درمان نامناسب گلودرد عواقب خطرناکی دارد

لادن سلطانی - احساس درد در پشت گلو، صداي خشک و گرفته و بالا رفتن دماي بدن همراه با سرفه از علائم گلودرد است. التهاب ويروسي شایع‌ترین علت گلودرد است و علائم نخستین سرماخوردگي و آنفلوانزا نيز به شمار می‌رود. دکتر محمد امیر شاه کرمی، متخصص بیماری‌های کودکان ضمن بیان این مطلب درباره علائم گلودرد درباره روش‌های درمانی این بیماری گفت: با توجه به آنکه در بین علل گلودرد برخی دارای عوارض خطرناک هستند و نیاز به درمان دارویی جدی دارند بنابراین بهتر است در مواردی اگر تا دو روز بیماری‌ بهبود نیافت و همراه با تب بود حتماً به پزشک مراجعه کنید. گلودرد چه از نوع ویروسی باشد و چه از نوع باکتریایی، برای تسکین درد، بیمار بهتر است در خانه بماند و استراحت کند تا هم زودتر بهبود یابد و هم دیگران را مریض نکند.

وی درباره مراقبت‌های خانگی توصیه‌هایی به این شرح عنوان کرد:

*بیمار می‌تواند لیموترش با آب گرم را قرقره کند. همچنین لیموترش را در آب داغ چکانده و به آن عسل اضافه کند، هم بزند و میل کند.

* برای تسکین گلودرد، بهتر است با آب‌نمک قرقره کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب بریزد و هم بزند و قرقره کند. با این کار، رطوبت گلو را حفظ می‌کند و احساس خارش را کاهش می‌دهد.

*برای جلوگیری از خشک شدن و درد گلو، از دستگاه بخور استفاده شود

* ازآنجایی‌که تب و بلع دردناک غذا باعث از دست دادن آب بدن می‌شود، لذا مهم است که بیمار مصرف مایعات را زیاد کند. از مصرف آب مرکبات دوری کند، چراکه باعث تحریک التهاب گلو می‌شوند.

*نوشیدن مایعات سرد و مایعات گرم مفید است، مانند نوشیدن چای با لیمو و یا چای با عسل.

*داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن می‌توانند درد ناشی از گلودرد را کاهش دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به کودکان و نوجوانان، آسپیرین ندهید، زیرا آسپیرین در این گروه سنی، ممکن است موجب بروز سندرم ری که کشنده است شود.

*برخی گیاهان نیز مؤثرند. برای مثال آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و. مؤثر است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخلاف آنکه برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آنها دچار افراط شد. بعضی مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.

درمان تخصصی

متخصص بیماری‌های کودکان در پاسخ به این سؤال که براي بهبود گلودرد چه درمان تخصصي انجام می‌شود؟ پاسخ داد: اگر فرد دچار سرماخوردگی ویروسی‌شده باشد، با مصرف آنتی‌بیوتیک بهبودی نمی‌یابد، چراکه آنتی‌بیوتیک موجب درمان عفونت باکتری می‌شود، نه ویروس. به‌علاوه، مصرف آنتی‌بیوتیک در هنگام سرماخوردگی، می‌تواند مقاومت میکروبی را زیادتر کند و اگر نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک پیدا کند، دیگر با آنتی‌بیوتیک‌های معمولی درمان نمی‌شود. اگر بیمار، عفونت استرپتوکوکی دارد، (تشخیص این موارد با پزشک است) پزشک ممکن است برایش مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت 10 روز و یا آنتی‌بیوتیک تزریقی را تجویز کند. به گفته دکتر شاه کرمی، بیمار بعد از یک تا دو روز احساس بهتری خواهد داشت، اما مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خود را نباید قطع کند، زیرا ممکن است برخی از باکتری‌ها هنوز زنده باشند. اگر فرد، سرماخورده، آبریزش بینی دارد و گلویش تحریک‌شده است، نیاز به اسپری بینی دکونژستان و یا دکونژستان خوراکی دارد. دکونژستان موجب خشک شدن ترشح های پشت حلق می‌شود و گلو را آرام می‌کند؛ اما باید با تجویز پزشک از دکونژستان ها استفاده کرد، زیرا برخی افراد با بیماری‌های خاص، نباید دکونژستان استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آيا گلودرد واگيردار است؟ تصریح کرد: گلودرد باکتریایی می‌تواند تا 24 ساعت بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک، مسری باشد؛ بنابراین بهتر است فرد بیمار دست‌های خود را خوب بشوید و از وسایل مشترک با فرد بیمار استفاده نکند.

خطر درمان نادرست

دکتر شاه کرمی درباره خطراتی که می‌تواند در صورت درمان نادرست بیماری، سلامت کودک را تهدید کند گفت: اگر عفونت باکتریایی درمان نشود، منجر به بروز مشکلاتی در قلب و دیگر اعضای بدن ازجمله کلیه‌ها می‌شود. گلودرد چرکی می‌تواند در زمینه تب روماتیسمی باعث تورم مفاصل شود که درنهایت می‌تواند به دریچه‌های قلبی هم آسیب برساند که بیمار آن موقع یک سیر پیش‌رونده بیماری را تا آخر عمر با خودش خواهد داشت. حتماً توصیه می‌شود که اگر بیماری، بویژه بیماران زیر سن ۱۶ سال به علت گلودرد به پزشک مراجعه کردند حتماً درصورتی‌که حساسیت به پنی‌سیلین نداشته باشند این دارو برایشان تجویز شود. وی در پایان بجهت پیشگیری از ابتلا به بیماری بر رعایت نکات بهداشتی به این شرح تأکید کرد:

*دست‌های خود را بویژه بعد از دستشویی، قبل از غذا و بعد از عطسه یا سرفه کردن بشویید.

* از لیوان و قاشق و ظرف دیگران استفاده نکنید.

* هنگام عطسه یا سرفه، با استفاده از دستمال‌کاغذی جلوی دهان خود را بگیرید و دستمال را داخل سطل آشغال بیندازید.

* تلفن، کنترل تلویزیون و صفحه‌کلید کامپیوتر خود را هرچند وقت یک‌بار، با مواد ضدعفونی‌کننده، پاک‌کنید.

*از افرادی که بیمار هستند، دوری‌کنید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار