کاهش 75 درصدی حجم آب سد زاینده رود

حجم آب سد زاینده رود با 75 درصد کاهش به یکی از کمترین میزان حجم از زمان احداث رسیده است.

حجم آب سد زاینده رود با 75 درصد کاهش به یکی از کمترین میزان حجم از زمان احداث رسیده است.

به گزارش صداوسیما ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان درحاشیه چهارمین نشست شورای راهبری فناوری اطلاعات بارش های سال آبی تا بهمن را 5 و چهاردهم میلی بیان کرد و گفت: این رقم پارسال 26 میلی متر و درمتوسط بلند مدت 60 میلی متر بوده است.

مسعود میرمحمد صادقی بااشاره به کاهش چشگیر میزان بارش در ایستگاه چلگرد که نسبت مستقیم با حجم این سد دارد افزود: تا 22 بهمن 193 میلی متر بارش دراین ایستگاه گزارش شده که این میزان پارسال 818 میلی متر و در متوسط بلند مدت 773 میلی متر بوده و امسال75 درصد کمتر شده است.

وی گفت: حجم ذخیره سد زاینده رود هم اکنون به پایین تر از 130 میلیون متر مکعب رسیده که با مقدار قابل توجه رسوب در مخزن سد، به شرایط بحرانی شدیدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، این حجم را در پارسال 230 میلیون متر مکعب بیان کرد و افزود: اکنون طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی هم به جدیت در حال اجرا و پیگیری است که با توجه به شرایط موجود و پیش رو مشکلات شدیدی برای کارهای اجرایی هم در پیش خواهد بود.

مسعود میر محمدصادقی گفت: حجم سد زاینده رود از سال 1350 تا 1397 دارای سیر کاهشی است که امسال با کمترین حجم، بحرانی ترین شرایط را رقم زده است و بقیه سدهای این استان هم شرایط مطلوبی ندارد و هشدار جدی به تمام مشترکان و دستگاه های اجرایی در سال آبی جاری از ابتدای مهر تا پایان شهریور سال آینده است.

سد زاینده‌رود سال 1349 با ظرفیت یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب در 110 کیلومتری غرب اصفهان برای تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز 100 هزار هکتار از زمین های دشت اصفهان و تامین آب مورد نیاز صنایع ساخته شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار