تنها در واحدهای صنعتی بزرگ می‌توان به توان رقابتی رسید

بزرگ‌ترین گردهمایی فولادی خاورمیانه برای هشتمین دوره متوالی برگزار شد. بزرگان صنعت فولاد ایران و جهان در تهران گردهم آمدند تا در پنج سرفصل کلیدی سیاست‌ها و آینده این صنعت را بررسی کنند. در این همایش علاوه بر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، محمود اسلامیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه و عضو هیئت‌مدیره این انجمن به ایراد سخنرانی کردند.

بزرگ‌ترین گردهمایی فولادی خاورمیانه برای هشتمین دوره متوالی برگزار شد. بزرگان صنعت فولاد ایران و جهان در تهران گردهم آمدند تا در پنج سرفصل کلیدی سیاست‌ها و آینده این صنعت را بررسی کنند. در این همایش علاوه بر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، محمود اسلامیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه و عضو هیئت‌مدیره این انجمن به ایراد سخنرانی کردند.
مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در این همایش گفت: اجرای طرح‌های توسعه و ساخت کارخانه‌های فولادی در کنار هم و بویژه در کنار بندرها توجیه اقتصادی دارد. سبحانی افزود: باید هنگام ساخت کارخانه‌های فولاد به جانمایی کارخانه، فناوری آن و کامل بودن زنجیره تولید توجه شود تا کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل را به دنبال داشته باشد. وی بابیان اینکه کاهش هزینه‌ها در حمل مواد اولیه و محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: پراکندگی زنجیره فولاد همواره هزینه‌های ناخواسته زیادی را به واحد تولیدی تحمیل می‌کند.
سبحانی تصریح کرد: با اتخاذ تصمیم‌های صحیح در طرح‌های توسعه آینده فولادی می‌توان فرصت‌های ارزشمندی در صنعت فولاد کشور به وجود آورد و تولید 55 میلیون تن فولاد را عملیاتی کرد.
وی با اشاره به اینکه صادرات به فرهنگ و راهکارهای خاص خود نیاز دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در حوزه صادرات محصولات فولادی، برنامه‌ریزی برای صادرات و بازاریابی مناسب است.
سبحانی بابیان اینکه نمی‌توان یک‌شبه به بازارهای صادراتی مناسب دست‌یافت گفت: برای حفظ بازارهای صادراتی در هنگام رشد یا رکود مصرف داخلی باید برنامه مدونی داشته باشیم تا این بازارها که با سختی زیاد به‌دست‌آمده، تحت‌الشعاع قرار نگیرد.
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: برای صادرات باید از فناوری خاصی استفاده کنیم تا بتوانیم محصول موردنیاز بازارهای دنیا را تأمین کنیم.
سبحانی بابیان اینکه محصول صادراتی باید با هزینه‌های رقابتی تولید شود اضافه کرد: نمی‌توان با واحدهای کوچک زیر یک‌میلیون تن به ارزش‌افزوده مناسب دست‌یافت بلکه فقط در واحدهای بزرگ که زنجیره تولید در آنها کامل است، می‌توان به تولید رقابتی دسترسی پیدا کرد.
وی با تأکید بر اهمیت نقش بهره‌وری در صنعت فولاد گفت: موضوع بهره‌وری در صنعت در همه موارد ازجمله بهره‌وری در مواد اولیه باید در نظر گرفته شود که با ورود چه میزان مواد اولیه به کارخانه می‌خواهیم به چه میزان تولید برسیم و در این فرایند تمامی راه‌های هدر رفت را کنترل و پایش کنیم.
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: بیش از یک میلیارد تن آهن‌قراضه در جهان موجود است و با توجه به اینکه استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی نسبت به روش کوره بلند ازنظر زیست‌محیطی سالم‌تر است، تولیدکنندگان رغبت بیشتری به استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی نشان می‌دهند، تقاضا برای سنگ‌آهن به‌مرور کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به سرانه مصرف فولاد کشورهای مختلف جهان گفت: مصرف سرانه فولاد در کشور ما حدود 230 کیلوگرم است که این رقم در کشور اسپانیا حدود 273، لهستان 340 و میانگین جهانی 208 کیلوگرم است.
سبحانی گفت: سرانه مصرف فولاد در کشور ما از میانگین مصرف جهانی بیشتر است، اما سرانه مصرف فولاد در ایران، در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی ازجمله آلمان و کره جنوبی کم است.
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت فولاد کشور گفت: درصورتی‌که اهداف سند چشم‌انداز و ایجاد ظرفیت و تولید 55 میلیون تن فولاد محقق شود و جمعیت کشور نیز به 90 میلیون نفر افزایش یابد، با حدود 20 تا 25 میلیون تن مازاد فولاد مواجه می‌شویم که راهی جز صادرات آن نخواهیم داشت.
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: باید از وضعیت رقبای جهانی خود دراین‌باره و همچنین میزان مصرف انرژی به ازای هر تن تولید اطلاع داشته باشیم در غیر این صورت عملکرد موفقیت‌آمیزی در تولید داخلی و صادرات نخواهیم داشت.
وزیر صنعت: دانش و تجربه فولادمبارکه در تکمیل زنجیره تولید ارزشمند است
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جریان برگزاری این همایش ضمن حضور در غـرفـه گـروه فولادمبارکه با بهرام سبحانی مدیرعامل این گروه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در جریان این بازدید، شریعتمداری ضمن قدردانی از دستاوردها و تلاش کارکنان گروه فولادمبارکه گفت: دانش و تجربه فولادمبارکه در تکمیل زنجیره تولید فولاد و سرمایه‌گذاری در بخش تأمین سنگ‌آهن بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است که باید این تجارب با سایر تولیدکنندگان به اشتراک گذاشته شود.
وی تأکید کرد: توازن در تولید و تکمیل زنجیره تولید و همچنین تأمین سنگ‌آهن علاوه بر سودآوری و بهبود فضای رقابت، توان صادرات مجموعه را نیز بالا می‌برد.
در این بازدید سبحانی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد گروه فولادمبارکه با تأکید بر اینکه اکنون گستره عملکرد این شرکت به وسعت ایران اسلامی است، بر اهمیت کامل بودن زنجیره تولید در گروه فولادمبارکه و نقش آن در سودآوری شرکت تأکید کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: توسعه‌های آتی گروه فولادمبارکه با رویکرد کامل‌تر کردن هرچه بیشتر زنجیره فولاد کشور در کنار آب‌های آزاد خلیج‌فارس متمرکزشده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار