انجام سونوگرافی در مطب متخصصان زنان و زایمان غیر قانونی است

یک متخصص رادیولوژی گفت: متخصصان زنان سال‌هاست به صورت غیرقانونی حتی در شهر اصفهان در حال انجام سونوگرافی در مطب هستند که این امر را در هر بار ویزیت بیماران تکرار می‌کنند.

یک متخصص رادیولوژی گفت: متخصصان زنان سال‌هاست به صورت غیرقانونی حتی در شهر اصفهان در حال انجام سونوگرافی در مطب هستند که این امر را در هر بار ویزیت بیماران تکرار می‌کنند.

علیرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه بر اساس طرحی که توسط متخصصین زنان در وزارت بهداشت طراحی شده، انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان قانونی می‌شود، اظهار کرد: اجرای این طرح با توجه به خطاهای پزشکی موجود در کشور ممکن نیست.

وی افزود: اگرچه این طرح در چند کشور دنیا اجرا شده اما نظارت قوی در این کشورها بوده و این در حالی است که در ایران چنین ظرفیتی را نداریم.

این متخصص رادیولوژیبا بیان اینکه اجرای طرح انجام سونوگرافی در مطب پزشک زنان و زایمان به خودمختاری بیش از حد متخصصین در تمام مراحل، اعم از انجام سونوگرافی، تشخیص، جراحی و نوشتن گزارش تشخیص منجر می‌شود، تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح متاسفانه باعث سوءاستفاده‌های بسیار و عدم وجود نظارت در این حوزه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در بعضی اوقات تشخیص یک کیست ساده در سونوگرافی‌های غیرحرفه‌ای با تشخیص یک توده بدخیم اشتباه شده است، تصریح کرد: اجرا شدن این طرح باعث بروز اتفاقات ناگواری در حوزه سلامت و تشخیص بیماری‌ها می‌شود.

رضایی با بیان اینکه حرفه‌ای شدن و اشراف کامل به دسته‌ای از سونوگرافی‌های تخصصی در رشته رادیولوژی سه سال طول می‌کشد، افزود: این در حالی است که متخصصان زنان و زایمان تنها با گذراندن یک دوره کوتاه‌ مدت تئوری سه ماهه که نه علمی است و نه منطقی به انجام این کار اقدام می‌کنند.

این متخصص رادیولوژی در خصوص دوره‌های کسب مهارت در این رشته خاطرنشان کرد: یک متخصص رادیولوژی در سال‌های تحصیل کشیک‌های سخت و طولانی در بیمارستان‌ها تحت نظر اساتید هیئت بورد رادیولوژی می‌گذرانند و با انجام سونوگرافی‌های متنوع در تشخیص بیماری‌ها به تخصص می‌رسند که این موضوع قطعا در یک دوره سه ماهه تئوری امکانپذیر نیست.

رضایی با بیان اینکه در رفرنس‌های زنان در این رشته منابع علمی سنگینی وجود دارد، گفت: این منابع به طور کامل توسط رادیولوژیست‌ها نوشته شده و تنها یک رادیولوژیست می‌داند در سونوگرافی چه چیزی دیده شده و با پیگیری‌های بسیار آن را تفسیر می‌کند.

وی در خصوص عدم موفقیت‌ این طرح در صورت اجرا افزود: اجرای این طرح هیچ موفقیت و رشدی درپی نخواهد داشت و متخصصان زنان سال‌هاست به صورت غیرقانونی حتی در شهر اصفهان در حال انجام سونوگرافی در مطب هستند که این امر را در هر بار ویزیت بیماران تکرار می‌کنند.

رضایی در خصوص صدمات این طرح در مناطق محروم گفت: در مناطق اجرای اردوهای جهادی چالش‌های این طرح بیشتر است و برای فردی که توان مراجعه به یک پزشک عمومی با هزینه ویزیت بسیار ناچیز را ندارد، تامین چنین هزینه‌ای به شدت ناممکن است.

این رادیولوژیست با بیان اینکه فعالان این رشته خواهان اختصاص سونوگرافی به یک رشته نیستند، گفت: متخصصان زنان در صورت علاقمندی می‌توانند به صورت رایگان به انجام سونوگرافی‌های معمولی بپردازند و تنها رادیولوژیست‌ها می‌توانند برای اقدامات پاراکلینیکی گزارش صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه متخصصان زنان و زایمان علاقمند می‌توانند از انجام سونوگرافی به منظور معاینه استفاده کنند، تصریح کرد: از نظر رادیولوژیست‌ها انجام این کار اشکالی ندارد اما باید دوره کامل آن را تحت نظارت هیئت بورد و انجمن رادیولوژی گذرانده و مدرک انجام سونوگرافی‌های معمولی را دریافت کنند و سونوگرافی‌های تخصصی صرفا بر عهده رادیولوژیست‌ها باشد.

این رادیولوژیست در خصوص سونوگرافی‌های پیچیده و مهمی که برای تشخیص سلامت جنین وجود دارد، گفت: سونوگرافی‌های تخصصی برای تشخیص ناهنجاری‌های جنین از عهده یک متخصص زنان با گذراندن یک دوره کوتاه‌ مدت به تنهایی برنمی‌آید و این متخصصان باید تعداد بسیاری از این نوع سونوگرافی‌ها را انجام داده باشند تا به کسب تجربه در این رشته برسند.

رضایی با انتقاد به دوره‌های کاملا غیرتخصصی که توسط شرکت‌های واردکنندگان دستگاه‌های رادیولوژی و سونوگرافی برای متخصصان زنان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این شرکت‌های تجاری صرفا کار با دستگاه سونوگرافی را آموزش می‌دهند و به هیچ‌وجه مباحث تخصصی و بیماری‌های این رشته آموزش داده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: هرچه هزینه‌های بارداری در کشور افزایش یابد، می‌تواند به ضرر سیاست‌های کلی افزایش رشد جمعیت باشد و این موضوع قطعا به کاهش رشد جمعیت کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار