استاندار اصفهان: اصفهان متروی 34 ساله نمی‌خواهد

باید جمعی از مدیران شهری گرد هم آمده و راهکارهایی را ارائه دهند تا پروژه‌ مترو در دو سال به اتمام برسد

شهرداری اصفهان با بهره‌برداری از سه پروژه زیست‌محیطی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، مرکز کنترل هوا و ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا و صوت، گام مؤثری برای بهبود شرایط زندگی در شهر اصفهان برداشت. در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها که با حضور مسئولان مختلف استان ازجمله استاندار و شهردار اصفهان همراه بود، صحبت‌هایی در مورد پروژه‌های مختلف ترافیکی اصفهان ازجمله مترو مطرح شد. استاندار اصفهان با اعلام اینکه هنوز شبکه خط یک مترو کامل نشده و ممکن است تکمیل خط دوم و سوم آن ۳۴ سال زمان ببرد اظهار کرد: باید جمعی از مدیران شهری گرد هم آمده و راهکارهایی را ارائه دهند تا پروژه‌ مترو در دو سال به اتمام برسد. محسن مهرعلیزاده ادامه داد: شهرداری بیش از هر نهاد دیگری با مردم سروکار دارد و از نظافت تا حمل‌ونقل شهری مربوط به این نهاد است. شهر یک موجود زنده است، انسان و شهر باهم ارتباط برقرار کرده و با کمک یکدیگر شهر را می‌سازیم، درصورتی‌که تردد موتورسیکلت‌ها و ترافیک احساس بدی را برای شهروندان ایجاد کرده است. وی گفت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد رضایت مردم ناشی از خدماتی است که باید از شهرداری دریافت کنند. استاندار اصفهان بابیان اینکه مهمترین نهاد فرهنگی برای توسعه و ارتقای فرهنگ‌عامه مردم شهرداری است، اظهار کرد: ترافیک و رفع آن مسئله مهمی است که به میزان زیادی بافرهنگ عامه مردم در ارتباط بوده و در آن تأثیرگذار است. مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: بخش عمده فرهنگ مردم به ارتباطات گسترده آنها با یکدیگر برمی‌گردد، به‌طوری‌که بر اساس آمار، میزان عصبانیت مردم ایران بسیار بالا ارزیابی‌شده، اما با علائم و آموزش‌ها و یادآوری‌های پی‌درپی می‌توان رفتارهای ترافیکی شهروندان را اصلاح کرد، بنابراین شهرداری در رفع مشکلات ترافیکی نقش زیادی بر عهده دارد. مهرعلیزاده با طرح این پرسش که «جای بخش خصوصی در مترو اصفهان کجاست؟» گفت: در حال حاضر سرفاصله حرکت مترو ۱۵ دقیقه است، بنابراین آیا نمی‌توان تعداد ۳۱ واگن فعلی مترو را به ۴۰ عدد رساند تا سرفاصله حرکت واگن‌ها کمتر شود و مردم از این وسیله حمل‌ونقل عمومی پاک استفاده کنند؟ وی اضافه کرد: هنوز شبکه خط یک مترو کامل نشده و ممکن است برای تکمیل خط دوم و سوم آن ۳۴ سال زمان ببرد. باید جمعی از مدیران شهری گرد هم آمده و راهکارهایی را ارائه دهند تا پروژه‌ مترو طی دو سال به اتمام برسد. استاندار اصفهان گفت: ۵۰ دستگاه اتوبوس نیز به‌تازگی به ناوگان اضافه‌شده که رقم بسیار کمی است، زیرا بر اساس برنامه سال ۹۲ قرار بود ۵۰۰ دستگاه به ناوگان اضافه شود. در همین راستا می‌توان شرکت‌های دیگری را در کنار اتوبوسرانی فعال کرد تا با یکدیگر رقابت کنند و درنتیجه آن، ناوگان علاوه بر نوسازی، رونق بگیرد. مهرعلیزاده افزود: اقدام‌هایی نیز در مورد کاهش آلاینده‌های ناشی از صنایع و کویرزدایی در سطح استان در حال انجام است، زیرا اگر امروز به این امر توجه نکنیم ریزگردها به شهر آمده و مستقیم وارد خون شهروندان می‌شود.

نبود بودجه؛ علت اصلی تأخیر در بهره‌برداری از مترو

در راستای صحبت‌های مربوط به مترو شهردار اصفهان علت اصلی تکمیل نشدن خط یک مترو بعد از ۱۷ سال را تنها مشکلات میراثی ندانسته و اظهار کرد: بلکه اختصاص ندادن بودجه لازم مهمترین دلیل این تأخیر بوده است. قدرت‌ ا... نوروزی افزود: پروژه‌هایی که توسط شهرداری افتتاح شد، به معنای پرداختن به علل و منشأ اصلی آلودگی هوای شهر است. اصفهان تحت تأثیر بسیاری از عوامل منفی قرارگرفته که هوا، محیط‌زیست اصفهان، رفاه عمومی و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. نوروزی بابیان اینکه اصفهان در معرض خطر ریزگردهای تالاب گاوخونی است که منشأ آن نبود آب در بستر تالاب است، ادامه داد: غرب و جنوب اصفهان نیز در معرض آلاینده‌ها قرارگرفته، درواقع اصفهان در معرض دود صنایع است که بی‌توجهی به آن می‌تواند آثار سویی به همراه داشته باشد، بنابراین توجه استاندار و مجموعه مدیران به مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی و سلامت ضروری است. نوروزی با اشاره به توجه ویژه شهرداری به بخش حمل‌ونقل عمومی گفت: یک‌سوم بودجه سال آینده به بخش حمل‌ونقل عمومی شامل مترو و اتوبوس اختصاص داده شد. شهردار اصفهان اضافه کرد: در بودجه سال آینده ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار تنها برای مترو در نظر گرفته‌شده است. نوروزی عنوان کرد: به مردم قول دادیم تا پایان امسال چهار کیلومتر باقی‌مانده خط یک مترو را به پایان برسانیم، اگرچه نیمی از آن ایستگاه‌ها هنوز تکمیل نبود، اما به‌صورت جدی پیگیر هستیم تا ایستگاه‌های خط یک تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها بتوانند از این امکان که می‌تواند در راستای سلامت و محیط‌زیست آنها مثمر ثمر باشد، استفاده کنند. وی اظهار کرد: مدیریت شهری به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه شهر است. در این راستا در نظر داریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار مردم قرار دهیم. شهردار اصفهان ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی، کارآفرینان و افرادی که به اصفهان علاقه دارند باید کمک کنند تا شاهد شهری پویا با هوایی پاک و بدون ترافیک باشیم و به مرکز گردشگری ایران و جهان تبدیل شویم.

موتورسیکلت‌ها، متهمان ردیف اول آلودگی شهرها

در ادامه این مراسم معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان سخنان خود را با اشاره به میزان آلودگی چهر برابری موتورسیکلت نسبت به خودرو آغاز کرد و گفت: به‌جز آلودگی هوا، موتورسیکلت‌ها در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارند و متهمان ردیف اول در تولید سروصدا در شهرها محسوب می‌شوند. علیرضا صلواتی اظهار کرد: منابع آلوده‌کننده هوای اصفهان، شامل منابع طبیعی (در اثر فعالیت‌های طبیعی و بدون دخالت انسان مانند ریزگردها) و مصنوعی (در اثر فعالیت‌های انسانی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شامل منابع ساکن و متحرک) است. وی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت بخش حمل‌ونقل عمومی، گفت: آلودگی ناشی از بخش حمل‌ونقل به علت شهرسازی بی‌رویه و سریع، به‌اندازه آلودگی صنعتی مهم است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: آلودگی ناشی از حمل‌ونقل و وسایل نقلیه به شکل گازهای خروجی از اگزوز، ذرات معلق، صدا و ... است که این آلودگی با اتخاذ روش‌های برنامه‌ریزی کشوری، منطقه‌ای، شهری و استفاده از اتومبیل‌ها و سوخت‌های مناسب همراه با اعمال فناوری کنترل آلودگی به حداقل می‌رسد. وی بابیان اینکه موتورسیکلت‌ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، نقش قابل‌توجهی در آلودگی هوا دارند اضافه کرد: حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می‌کند که بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی را شامل می‌شود. وی بابیان اینکه در ایران هشت کلان‌شهر به‌عنوان شهرهای آلوده معرفی‌شده‌ که مهمترین آنها اصفهان است، گفت: در سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی منابع آلاینده، درصد تولید انواع آلاینده‌ها، روش‌های کنترل آلودگی هوا و شیوه‌های مدیریتی زیست‌محیطی و ... انجام‌شده که این تحقیقات توسط سازمان‌های خارجی یا داخلی به انجام رسیده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان ناشی از سیستم حمل‌ونقل منابع متحرک، اظهار کرد: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: ضرورت حداقل سازی اثرات ناشی از تردد وسایل نقلیه در بُعد آلایندگی، توسعه و اجرای یک برنامه جامع در بخش‌های معاینه فنی و اعمال قانون، توسعه حمل‌ونقل عمومی یکپارچه، حمل‌ونقل پاک و غیر موتوری و سنجش و پایش کیفیت هوا، جزو رئوس اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته بوده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار