مسکن مهر نیازمند تأمین و تجهیز زیرساخت‌های شهری است

یکی از معضلات مسکن مهر، ساخت خانه در زمین‌های دورافتاده و با کمترین امکانات شهری بود. همان زمان که کلنگ پژوه مسکن مهر به زمین زده شد، بسیاری از اساتید و کارشناسان شهرسازی پایان ناخوشایندی را برای آن متصور شدند و پیش‌بینی کردند هزینه انتقال خدمات شهری در این زمین‌ها به‌مراتب از بازسازی بافت فرسوده بیشتر خواهد شد.

سمیه مسرور- اصفهان امروز: یکی از معضلات مسکن مهر، ساخت خانه در زمین‌های دورافتاده و با کمترین امکانات شهری بود. همان زمان که کلنگ پژوه مسکن مهر به زمین زده شد، بسیاری از اساتید و کارشناسان شهرسازی پایان ناخوشایندی را برای آن متصور شدند و پیش‌بینی کردند هزینه انتقال خدمات شهری در این زمین‌ها به‌مراتب از بازسازی بافت فرسوده بیشتر خواهد شد. اصرار کارشناسان مبنی بر صرف هزینه ساخت‌وساز مسکن مهر در بافت فرسوده بی‌نتیجه ماند و ابر پروژه مسکن مهر متولد و میلیاردها تومان از بودجه کشور را بلعید و جدای از تورم افسارگسیخته، نارضایتی ساکنین مسکن مهر را به دلیل نبود ساده‌ترین زیرساخت‌های شهرنشینی در پی داشت. سه شهر جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی در استان اصفهان نیز ازجمله شهرهایی بودند که پروژه مسکن مهر در آنها اجرا شد. سهم مسکن مهر استان اصفهان 216 هزار و 293 واحد بوده که تا خردادماه سال 93، 162 هزار و 355 واحد آن به بهره‌برداری رسید و به همین خاطر استان اصفهان با تحقق 75 درصدی، در آن سال رتبه نخست ساخت و تحویل مسکن مهر کشور را به خود اختصاص داد. باوجود تداوم ساخت‌وسازها، اما ضعف ارائه خدمات مانند، مدرسه، پارک و فضای سبز، فرهنگسرا، کتابخانه، زمین ورزشی، درمانگاه و بیمارستان در این پروژه کاملاً مشهود است. البته شرایط در شهر بهارستان بسیار بهتر از فولادشهر و شهر مجلسی است.
مدیرکل تعاون استان اصفهان مسکن مهر فولادشهر در اردیبهشت‌ماه 90 در ارتباط با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز واحدهای مسکن مهر ساخته‌شده در استان اصفهان گفت: هماهنگی‌های لازم از طریق مدیریت استان برای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز این واحدها صورت گرفته و دستگاه‌های متولی در این زمینه قول مساعد داده‌اند. رسول حامدیان مشکلات مسکن مهر را طبیعی خواند و اظهار داشت: نباید مشکلات موجود در ارتباط با مسکن مهر استان اصفهان، بیش‌ازحد و به‌صورت غیرواقع بزرگ‌نمایی شود؛ اما باید پذیرفت نبود زیرساخت‌های لازم شهرنشینی مشکل کوچکی نیست. نماینده مردم لنجان نیز دراین‌باره یادآور شد: زیرساخت‌ها و نیازهای ساکنین مسکن مهر با رشد جمعیت هم‌خوانی نداشته و سرعت تجهیز آنها بسیار کند بوده است. کوهکن عنوان کرد: شهرداری و شرکت عمران به‌تنهایی از پس هزینه‌ تزریق جمعیت مسکن مهر به فولادشهر بر نخواهند آمد و باید در این باره چاره‌اندیشی شود.
تأمین تدریجی امکانات
نبود زیرساخت‌های شهری در پروژه مسکن مهر بر کسی پوشیده نیست و مسئولان استانی نیز به این موضوع اشراف کامل دارند. به‌طوری‌که به‌تازگی استاندار اصفهان در بازدید از فولادشهر اعلام کرده است که ما خود را مکلف می‌دانیم به‌تدریج امکانات موردنیاز در مسکن مهر فولادشهر و سایر شهرستان‌هایی که مسکن مهر در آن‌ها ساخته‌شده را تأمین کنیم تا مردم بتوانند در رفاه زندگی کنند. محسن مهرعلیزاده اظهار داشت: فولادشهر که در ابتدا به‌عنوان یک شهرک برای کارکنان فولاد مبارکه و ذوب‌آهن احداث‌شده بود امروز با افزایش جمعیتی مواجه شده است و در ادامه نیز با ساخت ۳۲ هزار واحد مسکن مهر در این شهر جمعیت بالای نامتوازن و برخلاف روند طبیعی را در این شهر مستقر کرده است. وی بابیان اینکه باید امکانات لازم برای واحدهای مسکن مهر ایجاد شود، افزود: امکانات اولیه باید قبل از اینکه واحدها به فروش برسد و با تمام توجهات موردبررسی قرار گیرد و با دقت رسیدگی شود تا در آینده با افزایش جمعیت دچار مشکلات اجتماعی و فرهنگی در منطقه نشویم.
استقرار ادارات و مراکز ضروری
معضل دیگر ساکنان مسکن‌های مهر، نبود ادارات و مراکز ضروری در نزدیکی محل سکونتشان است. شهر بهارستان باوجود عمر بیست‌ساله همچنان از این نقطه‌ضعف رنج می‌برد و ساکنان شهر باید برای انجام بیشتر امور اداری خود به اصفهان آمدوشد کنند. این مشکل در فولادشهر و شهر مجلسی نیز پابرجا است و شهروندان بارها نسبت به آن گلایه کرده‌اند. مهرعلیزاده در این مورد گفت: لازم است ادارات و مراکز ضروری در شهرهای جدید و منطقه‌ای که مسکن مهر در آن ساخته‌شده استقرار یابد و باید به نحوی باشد که مردم در مورد رفع مشکلات و مراجعات دستگاهی دچار مشکل نشوند. وی بابیان اینکه نه در این بخش بلکه در همه‌جا باید مسائل خط و خط بازی کنار گذاشته شود، افزود: این‌گونه مسائل به‌هیچ‌وجه برای بنده قابل‌تحمل نیست چراکه مردم از مدیریت در سطح کلان و دولت و مدیران و مسئولان استان توقع دارند که برای مردم کار کنند و مسئولان نباید برای نفس خود وارد مسائل سیاسی شوند.
نشاط اجتماعی
نبود نشاط اجتماعی معضل دیگر مسکن‌های مهر است که فضا و بستری برای تعاملات اجتماعی در آن تعبیه نشده و بیشتر ساکنان این خانه‌ها که از شهرها و روستاهای اطراف به اینجا مهاجرت کرده‌اند فرصتی برای شناخت بهتر و ایجاد روابط اجتماعی هدفمند ندارند. این نقیصه مشکلات بی‌شماری ازجمله افزایش جرم و کاهش امنیت را به همراه دارد. استاندار اصفهان نیز با تأیید این مطلب تصریح کرد: در کنار مشکلات مربوط به آب، محیط‌زیست، اشتغال و ... که مدیریت استان مکلف به حل آنها هست باید مسائل مربوط به شادابی و نشاط و معیشت مردم و احساس لذت بردن از زنده‌بودن و شاداب بودن موردتوجه قرار گیرد. مهرعلیزاده اضافه کرد: نباید از مسائل فرهنگی و اجتماعی و ایجاد نشاط در جامعه غافل شویم. از سوی دیگر اجازه نمی‌دهیم برخی سلیقه‌های شخصی مانع اجرای درست قانون در مورد نشاط اجتماعی شوند و آنچه به‌عنوان قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و سپس با نظارت بسیار دقیق شورای نگهبان درباره انطباق با قانون اساسی و شرع کنترل می‌شود باید به اجرا گذاشته شود چراکه اجرای قانون هیچ‌گونه خلاف شرع ندارد و چه‌بسا در برخی موارد ایجاد محدودیت برای اجرای قانون خلاف شرع است و در مسائل فرهنگی این امر باید مورد دقت قرار گیرد. وی بابیان اینکه تأکید بر مسئله‌ اشتغال نباید ما را از مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ایجاد نشاط در جامعه غافل کند، افزود: ما مکلفیم فضایی را برای مردم ایجاد کنیم که مردم به‌عنوان قطعه‌های جورچین در این منطقه بسیار زیبا با آداب‌ورسوم خود شاد باشند و باید این بخش به‌عنوان الگو موردتوجه قرار گیرد. این موضوع شامل حال ساکنان مسکن مهر نیز می‌شود و باید با جدید به این مسئله رسیدگی شود.
///محوری 2///
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی:
رفاه مردم فولادشهر با استقرار بخشداری افزایش می‌یابد
ایمنا: حل گره‌های فولادشهر درگرو همگرایی و وحدت است و بر همین اساس هیچ‌یک از مسئولان اجازه سیاسی‌کاری در فولادشهر را ندارند. نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: محسن کوهکن اظهار کرد: شرکت عمران در سال ۱۳۶۱ با هزار نفر کارکنان و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار اداره شهر ۲۷ هزارنفری فولادشهر را عهده‌دار شد، درحالی‌که در آن زمان برخی از شهرهای اطراف با جمعیتی بیشتر از ۵۰ هزار نفر تنها با ۱۰۰ نفر کارکنان و ۱۵ میلیون تومان اداره می‌شدند. وی تصریح کرد: با تأسیس شهرداری در فولادشهر کمک‌های دولتی به این شهر قطع شد، البته کمک‌هایی انجام می‌گرفت، اما پاسخگوی نیاز جمعیت فولادشهر نبود. نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه هیچ‌یک از مسئولان اجازه سیاسی‌کاری در فولادشهر را ندارند، خاطرنشان کرد: رفع مشکلات فولادشهر درگرو همگرایی و وحدت است و چنانچه بنا باشد هر کس ساز خود را در فولادشهر کوک کند، به‌طور حتم مردم آسیب خواهند دید ازاین‌رو بخشدار، شهردار، اعضاء شورای اسلامی و مدیران ادارات بایدید واحده باشند و به‌هیچ‌عنوان به دنبال خنثی کردن امور نباشند تا شرایط برای زندگی و رفاه مردم فراهم شود. کوهکن تصریح کرد: با گشایش بخشداری، ادارات در این بخش مستقر خواهند شد که این امر سبب می‌شود، مردم فولادشهر برای انجام امور اداری خود مجبور به طی مسیر به مرکز شهرستان نباشند. وی ادامه داد: از سوی دیگر حجم مراجعات به ادارات بخش مرکزی کاسته شده که این مسئله میزان پاسخگویی به مردم را افزایش می‌دهد و با استقرار بخشداری فولادشهر دستگاه قضایی نیز ظرف مدت شش ماه دادگاه بخش را در فولادشهر مستقر خواهند کرد. نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با استقرار بخشداری در فولادشهر شاهد افزایش نیرو و امکانات نیروی انتظامی شهرستان لنجان نیز خواهیم بود که این مهم ارتقای سطح امنیت در هر دو بخش را رقم خواهد زد و با انجام امور اداری هر بخش بستر همگرایی، اخوت و برادری بین مردم دو بخش فولادشهر و مرکزی افزایش خواهد یافت و این مهم دستاوردهای بسیار مثبتی بوده که نصیب مردم شده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار