در برخی از داروخانه‌ها نسبت به داروهای تولید داخل کم لطفی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه احساس می‌کنیم در برخی از داروخانه‌ها نسبت به داروهای تولید داخل کم لطفی می‌شود، گفت: هنگام مشاوره‌ها گاهی برخی از متصدیان داروخانه عنوان می‌کنند داروی ایرانی می‌خواهید یا خارجی.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه احساس می‌کنیم در برخی از داروخانه‌ها نسبت به داروهای تولید داخل کم لطفی می‌شود، گفت: هنگام مشاوره‌ها گاهی برخی از متصدیان داروخانه عنوان می‌کنند داروی ایرانی می‌خواهید یا خارجی.
به گزارش تسنیم، طاهره چنگیز دیشب در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی "اصفهان فارما" با بیان اینکه احساس می‌کنیم در برخی از داروخانه‌ها نسبت به داروهای تولید داخل کم لطفی می‌شود، اظهار داشت: هنگام مشاوره‌ها گاهی برخی از متصدیان داروخانه عنوان می‌کنند داروی ایرانی می‌خواهید یا خارجی، درست است که برای برخی از افراد سود داروهای خارجی ممکن است بیشتر باشد ولی ارزش داروی تولید ایرانی بیش از نمونه مشابه آن است.

وی با بیان اینکه تیم سلامت در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با گروه‌های دیگر سربلند است، افزود: یعنی آنچه که جامعه و تیم سلامت در توان داشتند برای حل مشکلات و جبران کمبودها و برطرف کردن نیازها به کار بستند که یکی از نمونه‌های بسیار خوب آن دارو است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: زمانی که از کیفیت داروهای ایرانی حرف به میان می‌آید اغلب از کیفیت داروهای ایرانی راضی هستند، کشورهایی که داروهای ایرانی به آن‌ها صادر شده عموماً ابراز رضایت می‌کنند.

وی ادامه داد: البته در عرصه دارو تا قله راه‌های بسیاری داریم ولی خوشبختانه روبه جلو هستیم، از این رو باید گفت کماکان ارتباط دانشگاه و صنعت باید حفظ شود.

چنگیز گفت: افرادی عرصه دارو را به پیش بردند که بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه‌های ایرانی بودند و افرادی که در این زمینه موفق بوده فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داروسازی بودند که امیدواریم این نهضت با رویکردی متحولانه‌تر و با توجه بیشتر به بازارهایی که هنوز وارد آن نشدیم ادامه پیدا کند، از این رو باید گفت هنوز بازارهای دست نیافته‌ای داریم که ممکن است تاکنون از آن‌ها غفلت کرده باشیم.

22 دانشگاه داروسازی فعال در کشور داریم

معاون سازمان غذا و دارو اصفهان نیز اظهار داشت: در گذشته حدود 2 هزار داروساز در کل کشور داشتیم اما در حال حاضر نظام پزشکی داروسازی از تعداد 22 هزار فراتر رفته است.

اصلانی با بیان اینکه قدم‌های بزرگی طی 39 سال گذشته تاکنون برداشته شده است، افزود: تعداد دانشگاه‌های داروسازی 4 دانشگاه بوده که اکنون 22 دانشگاه داروسازی فعال در کشور داریم.

وی با اشاره به وضعیت بازار سلامت دنیا و بازار داروی کشور بیان کرد: ارزش بازار سلامت دنیا در سال 2017 حدود 8 هزار و 500 میلیارد دلار بوده در صورتی که ارزش بازار دارویی کشور در همین سال حدود 32 میلیارد دلار بوده است، همچنین ارزش بازار دارویی جهان در سال 2017، یک‌هزار و 200 میلیارد دلار یعنی حدود 14 درصد ارزش بازار سلامت دنیا بوده است.

معاون سازمان غذا و دارو اصفهان با بیان اینکه دارو یکی از آیتم‌هایی است که در بازار سلامت دنیا به آن توجه ویژه‌ای شده است، گفت: ارزش بازار دارویی جهان تا سال 2021 بالغ بر 1500 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه از لحاظ وضعیت صادرات متأسفانه جایگاهی که باید داشته باشیم را نداریم، گفت: مقام معظم رهبری چندین بار در فرمایشات خود اشاره کردند و فرمودند که به تولید داخل نگاه جامع‌تری داشته باشیم و در واقع نگاه به گونه‌ای باشد که مرزها را نبینیم.

اصلانی خاطرنشان کرد: ما بیش از 105 کارخانه داروسازی فعال و در مجموع در عرصه داروهای گیاهی بیش از 250 کارخانه فعال داریم و می‌توانیم نه تنها 80 میلیون نفر بلکه حدود 400 میلیون نفر ساکن منطقه را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه دارو ارزش افزوده بالایی دارد، اضافه کرد: اگر ما به بحث صادرات نگاه جامعی داشته باشیم بسیاری از کمبودها را در عرصه دارو می‌توانیم جبران کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار