زعفران و گیاهان دارویی جایگزین کشت غلات و پیاز در اصفهان می شود

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: کاشت پسته، گل محمدی،‌ زعفران و گیاهان دارویی جایگزین غلات و پیاز که کاشت آنها در شرایط بی آبی اصفهان عقلانی نیست،‌ می شود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: کاشت پسته، گل محمدی،‌ زعفران و گیاهان دارویی جایگزین غلات و پیاز که کاشت آنها در شرایط بی آبی اصفهان عقلانی نیست،‌ می شود.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با مهر در ارتباط با حیات بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی در اصفهان اعلام کرد: اگر چه بی آبی و خشکسالی آسیب های جبران ناپذیری را در حوزه کشاورزی برجای گذاشته است اما با استفاده از روش های نوین آبیاری نگذاشتم کشاورزی از بین برود و با مدیریت منابع بومی آب در سطح استان و تغییر شرایط، نوع کشت و کار را تغییر دادیم و به سمت کشت های اقتصادی حرکت کردیم.

وی بیان داشت: حفظ، احیاء و بهره برداری از منابع آب و خاک متناسب با رویکردهای هیدرولوژیکی، گسترش روش های نوین آبیاری، تکمیل روش های نوین زهکشی و توسعه کشت های گلخانه ای در دستور کار این سازمان قرار گرفته است تا صیفی‌جات و سبزیجاتی که به آب کمتری نیاز دارد به روش گلخانه ای تولید شود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه قسمت عمده اقلیم زاینده رود در بخش خشک و نیمه خشک واقع شده است، تصریح کرد: باید به سمت کاشت گیاهانی که مصرف آب کمتری دارد حرکت کنیم بر همین اساس در استان اصفهان کاشت زعفران، پسته، گل محمدی و گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: مناطق شرق استان با بیشترین مشکل کم آبی روبرو بوده به همین دلیل عمده پروژه های آبیاری نوین در این مناطق انجام شده است. البته برای انجام این پروژه ها دست رد به سینه هیچ مراجعه کننده ای نمی زنیم.

مرادمند اضافه کرد: با توجه به اینکه شهر ورزنه نیز دچار نوسانات زیادی در هنگام باز یا بسته بودن رودخانه زاینده رود می شد لوله گذاری هایی جهت آبیاری کم فشار و استخرهای بزرگ برای کنترل منابع آبی در این شهر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با لایروبی و مرمت قنات ها سعی کرده ایم تا آنها را زنده نگه داریم. البته در حق کشاورزان جفا شده و نمی توان آن را نادیده گرفت.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از تصفیه پساب فاضلاب ها نیز به عنوان یک پتانسیل خوب برای آبیاری محسوب می شود، افزود: در حال حاضر نیز، ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به وسیله روش های آبیاری نوین انجام می شود.

وی تاکید کرد: البته حفظ کاربری اراضی کشاورزی که در حریم شهرها قرار دارند نیز با توجه به کم آبی از رویکردهای اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.

مرادمند با بیان اینکه دیگر کاشت ذرت، جو، پیاز و سیب زمینی در شرایط بی آبی اصفهان عقلانی و علمی نبود و تلاش کردیم روی محصولاتی سرمایه گذاری کنیم که بتوانیم با صادرات برای شهر و استان درآمدزایی داشته باشیم، اضافه کرد: گسترش روش های دفع آفات غیر شیمیایی در محصولاتی که مصرف زیادی در جامعه دارند و گسترش روش های نوین کشت نشایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار