رستاخیز ژنرال

برتری ذوب‌آهن مقابل استقلال را باید تمام و کمال به نام امیر قلعه‌نویی نوشت. نگاهی به نیمه دوم این بازی گواه بر توانایی‌های ذاتی این مربی کهنه‌کار است؛ او با بدلی که زد شفر را به مرز سقوط برد.

امیرحسین احتشامی - اصفهان امروز: برتری ذوب‌آهن مقابل استقلال را باید تمام و کمال به نام امیر قلعه‌نویی نوشت. نگاهی به نیمه دوم این بازی گواه بر توانایی‌های ذاتی این مربی کهنه‌کار است؛ او با بدلی که زد شفر را به مرز سقوط برد. البته تعویض زودهنگام محمد ستاری با قاسم حدادی‌فر و جایگزینی ربیع عطایا به‌جای تبریزی در همان نیمه نخست از بازیخوانی ذاتی ژنرال حکایت می‌کرد. ستاری که به‌عنوان مدافع سمت چپ باید جناح فعال استقلالی‌ها را از کنار می‌انداخت در همان 30 دقیقه نخست بازی چنان تحت تأثیر جو روانی این دیدار قرار گرفت که این منطقه به اتوبانی برای حمله‌وران میزبان تبدیل شد و میلاد زکی پور به همراه بهنام برزای با نفوذهای ویرانگرشان دروازه ذوب‌آهن را به‌طور مرتب تهدید می‌کردند. قلعه‌نویی هم به‌محض اینکه متوجه شد ستاری از انجام وظایفش عاجز است دست‌به‌کار شد و با به بازی فرستادن قاسم حدادی‌فر، حمید بوحمدان را به سمت چپ برد تا قاسم جایگزین او شود. این تغییر تا حدود زیادی زهر حملات میهمان را گرفت، چراکه هم ‌ریتم حرکتی میانه میدان ذوب‌آهن سروشکل مناسب‌تری پیدا کرد و هم بوحمدان توانست حفره‌های ایجادشده در سمت چپ تیمش را پوشش دهد. اما دومین تعویض کارساز قلعه‌نویی در ثانیه‌های پایانی نیمه نخست اتفاق افتاد. مرتضی تبریزی که در بازی با استقلال به‌عنوان مهاجم کاذب سمت راست بازی می‌کرد جایش را به ربیع عطایا داد و تا سیستم حمله ذوبی‌ها زهردارتر شود. این تغییر هم در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسید چراکه تبریزی با 10 گل زده بهترین گلزن تیمش محسوب می‌شود و عنوان دومین گلزن برتر لیگ تا پایان هفته بیست و دوم را هم در اختیار دارد؛ اما بزرگی نام مهاجم ذوب‌آهن هم مانعی نشد تا قلعه‌نویی در برابر بازی بی‌اثر تبریزی واکنشی نشان ندهد.

رودستی که شفر از قلعه‌نویی خورد

ذوبی‌ها نیمه نخست را با شکست یک‌بر صفر به رختکن رفتند تا در رختکن با عتاب و خطاب‌های قلعه‌نویی روبرو شوند. ژنرال که به‌گونه‌ای از شکست بسیار بدش می‌آید در رختکن حسابی از خجالت همه بازیکنان درآمد و بازیکنان ذوب‌آهن فهمیدند نباید این بازی حیثیتی را به رقیب یعنی استقلال واگذار کنند. به‌هرحال قلعه‌نویی اگرچه چند فصلی است که از تیم محبوبش دورافتاده اما برای اثبات شایستگی‌هایش، برد این بازی برایش اهمیتی دوچندان داشت. این تغییرات در نیمه دوم جوابگو شد چراکه استقلالی‌ها که نیمه نخست را با تسلط بر توپ و میدان آغاز کرده بودند کم‌کم قافیه را به میزبان واگذار کردند و تنها محافظت ازگلی که به ثمر رسانده بودند برایشان اهمیت پیدا کرد. از سوی دیگر میلاد فخرالدینی اسلحه پنهان قلعه‌نویی که در نیمه نخست اجازه نفوذ پیدا نکرده بود و باید از خسرو حیدری مراقبت می‌کرد در نیمه دوم آزاد شد تا به قلب دفاع استقلال بزند. این حربه تاکتیکی در دقیقه 60 جواب داد، با ثبت گل تساوی ذوبی‌ها، بازی تعادل بیشتری پیدا کرد اما قلعه‌نویی هنوز آرام نشده بود. او به این فکر می‌کرد که چگونه می‌تواند تیر خلاص را به پیکر استقلال شلیک کند. شروع سلسله حملاتی دامنه‌دار می‌توانست سرمربی ذوب‌آهن را به خواسته‌اش نزدیک کند. بیرون کشیدن بختیار رحمانی خسته و به میدان فرستادن رجب‌زاده آخرین تیر در ترکش قلعه‌نویی به شمار می‌رفت که بر هدف هم‌نشست. درست زمانی که شفر و بازیکنانش به‌تساوی در فولادشهر هم راضی شده بودند، ربیع عطایا با یک ارسال مورب از سمت راست حسینی را در موقعیت سر زنی قرارداد. از بخت خوش هافبک ذوب‌آهن خسرو حیدری کوتاه‌قامت هم برای مهار حسینی به هوا برخاست و حسینی با یک ضربه چرخشی سر، ورزشگاه فولادشهر را غرق سکوت کرد و البته صندلی‌ها پرتاب‌شده به میدان نتیجه شکست آبی‌ها بود.

چهره ترسناک قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم

فیروز کریمی، مجید جلالی، زلاتکو کرانچار، فراز کمالوند، عبدا... ویسی و وینفرد شفر، شش مربی صاحب نامی محسوب می‌شوند که در نیم‌فصل دوم اسیر جاه‌طلبی‌های امیر قلعه‌نویی شده‌اند. البته به این فهرست بلندبالا می‌توان دو نام دیگر هم اضافه کرد؛ حمید درخشان و پائولو کوئلیو منزس پرتغالی. حمید درخشان در هفته پانزدهم و سرمربی نفت تهران بود که تیمش مغلوب ذوب‌آهن شد و منزس پرتغالی هم هفته پیش در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا با آیزوال هند به اصفهان سفر کرد و دست‌خالی برگشت. در این میان تنها مربی که توانست از دام سرمربی ذوب‌آهن به سلامت فرار کند، رضا عنایتی سرمربی سیاه‌جامگان بود که در هفته پانزدهم تیمش به مصاف ذوب‌آهن رفت و ترمز ذوبی‌ها را کشید و با تساوی بدون گل اصفهان را به مقصد مشهد ترک کرد. بر این اساس تاکنون هشت مربی طعم خشم قلعه‌نویی را چشیده‌اند که در میان آنها نام سه مربی خارجی هم دیده می‌شود. احتمالاً چند مربی دیگر هم در لیست انتظار حضور دارند و هفته‌های آینده باید با کسی پنجه در پنجه شوند که تیمش صدرنشین مطلق نیم‌فصل دوم است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار