برانکو و قلعه‌نویی مقابل کی‌روش

برنامه ویژه کی‌روش برای آماده‌سازی بازیکنان تیم ملی اگرچه در حال اجراست اما هنوز برخی مربیان مشهور با این برنامه مشکل‌دارند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : برنامه ویژه کی‌روش برای آماده‌سازی بازیکنان تیم ملی اگرچه در حال اجراست اما هنوز برخی مربیان مشهور با این برنامه مشکل‌دارند. سرمربی پرتغالی تیم ملی چندی پیش از مسئولان فدراسیون فوتبال و مربیان باشگاه‌ها خواست تا بلافاصله بعد از پایان رقابت‌های لیگ به مدت یک روز و نیم ملی پوشان خودشان را در اختیار کادر فنی تیم ملی قرار دهند تا برنامه ریکاوری یا همان بازیابی آنها در مرکز تخصصی تیم ملی انجام شود. این درخواست کی‌روش واکنش‌های گوناگونی را به همراه داشت و برخی از مربیان با اکراه این موضوع را پذیرفتند و برخی هم به این برنامه واکنش نشان دادند. از جدی‌ترین منتقدان برنامه کی‌روش سرمربی وقت سپاهان یعنی زلاتکو کرانچار بود. این مربی کَُروات برنامه ویژه کی‌روش را به‌شدت زیر سؤال برد و سرمربی تیم ملی را به زیاده‌خواهی متهم کرد. البته کی‌روش همچون همیشه خیلی زود از خجالت او درآمد و به‌صراحت کرانچار را به باد تمسخر گرفت. پس از مدتی آرامش بر فوتبال ایران حاکم شد و مربیان داخلی با حضور ملی پوشان در تهران موافقت کردند. هرچند پس از مدتی صدای اعتراضی امیر قلعه‌نویی شنیده شد. سرمربی ذوب‌آهن گفت که بازیکنان شهرستانی به دلیل بعد مسافت با خستگی فراوان راهی تهران می‌شوند و این برنامه ریکاوری به درد آنها نمی‌خورد. کی‌روش به این صحبت‌های قلعه‌نویی واکنشی نشان نداد اما دو هفته پیش، پس از درخواست قلعه‌نویی برای حاضر نشدن ملی پوشان ذوب‌آهن در تهران، با این خواسته موافقت کرد؛ اما هفته گذشته بازیکنان ذوب‌آهن در برنامه ریکاوری تیم ملی حضور نداشتند که این موضوع به شایعاتی دامن زد. هفته پیش همچنین برانکو از کی‌روش درخواست کرد تا بازیکنان تیمش را از حضور در برنامه آماده‌سازی تیم ملی معاف کند که این درخواست از سوی کی‌روش رد شد.

درگیری پرسابقه مربیان باشگاهی با کی‌روش

رابطه کی‌روش با اهالی فوتبال ایران هیچ‌وقت رنگ و روی خوبی نگرفت و این رابطه تیره‌وتار در سال‌ منتهی به جام‌جهانی به اوجش رسید. در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه، سرمربی تیم ملی برنامه‌ای را برای آماده‌سازی تیم ملی به فدراسیون داد که این برنامه با مخالفت سرمربیان تیم‌های باشگاهی روبرو شد و در رأس آنها برانکو سرمربی پرسپولیس که بیشترین ملی‌پوش را در تیم ملی داشت مخالفتش را با برنامه‌های کی‌روش اعلام کرد. دعوای کی‌روش و برانکو به‌جایی رسید که سرمربی تیم ملی در اقدامی عجیب و در اردوی امارات ملی‌پوشان پرسپولیس را از اردو اخراج کرد و آنها را به ایران بازگرداند و اعلام کرد که تا وقتی در ایران حضور دارد پرسپولیسی‌ها جایی در تیم ملی ندارند؛ اما این اخراج‌ها فقط ویژه بازیکنان پرسپولیس نبود و در ادامه رفتار عجیب کی‌روش، کادر فنی ایرانی تیم ملی هم از اردو اخراج شدند و به تهران بازگشتند. البته پس از جنجال بزرگ کی‌روش با برانکو، او از در سازش درآمد و ملی پوشان پرسپولیس دوباره به تیم ملی دعوت شدند. همین ماجرا اما نشان داد که سرمربی تیم ملی با هیچ‌کس شوخی ندارد حتی برانکو. کی‌روش سفت‌وسخت بر این باور است که در فاصله چند ماه تا شروع جام‌جهانی، بازیکنان لیگ برتر به خاطر آنچه او ضعف داخلی‌ها نسبت به لژیونرها می‌خواند، باید بعد از هر بازی در لیگ برتر به مدت یک تا یک و نیم روز در اختیار تیم ملی باشند تا به مرز آمادگی برسند و به قول مرد پرتغالی بتوانند مقابل بازیکنان اسپانیا بدوند و دوام بیاورند. خواسته کی‌روش در ابتدا غیرمعقول و غیرمنطقی جلوه می‌کرد اما او تأکید کرد که قرار نیست در این اردوها تمرینی صورت بگیرد و بازیکنان خسته شوند؛ بلکه او می‌خواهد ازنظر روحی و روانی روی بازیکنان کار می‌کند. کی‌روش در واکنش به‌احتمال مخالفت مربیان به اهمیت برنامه خود تأکید کرد که با همکارانش یعنی مربیان شاغل در باشگاه‌ها صحبت خواهد کرد و آنها را قانع می‌کند. بااین‌وجود چندین مربی نسبت به خواسته کی‌روش چراغ سبز نشان ندادند! برانکو در نخستین واکنش خود گفت که فدراسیون تاکنون برای این موضوع درخواستی نداده است؛ تا به‌نوعی از دادن پاسخ طفره برود اما در گفت‌وگوی دیگری عنوان کرد که بااین‌همه تجربه، از برنامه کی‌روش سر درنمی‌آورد! مربیان دیگری مانند وینفرد شفر هم منطقی‌تر با این موضوع کنار آمده اما موافقت نکردند. شفر گفت که باید با سرمربی تیم ملی درباره این برنامه صحبت کند تا هدف از آن را بداند. مربیان دیگری هم بودند که انتقاد کردند. کرانچار سرمربی وقت سپاهان همانند جام‌جهانی 2014 رودرروی کی‌روش بود. او اعلام کرد دنبال تعامل با تیم ملی است اما علت این برنامه‌های کی‌روش را نمی‌داند و دوست دارد بداند سرمربی تیم ملی دقیقاً دنبال چه اهدافی است؟ اما با افزایش موج مخالفت برخی از مربیان، کی‌روش به‌سرعت به بهانه سال نو میلادی، بیانه‌ای را منتشر کرد و در نخستین جملات خود خطاب به کرانچار گفت: «بعد از ۳۶ سال تجربه بین‌المللی و حرفه‌ای و پس از گذشت هفت سال از نتایج و دستاوردهای تاریخی برای فوتبال ایران، اگر همکار عزیز بنده آقای کرانچار هنوز من را نمی‌شناسند و به من اعتماد ندارند، هیچ‌وقت این شناخت را پیدا نخواهند کرد و اعتماد نخواهند داشت!» باوجوداین مخالفت‌ها این برنامه از 14 دی‌ماه اجرایی شده باشگاه‌ها هم همکاری به نسبت خوبی با کی‌روش داشته‌اند هرچند هنوز صداهای مخالفی شنیده می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار