فرودگاه اصفهان آبروی کشور است

طرح توسعه فرودگاه اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت‌های گردشگری استان مطرح است. با وجودی که نیمه نخست امسال درتفاهم‌های اولیه با نیروهای مسلح قرار بر واگذاری زمین به این فرودگاه شد، در گام بعدی ودرجریان بررسی لایحه بودجه۹۷،مجلس برای تامین مالی این اراضی، چراغ نخست توسعه فرودگاه شهید بهشتی را روشن کرد.

طرح توسعه فرودگاه اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت‌های گردشگری استان مطرح است. با وجودی که نیمه نخست امسال درتفاهم‌های اولیه با نیروهای مسلح قرار بر واگذاری زمین به این فرودگاه شد، در گام بعدی ودرجریان بررسی لایحه بودجه۹۷،مجلس برای تامین مالی این اراضی، چراغ نخست توسعه فرودگاه شهید بهشتی را روشن کرد.

به گزارش ایمنا، طرح توسعه فرودگاه اصفهان به عنوان یکی از پروژه های مهم استان و کشور مطرح است، اما به دلیل مشکلاتی همچون نداشتن اراضی مورد نیاز برای توسعه و قرارگیری زمین های مجاور فرودگاه در محدوده اختیارت ارتش، این مهم تاکنون محقق نشده است. البته در نیمه نخست امسال با پیگیری مدیریت وقت استان توافقاتی مبنی بر تحویل اراضی ارتش به فرودگاه صورت گرفت که اجرای آن نیازمند برخی دستورات و تامین مالی مناسب بود. با توجه به اینکه فرودگاه اصفهان آبروی کشور است برای باز شدن گره این مشکل، مقام معظم رهبری دستورات لازم را برای واگذاری اراضی ارتش به شرکت فرودگاه ها صادر کردند. از سوی دیگر طی چند هفته پیش نیز کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ اعلام کرد که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می تواند برای اجرای پروژه های توسعه ای فرودگاه های مهرآباد و اصفهان، زمین های متعلق به ارگان های نظامی را خریداری کند و نهایت در هفته جاری نیز در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۷ با تصویب نمایندگان مجلس مقرر شد «وجوهی که برای تملک عرصه بخش نظامی فرودگاه ها هزینه می شود، به عنوان مالیات تلقی شود و این بخش از پرداخت مالیات معاف شد». به گفته رییس مجمع نمایندگان اصفهان، این مصوبه برای بودجه ۹۷ صادر شده از ابتدای سال آینده بعد از ابلاغ، اجرایی خواهد شد. آنچه در ادامه می خوانید گفتگو با سیدناصر موسوی لارگانی در خصوص جزییات کامل این مصوبه و چگونگی اجرای آن است.

در هفته جاری در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۷ مجلس، مصوبه ای در خصوص مالیات تلقی کردن وجوه هزینه شده برای تملک عرصه بخش نظامی فرودگاه ها مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت. به اعتقاد شما این مصوبه آیا فرودگاه اصفهان را به توسعه نزدیک خواهد کرد؟

طی چند سال گذشته ما پیگیر طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی بودیم. به اعتقاد من اصفهان نه یک استان کشوری، بلکه استانی بین المللی است. به طور معمول و به خصوص پس از برجام سران کشورهایی که به ایران سفر می کنند بعد از تهران تمایل به بازدید از اصفهان دارند. باید توجه داشت که فرودگاه اصفهان آبروی کشور و همچنین معین فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) است و به نحوی در شرایطی که امکان پرواز و فرود در این دو فرودگاه وجود نداشته باشد، این پروازها در فرودگاه شهید بهشتی فرود می آیند. به عنوان مثال در برف اخیر تهران که متاسفانه کشور آمادگی مقابله با این بحران را نداشت، تمام سفرهای مردم با مشکل مواجه شد. در این روزها حداقل ۱۵ هواپیما و پرواز خارجی از کشورهایی چون قطر، کویت و ... به علت بارش شدید برف به فرودگاه اصفهان دایورت شدند. بنابراین در شان کشور نیست که چنین فرودگاهی با امکانات و فضای کافی در نزدیکی پایتخت نداشته باشیم.

پس به این دلایل مصوبه اخیر مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت؟

توسعه فرودگاه اصفهان جزو ضروریات کشور است، متاسفانه برخی نمایندگان و مسئولان با بخشی نگری و منطقه بندی برخی از مسائل، مخالف طرح توسعه فرودگاه اصفهان هستند، اما خوشبختانه در جلسات مسئولان مختلف نظام در نهایت توافق نامه ای بین سه وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی، دفاع و راه و شهرسازی در راستای حل مشکل توسعه فرودگاه اصفهان منعقد شد. البته کار به جایی رسید که با اذن مقام معظم رهبری اراضی مورد نیاز فرودگاه اصفهان از اختیار ارتش خارج و به شرکت فرودگاه های کشور واگذار شد.

با این حال چرا با وجود دستور مقام معظم رهبری، هنوز اراضی ارتش به فرودگاه اصفهان واگذار نشده است؟

بحث مهم در خصوص واگذاری اراضی ارتش به فرودگاه اصفهان، پول این زمین ها است که باید به وزارت دفاع پرداخت شود. متاسفانه امکان فراهم شدن این پول به فوریت فراهم نبود. اما مصوبه هفته جاری مجلس، نخستین چراغ را برای رفع مشکلات و توسعه خدمت رسانی در فرودگاه‌های اصفهان و مهرآباد روشن کرد. براین اساس با اضافه شدن این بند، شرکت فرودگاه های کشور بدهی هایی را به سازمان امور مالیاتی داد و بر این اساس قرار شد تا ۷۰ میلیارد تومانی که شرکت فرودگاه های کشور باید در ازای دریافت اراضی ارتش پرداخت کند در تعامل با وزارت اقتصاد و امور دارایی، به عنوان هزینه مالیاتی تهاتر شود. البته این مصوبه با اندکی تغییر در پیشنهاد اولیه کمیسیون تلفیق و اقتصادی مجلس تصویب شد. بر اساس این مصوبه مقرر شد تا تمام فرودگاه هایی که زمین های آن در کنار اراضی ارتش است از این فرصت استفاده کنند و این مصوبه دیگر تنها مربوط به طرح توسعه فرودگاه شهیدبهشتی و مهرآباد نخواهد بود.

دلیل اصلاح این بند و بسط آن به تمام فرودگاه های کشور در مصوبه اخیر مجلس چیست؟

متاسفانه برخی نمایندگان زمانی که نامی از اصفهان برده می شود جبهه می گیرند، در حالیکه فرودگاه اصفهان آبروی کشور است و اگر ما نتوانیم برای فرودگاه اصفهان امکانات لازم را فراهم کنیم به نوعی شرمنده مردم دیگر کشورهای بازدید کننده از اصفهان می شویم، اما متاسفانه به دلیل برخی تنگ نظری ها موضع گیری هایی صورت می گیرد، بنابراین فرودگاه های دیگر نیز به مصوبه اخیر مجلس اضافه شد درحالیکه واگذاری این زمین ها باید سیر طولانی را طی کنند چرا که مقام معظم رهبری در این خصوص باید اذن و دستورات لازم را صادر کنند همانگونه که برای واگذاری اراضی ارتش به فرودگاه اصفهان این دستور از سوی ایشان صادر شد.

تصور می کنید این مصوبه، اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان را تا چه زمانی نهایی می کند؟

در حال حاضر فرودگاه اصفهان تا حدودی مقدمات طرح توسعه فرودگاه را فراهم کرده است، اما با توجه به اینکه این مصوبه برای بودجه ۹۷ صادر شده از ابتدای سال آینده بعد از ابلاغ، اجرایی خواهد شد.

بعد از ابلاغ شرایط برای عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه اصفهان چگونه خواهد بود؟

بعد از ابلاغ این مصوبه به دستگاه های اجرایی، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم را برای تهاتر بدهی شرکت فرودگاه ها با سازمان امور مالیاتی انجام خواهند داد و در نهایت با تحویل زمین به فرودگاه اصفهان، شرکت وینسی نیز می تواند اقدامات و برنامه های لازم را برای طرح توسعه فرودگاه اصفهان انجام و پیاده سازی کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار