زعفران نطنز، طلای سرخ اقتصاد مقاومتی

باغ‌‌شهر نطنز علاوه بر زیبایی‌‌های خدادادی دارای خاکی زرخیز و مناسب برای کشاورزی است که یکی از محصولات مرغوب آن، طلای سرخ یا همان زعفران است.

زعفران نطنز، طلای سرخ اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، این شهرستان با منابعی بکر از نعمت‌های خدادادی در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است اما تحفه نطنز جایگاهی دیرین و شیرین‌تری دارد.
اما تحفه نطنز نه یکی، که چند محصول کشاورزی را شامل می‌شود و بیشتر در بخش مرکزی شهرستان با آب و هوایی کوهستانی امکان کشت آنها فراهم است؛ گلابی، زعفران، به و دیگر محصولات این شهرستان که به تحفه نطنز معروف هستند.
در بخش امامزاده این شهرستان هم با آب و هوایی کویری و بیابانی، محصولاتی همچون انار، خیار و پسته کشت و برداشت می‌شود.
در این میان توجه ویژه به بهره برداری اقتصادی از کشت و برداشت محصولات ناب کشاورزی و توسعه وبه روزرسانی این صنعت در شهرستان حاصلخیزی همچون نطنز به ویژه در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» یکی از راه‌های اشتغالزایی و بی نیازی کشورمان به واردات این محصولات از خارج است.
افزایش 15 درصدی سطح زیرکشت زعفران
با توجه به سود آوری بالای محصول زعفران و به صورت میانگین برداشت یک کیلوگرم زعفران در هر 8 هکتار، سطح زیر کشت این محصول امسال 15 درصد افزایش یافته است.
مسئول اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی شهرستان نطنز، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در سال زراعی گذشته هزار و 600 کیلوگرم زعفران مرغوب از 200 هکتار سطح زیر کشت این محصول در این برداشت شد.
وی پیرامون وضع کاشت و برداشت دیگر محصولات کشاورزی در نطنز گفت: در باغات بخش مرکزی شهرستان محصول گلابی که به تحفه نطنز هم معروف است پارسال با سطح زیر کشتی معادل 100 هکتار، 2 هزار و 20 تن تولید شد و در سال زراعی جدید یک درصد سطح زیر کشت آن افزایش یافته است.
بیش از 90 درصد سود آوری، در سال سوم کشت زعفران
مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این شهرستان اظهار داشت: کاشت اولیه زعفران به ازای هر هکتار زمین، 400 میلیون ریال هزینه دارد که این محصول با باردهی تا 8 سال، در سال سوم به بیشترین بازدهی خود می‌رسد.
اسفندیار حاجی‌زاده افزود: با سود به دست آمده در سال اول و دوم بعد از کشت زعفران، هزینه‌های کاشت و امور مراقبتی و آبیاری باز می‌گردد و در سال سوم به حداقل 90 درصد سودآوری می‌رسد و در سال هشتم هم، تا 7 برابر پیاز کشت شده، پیاز زعفران برای کشاورز به دست می آید که می‌تواند با سودآوری بالا آن را به فروش برساند.
وی گفت: کشاورزان باید مراقب برخی از پیازهای این محصول خریداری شده وارداتی باشند که دچار آفت کنه بوده و سبب از بین رفتن پیاز زعفران می‌شود.
حاج مصطفی طباطبایی از کشاورزان منطقه درباره برخی مزایای کشت زعفران می‌گوید: آبیاری کم، ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیشتری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند روی آورند.
نطنز دارای بزرگترین باغ به کشور
بزرگترین باغ به کشور با مساحت 125 هکتار در شهرستان نطنز واقع شده است.
مسئول اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی نطنز گفت: محصول به در 750 هکتار از باغات این شهرستان کشت می‌شود و پارسال 15 هزار تن از آن برداشت شد و سطح زیر کشت به 10 درصد افزایش یافت.
بهروز کیانوش افزود: انار، خیار و پسته هم عمده محصولات کشت شده در بخش امامزاده شهرستان نطنز است که به علت سرمازدگی و بحران جدی آب، سطح زیر کشت انار و خیار با کاهش روبرو بوده است.
وی خاطرنشان کرد: 1500 هکتار از اراضی کشاورزی بخش امامزاده زیر کشت انار است و سال گذشته 19 هزار و 200 تن از این محصول برداشت شد اما به علت یخبندان در زمستان پارسال و یخ‌زدگی درختان انار، امسال با 40 درصد کاهش تولید و سطح زیر کشت انار روبرو هستیم.
مسئول اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی نطنز با بیان اینکه خیار هم با 90 هکتار سطح زیر کشت و 4 هزار و 500 تن برداشت از محصولات مرغوب شهرستان نطنز است، گفت: این محصول هم به علت افت منابع آبی با کاهش 30 درصدی کشت روبرو شده اما سطح زیر کشت پسته نطنز 15 درصد افزایش یافته است.
حدود هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نطنز زیر کشت پسته قرار دارد که سال گذشته هزار و 600 تن از آن تولید شد و پیش بینی می‌شود با افزایش 15 درصدی سطح زیرکشت، تولید این محصول هم در سال زراعی جدید افزایش یابد.
در کنار تولید مرغوب و با کیفیت، سودآوری بالا هم بسیار مهم است که با توجه به موقعیت شهرستان نطنز، در باغات کوچک کشت زعفران، و در باغات بزرگ و مکانیزه کشت پسته و به بسیار مقرون به صرفه است.
گلابی، تحفه درآمدزای نطنز
یکی دیگر از محصولات شهرستان نطنز میوه گلابی است که تا 50 سال باردهی دارد.
مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی نطنز گفت: آماده سازی و کشت درخت گلابی به ازای هر هکتار 110 میلیون ریال هزینه و تا 7 سال به نگهداری نیاز دارد اما تا 3 سال برای کشاورز بار اقتصادی به همراه ندارد و بعد از سال چهارم درآمدزا می‌شود.
پسته هم یکی دیگر از محصولات زراعی نطنز است که درخت آن شرایطی مشابه گلابی دارد اما هزینه نگهداری و تغذیه آن بالاست و می‌توان در هر هکتار باغ پسته، حدود 2 تن پسته خشک تولید کرد.
حاجی زاده در مورد کشت درخت انار از دیگر محصولات کشاورزی این شهرستان افزود: برای آماده سازی اولیه و کشت درخت انار در هر هکتار 70 میلیون ریال هزینه نیاز است و این درخت سال سوم بار می‌دهد و تا 20 سال هم قابلیت باردهی دارد.
وی به این موضوع هم اشاره کرد که خطری که این محصول را تهدید می‌کند یخ‌زدگی است؛ به عنوان نمونه زمستان سال گذشته با یخ‌زدگی شدیدی که رخ داد، بیش از 40 درصد از سطح زیرکشت این محصول در شهرستان نطنز به ویژه در بخش امامزاده کاهش یافت.
کاهش 20 درصدی بارش‌ها در نطنز
رئیس اداره هواشناسی شهرستان نطنز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: میانگین بلند مدت بارش‌ها در نطنز 20 درصد کاهش داشته که این موضوع نشان دهنده بحرانی شدن وضع آب در این منطقه است.
ناصر عزیزی افزود: در سال زراعی جاری، 109 میلی‌متر بارش داشته‌ایم که با میزان مدت مشابه سال قبل برابر است اما در مقایسه با میانگین بلند مدت کاهش 20 درصدی را نشان می‌دهد.
اختصاص تسهیلات بانکی و بلاعوض به کشت محصولات کم آبی
مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان نطنز می‌گوید: با توجه به بحث جدی کم آبی در این شهرستان و مشکلات موجود در این زمینه، اجرای طرح‌های حمایتی و اختصاص تسهیلات بانکی برای کشاورزان منطقه در نظر گرفته شده است.
عبدالرضا مهدی‌بادی پیرامون طرح‌های تشویقی و حمایتی از کشاورزان، افزود: در این زمینه تسهیلات بانکی و بلاعوض به طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار، کشت محصولات کم آب و گیاهان دارویی و گسترش صنایع بسته بندی و تبدیلی اختصاص می‌یابد.
وی گفت: با توجه به اینکه گیاهان دارویی در شهرستان نطنز به ویژه در دامنه رشته کوه‌‌های کرکس به صورت طبیعی می‌روید و به دلیل وجود ظرفیت مناسب تولید این گیاهان، زعفران یکی از به صرفه ترین محصولات دارویی و تولیدی در نطنز محسوب می‌شود.
این درحالی‌ست که با بررسی شرایط موجود، می‌توان به این نتیجه رسید که شرایط کشت و برداشت بیشتر زعفران در نطنز وجود دارد و کشت و برداشت ان محصول از نظر اشتغالزایی و درآمدی بسیار مناسب و سرآمد است.
آموزش‌های اشتغال سریع در شهرستان نطنز برگزار می‌شود
حلقه گمشده طرح توسعه کشت و برداشت محصول زعفران در شهرستان نطنز گسترش آموزش‌های اصولی و مناسب ویژه متقاضیان و کشاورزان منطقه است.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان نطنز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: با نیازسنجی‌های انجام شده در نطنز، رشته‌های متناسب با نیازهای جوانان و متقضیان بررسی شده و در آینده دایر می‌شود.
ابراهیم روح اللهی همچنین افزود: دوره‌های پرورش زنبورعسل، بسته‌بندی زعفران، راهنمای تورهای گردشگری، هتل‌داری، پرورش کرم ابریشم، آشنایی با گیاهان داروئی، دام و طیور، اسانس و اسانس‌گیری و پرورش گل محمدی با عنوان اشتغال سریع هم برای متقاضیان برگزار شده است.
وی گفت: یکی از رشته‌های مورد نیاز در نطنز آموزش و بسته بندی و اسانس گیری زعفران است که با توجه به علاقه متقاضیان این رشته‌ها هم به زودی دایر می‌شود.
با این حال یکی از راه‌های برون رفت از مشکل کم آبی و درپی آن ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه در شهرستان‌هایی همچون نطنز، تغییر الگوی کشت و به‌روزرسانی صنعت کشاورزی با حمایت نهادهای مربوطه است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار