مرکزی برای لذت از سالمندی

مرکز روزانه رنگین‌کمان سپید، مرکزی به منظور برگزاری کلاس‌های آموزنده و سرگرم‌کننده برای سالمندان است که با نگاه سلامت‌محور، درصدد فراهم آوردن محیطی شاد و پویا برای آنهاست.

مهناز احمدی - اصفهان امروز: مرکز روزانه رنگین‌کمان سپید، مرکزی به منظور برگزاری کلاس‌های آموزنده و سرگرم‌کننده برای سالمندان است که با نگاه سلامت‌محور، درصدد فراهم آوردن محیطی شاد و پویا برای آنهاست. ثبت‌نام در این مرکز به سالمندان کمک می‌کند تا با قرارگیری در کنار گروه همسالان و پرداختن به فعالیت‌های موردعلاقه‌ خود، توانمندی‌های فراموش‌شده خود را به منصه ظهور برسانند و درنتیجه حس رضایت از خود را تقویت کنند. فعالیت‌ها و کلاس‌های این مرکز شامل: قرآن، یوگا، زبان، کامپیوتر، نقاشی، ادبیات، سوادآموزی، عکاسی، کلاس‌های تلفیقی یوگا، زبان و غیره است. این مرکز به همت خانم‌ها نیلوفر و مرجان هرندی‌زاده به یاری مادرشان نفیسه نفیسی در سال 1380 آغاز به کار کرد. مؤسسه «رنگین‌کمان سپید» نخستین مرکز روزانه آموزشی - توان‌بخشی ویژه میانسالان و سالمندان است و با توجه به نیاز به فضایی مناسب‌تر ساختمان این مؤسسه در بهمن‌ماه جاری به مکانی جدید انتقال یافت و به همین مناسبت و به‌منظور ارائه عملکرد مؤسسه جلسه‌ای با حضور معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی اصفهان، مدیرعامل مؤسسه رنگین‌کمان سپید، جمعی از سالمندان، جمعی از مسئولان سازمان بهزیستی استان اصفهان و جمع بسیاری از مسئولان سازمان‌های دولتی برگزار شد. نیلوفر هرندی زاده، مدیرعامل این مؤسسه نخستین هدف خود از راه‌اندازی این مرکز را بیماری پدربزرگ خود و خانه‌نشین شدن او مطرح کرد و گفت: با دیدن پدربزرگ فعال خود و گرفتاری او در دوران کهنسالی به این فکر افتادیم که افراد سالمند هنوز لازم است که زندگی اجتماعی خود را به شکل دیگری داشته باشند. وی اذعان داشت: پدربزرگم دیگر نمی‌توانست سرکار برود و ما احساس کردیم که اگر محیطی وجود داشت که او می‌توانست از صبح تا ظهر به آنجا برود و در کنار دوستان و همسالان خود به فعالیت‌های موردعلاقه و در حد توان خود می‌پرداخت، برایش خیلی بهتر بود. هرندی زاده ادامه داد: وجود چنین مراکزی که جایشان واقعاً خالی بود باعث می‌شد که فرد سالمند، سالم پیر شود، بنابراین ما این موضوع را جدی گرفتیم و به یاری خدا این مؤسسه را تأسیس کردیم.

کلاس‌های آشنایی با ارتباطات روز برای سالمندان

وی عنوان کرد: برنامه‌های «رنگین‌کمان سپید» شامل سه بخش اصلی است؛ برنامه‌هایی مثل یوگا و حرکت‌های اصلاحی که جسم میانسالان و سالمندان را موردتوجه قرار می‌دهد، برنامه‌های هنری مثل نقاشی، تئاتر و موسیقی و برنامه‌های علمی مثل کلاس‌های زبان و اینترنت. مدیرعامل مؤسسه «رنگین‌کمان سپید» تأکید کرد: فعالیت‌های هنری کمک زیادی می‌کند تا فرد سالمند و میانسال احساسات بد را از خود دور کرده و احساسات خوب را جایگزین آن کند. هرندی زاده یادآور شد: یک فرد سالمند هنوز باید بتواند با جامعه جلو برود و با وسایل الکترونیکی جدید کار کند، برای همین یک بخش مهم از فعالیت‌های ما کلاس‌های آموزشی - علمی روز است و بسیاری از سالمندانی که به مرکز ما می‌آیند تمایل دارند که با بچه‌هایشان در خارج از کشور ارتباط داشته باشند. کلاس‌های زبان و اینترنت ما کمک زیادی به آنها می‌کند. وی افزود: برنامه‌های جانبی دیگری مثل گردشگری، برنامه‌های آموزشی مثل پیشگیری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها از دیگر فعالیت‌های جانبی «رنگین‌کمان سپید» است.

نگهداری از ۳۰۰ سالمند مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی اصفهان

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی اصفهان وجود چنین مرکزی در اصفهان را نعمت بزرگی برای سالمندان اصفهانی دانست و گفت: بعد از بازنشستگی چنین مکان‌هایی بهترین جا برای پذیرایی از یک سالمندان است. سید اصغر فیاض ضمن تشکر از دست‌اندرکاران و متولیان ساخت این مؤسسه اظهار داشت: این مرکز نقش بسزایی در ارائه خدمات به سالمندان داشته است. وی با اشاره به آمار مراکز در استان و نیاز جامعه به لزوم وجود مراکز روزانه سالمند در کنار هر مهدکودک تأکید کرد. سید اصغر فیاض بابیان اینکه استان اصفهان دارای پنج میلیون و دویست هزار نفر جمعیت است، اظهار کرد: این استان حدود ۵۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال دارد. وی افزایش جمعیت سالمندی در کشور و بویژه استان اصفهان را نگران‌کننده دانست و افزود: حدود ۲۵ هزار سالمند در استان اصفهان وجود دارد که تحت پوشش هیچ دستگاهی نبوده و بهزیستی در حد توان خود خدماتی را به آنها ارائه می‌دهد. معاون توان‌بخشی بهزیستی استان اصفهان در مورد سرانه مستمری سالمندان گفت: سرانه این مستمری برای معلولان و سالمندان امسال ۱۴۸ هزار تومان بوده که این مبلغ در بهزیستی و کمیته امداد یکسان است. وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۳۳ مجموعه اقامتی سالمندان به‌صورت خصوصی، خیریه‌ای و هیئت‌امنایی است، تصریح کرد: در این مراکز هزار و 500 سالمند نگهداری می‌شوند و جمعیت موجود در این مراکز نیز بین ۳۰ تا ۴۰۰ نفر در نوسان است. فیاض درباره خدماتی که به سالمندان در مراکز بهزیستی ارائه می‌شود، گفت: خدمات بهزیستی به این سالمندان در قالب مستمری، خدمات بیمه‌ای، خدمات مددکاری، کمک‌های بلاعوض، خدمات ویزیت در منزل و خدمات توان‌بخشی (واکر، عصا، صندلی چرخدار و ...) و یارانه مراکز اقامتی است. وی با تأکید بر اینکه در استان اصفهان هزار و 300 سالمند از یارانه مراکز اقامتی برخوردار هستند، افزود: یارانه مراکز اقامتی سالمندان، امسال ۵۶۰ هزار تومان بوده است. این مقام مسئول در بهزیستی استان اصفهان درباره سالمندان بی‌هویت این استان نیز گفت: این سالمندان هویت دارند اما به دلیل بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، توسط شهرداری، مراجع قضایی و نیروی انتظامی به بهزیستی معرفی‌شده و تا زمانی که خانواده آنها شناسایی شود در مراکز اقامتی بهزیستی نگهداری خواهند شد. فیاض بابیان اینکه در کل مراکز شبانه‌روزی استان ۸۰۰ نفر معلول و سالمند با هویتی نامعلوم اقامت دارند، خاطرنشان کرد: هویت ۳۰۰ نفر از این سالمندان معلوم نیست. وی درباره خدمات ویزیت در منزل بهزیستی به سالمندان گفت: در استان اصفهان جمعیتی نزدیک به یک هزار سالمند تحت پوشش این طرح هستند که اگر سالمندی، توان مراجعه به پزشک را نداشته باشد، به‌صورت ماهانه توسط تیم پزشکی بهزیستی ویزیت می‌شود. معاون توان‌بخشی بهزیستی اصفهان در مورد لزوم ورود دیگر دستگاه‌ها به مسئله سالمندی گفت: با پیگیری شورای سالمندان به دبیری بهزیستی، ریاست استاندار و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، رویکردهای خوبی در حال شکل‌گیری است که صدور کارت‌ منزلت برای معلولان و سالمندان ازجمله اقدامات مثبت است. فیاض درباره تصویب سند راهبردی سالمندان افزود: این سند در فراز و نشیب‌های فراوانی بوده که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شد اما هنوز به‌طور قطعی تصویب نشده است.

کلاهدوزان یکی از بانوان سالمند است که سال‌ها همگام با برنامه‌های این مؤسسه همراه بوده است، ضمن تشکر از عوامل و مدیریت مؤسسه «رنگین‌کمان سپید» گفت: برنامه‌های دقیق و مفید این مؤسسه در بهبود شرایط روحی و جسمی سالمندان بسیار تأثیرگذار است. وی توضیح داد: آشنایی با سالمندی باعث می‌شود تا راحت‌تر بشود بیماری‌ها را عقب انداخت و سالم پیر شد و این مؤسسه کمک زیادی به افراد می‌کند تا به این شناخت دست پیدا کنند. این سالمند تصریح کرد: باوجود جابه جایی مرکز و دور شدن مسیر بازهم حاضر به جدایی از این مؤسسه نیستم و همچنان در همه کلاس‌ها شرکت می‌کنم. در پایان این مراسم معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی اصفهان و گروه همراه از تک‌تک کلاس‌ها و فعالیت‌های مرکز ازجمله کلاس‌های هنر و نقاشی، آموزش زبان انگلیسی، ادبیات، خاطره گویی، حرکات اصلاحی، فیزیوتراپ و ... بازدید کردند. مشاهده تابلوهای نقاشی بانوانی که برای نخستین بار در این مکان قلم در دست گرفتند و آثار زیبا و قابل‌تأملی آفریده‌اند به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کرد که هرگز برای آموختن دیر نیست.

**

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار