طلای کثیف به برق تبدیل می شود

استفاده از کارخانه‌های هاضم در حقیقت یکی از راه‌های مدیریت بخش آلی (ارگانیک) پسماندهای شهری است که خروجی آن تولید برق است.

طلای کثیف به برق تبدیل می شود

به گزارش ایمنا، کلیه مواد زاید جامد (فسادپذیر و فسادناپذیر) که در منازل، مراکز تهیه وتوزیع و فروش مواد غذایی، مؤسسات صنعتی و تجاری وکشاورزی و بیمارستانها و مراکز درمانی تولید می شود را زباله می نامند. دور ریختن این زباله ها علاوه بر آلودگی محیط زیست، بخش عظیمی از منابع تجدید پذیرمان را از بین خواهد برد. صنعت بازیافت امروزه یکی از راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بیشتر در جامعه محسوب می شود.
ضرورت زندگی سالم اقتضاء می کند به صورت مستمر روش های مدیریت شهری و اجتماعی خود را بهبود بخشیم. به این منظور سازمان بازیافت با استفاده از تجربیات گذشته و دانش روز اقدام به تدوین طرح تفکیک و جمع‌آوری پسماندها به روش "تر و خشک" کرده و قصد دارد با کمک و همکاری شهروندان نسبت به اجرای آن اقدام کند تا با رسیدن به اهداف طرح، محیط زیست شهری خود را سالم تر ساخته و در پرتو آن زندگی بهتری را شاهد باشیم.
استفاده از کارخانه‌های هاضم در حقیقت یکی از راه‌های مدیریت بخش آلی (ارگانیک) پسماندهای شهری است. در این کارخانه طی یک فرایند بیولوژیک، پسماند جامد شهری به بیوگاز تبدیل می‌شود و خروجی این کارخانه کود مرغوب و برق خواهد بود.
مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان با تاکید بر استفاده از تکنولوژی های نوین در مدیریت پسماند شهری اصفهان، می گوید: در آینده قصد داریم با راه اندازی کارخانه هاضم بی هوازی اصفهان، مواد آلی پسماندها را در مخازن سربسته جمع آوری و در کمتر از یک ماه گازهای متصاعد شده را در ژنراتورهای گاز سوز تبدیل به برق کنیم.
وی اضافه می کند: در ادامه این روند، مواد جامدی که باقی می ماند تبدیل به کود کمپوست مرغوب می شود که در بخش کشاورزی مورد نیاز است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه تکنولوژی مورد نظر برای تأسیس کارخانه بیوگاز شهر اصفهان از معتبرترین شرکت‌های آلمانی به همراه دانش فنی انتقال داده خواهد شد، ادامه می دهد: گروه مپنا به عنوان مشارکت کننده ایرانی وظیفه انتقال دانش فنی، ساخت و اجرا را به عهده خواهد داشت.
وی تاکید می کند: این کارخانه در دو فاز با ظرفیت هر یک ۲۵۰ تن در روز احداث خواهد شد و شرکت مپنا به عنوان سرمایه‌گذار و مشارکت کننده داخلی با دریافت هسته اصلی تکنولوژی از شرکت آلمانی و ساخت بخش‌های داخلی طی ۱۸ ماه از انعقاد قرارداد به بهره‌برداری خواهد رسید.
جمالی‌نژاد یادآور می شود: هر فاز از این پروژه با سرمایه‌گذاری افزون بر ۶۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود که حداقل ۳۰ درصد آن توسط شهرداری اصفهان محقق خواهد شد.
وی در ادامه می گوید: به ازای خروجی هر فاز ۲۵۰ تنی، میزان ۴.۴ مگاوات توان تولید برق و ۶۰ تن کود مرغوب به صورت روزانه وجود دارد و علاوه بر تولید محصولات مفید، این پروژه می‌تواند با کاهش دفن پسماند به میزان ۳۳ هزار تن در سال، کاهش مصرف گاز طبیعی به میزان ۲۳ میلیون متر مکعب و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۲۰ هزار تن در سال به محیط زیست اصفهان کمک شایانی کند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه قرارداد شهرداری اصفهان و مپنا به روش BOT است و مپنا به مدت ۲۰ سال بهره‌برداری کامل خواهد داشت، می گوید: هم اکنون علاوه بر امکان‌سنجی‌های فنی و اقتصادی پروژه، طراحی پایه و جانمایی انجام شده و آماده شروع عملیات احداث است.
وی اضافه می کند: این پروژه که در این مقیاس نخستین پروژه در زمینه مدیریت پسماند کشور است، با همت مضاعف مپنا آمادگی لازم جهت کلنگ‌زنی توسط رئیس‌جمهور را دارد.
کارخانه هاضم بی هوازی از پیشرفته ترین فناوری های روز دنیاست
امیر حسین کمیلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در این باره با اشاره به اینکه کارخانه هاضم بی هوازی از پیشرفته ترین فناوری های روز دنیاست، می گوید: مشارکت کننده بخش خصوصی برای احداث کارخانه هاضم که شرکت دانش بنیان است، توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری به مدیریت پسماند اصفهان معرفی شده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه براساس برنامه چشم انداز شهر (اصفهان 1400) این شهر باید به شهری بدون زباله تبدیل شود، یادآور شد: از آنجایی که 65 درصد مواد بازیافتی کاغذ و زباله بوده و 35 درصد آن ها به زباله های کثیف معروف هستند، باید پس از تفکیک مناسب زباله نسبت به بازیافت آن اقدام کرد.
ادامه می دهد: بخش دیگر پسماندها مثل پارچه ها، پوشک های بهداشتی کودکان، کفش و یا نایلون هایی که بسیار کثیف هستند و قابلیت استفاده ندارند، ضایعات تلقی می شوند و برای آنها ارزش حرارتی در نظر گرفته شده تا در فرایندی تبدیل به سوخت جامد RDF شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند می گوید: این سوخت جامد قابلیت دارد که در کارخانه های سیمان و یا ذوب آهن به عنوان جایگزین سوخت گاز طبیعی در کوره ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در این بخش معقول است و هیچگونه آلایندگی را ایجاد نمی کند، تاکید می کند: آلایندگی ها در RDF صد در صد قابل کنترل است.
کمیلی می گوید: مجموعه بسته ارائه شده برای امحاء پسماند شهری اصفهان در نشستی با حضور مدیران عامل پسماند شهرهای کشور مطرح و به عنوان بسته مدیریتی توصیه شده برای کشور در نظر گرفته شد که امیدواریم با عملیاتی شدن این طرح ها، آلایندگی های زیست محیطی نیز کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار