راه‌اندازی موزه ملی چوگان در اصفهان

رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: اصفهان و میدان نقش‌جهان زادگاه چوگان است و برای توسعه این میراث ملی و فرهنگی تلاش می‌کنیم.

رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: اصفهان و میدان نقش‌جهان زادگاه چوگان است و برای توسعه این میراث ملی و فرهنگی تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، حسین جعفری در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس چوگان در شبستان مسجد شیخ‌ لطف‌الله اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امسال اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه چوگان افتاد و پس از پیگیری‌های زیاد دولت به‌خصوص سازمان میراث فرهنگی، فدراسیون چوگان و انجمن چوگان کشور، ۱۶ آذر ماه چوگان به‌نام ایران به ثبت جهانی رسید و اینکه این رشته به ‌نام کشورمان به ثبت برسد از آرزوهای دیرینه ما بود. البته در گذشته چوگان به ثبت ملی رسیده بود.

وی با بیان اینکه زادگاه چوگان، اصفهان و به خصوص میدان نقش جهان است، ادامه داد: فعال کردن هیأت‌های شهرستانی را در دستور کار قرار داده‌ایم که تاکنون این رشته در شهرستان‌هایی که ظرفیت ایجاد چوگان را داشته‌اند از جمله مبارکه، زرین شهر، برخوار و شاهین‌شهر فعال شده است و در نظر داریم هیأت شهرستان‌های کاشان، فریدن و سمیرم را نیز راه‌اندازی کنیم.

جعفری اضافه کرد: در تلاش برای راه‌اندازی رشته چوگان در دانشگاه‌های اصفهان هستیم و در این خصوص نیز مذاکراتی را با دانشگاه‌هایی که رشته تربیت‌بدنی دارند انجام داده‌ایم تا چوگان را در رشته‌های درسی دانشگاه قرار دهند و به ورزش چوگان که میراث فرهنگی کشورمان است، توجه بیشتری شود.

رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: در راستای تشکیل انجمن ملی چوگان اقدامات خوبی صورت گرفته و قرار است با همکاری این انجمن موزه ملی چوگان در اصفهان راه‌اندازی شود.

جعفری افزود: اجرای بازی نمادین چوگان در میدان نقش‌جهان که هر سال در جشنواره نوروزی برگزار می‌شود از کارهای ارزشمندی است که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و درنظر داریم تا این برنامه را هر سال در در ایام نوروز اجرا کنیم. در نوروز ۹۶ نیز چندین‌بار بازی نمادین چوگان را در میدان نقش جهان اجرا کردیم و قرار است روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه نیز باز این بازی در میدان نقش‌جهان انجام شود.

وی در مورد برپایی نمایشگاه عکس چوگان در شبستان مسجد شیخ لطف‌الله خاطرنشان کرد: نمایشگاه موزه و اسناد چوگان تا عید نوروز برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی برای آشنایی با ورزش چوگان دایر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار