توجه ویژه وزارت صنعت به کارگران پلی‌اکریل

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان از 26 بهمن‌ماه آغازشده و تا 29 بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان واقع در پل شهرستان ادامه دارد. این نمایشگاه در 2 هزار و 100متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود و از ساعات 15 تا 22 برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان از 26 بهمن‌ماه آغازشده و تا 29 بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان واقع در پل شهرستان ادامه دارد. این نمایشگاه در 2 هزار و 100متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود و از ساعات 15 تا 22 برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

در آیین گشایش این نمایشگاه مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک گفت: وضعیت کارخانه پلی‌اکریل با 2 هزار 500 کارگر و حفظ اشتغال موجود در این کارخانه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار مهم است و مانعی وجود ندارد که در این زمینه از عهده وزارت صنعت برنیاید.

گلنار نصرالهی بابیان این‌که کارخانه‌هایی می‌توانند در صنعت نساجی دوام بیاورند که با تحولات روز جلو بروند، افزود: واردات نخ و پارچه کشور باید محدود شود و دراین‌باره کوتاهی از انجمن‌ها و تشکل‌های نساجی است؛ سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی 90 هزار میلیارد ریال است که 95 درصد آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی گفت: صنعت نساجی برای تأمین 90 درصد نیاز داخل کشور، نیازمند حداقل 5/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور است؛ در 9 ماه نخست سال جاری 250 میلیون دلار واردات ماشین‌آلات صنایع نساجی در کشور صورت گرفته که نشان‌دهنده رونق این صنعت است، برخی از این ماشین‌آلات دست‌دوم است که باید با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های نساجی از آن جلوگیری شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات فراوان مناطق برای نخستین بار گمرکات در مناطق آزاد مستقر می‌شود؛ توجه به صنعت نساجی وجود دارد و امیدوارم مشکلات صنایع نساجی کشور حل‌وفصل شود؛ طرح بازسازی و نوسازی در کل صنایع با اولویت صنعت نساجی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ابتدای سال جاری نیز این امر محقق شده است.

وی در پایان اذعان داشت: همچنین 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات بازسازی و نوسازی به واحدهای صنعت نساجی ارائه‌شده و 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به صنایع نساجی در سال جاری اختصاص داده‌شده است؛ در رابطه با واردات غیررسمی نساجی کنترل و نظارت افزایش‌یافته است؛ تجارت باید در خدمت تولید باشد نه تولید در خدمت تجارت و کشور 80 میلیون نفری فقط با تولید محصول پیش می‌رود.

*صنعت نساجی بسیار قاچاق پذیر است

در ادامه مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت نساجی بسیار قاچاق پذیر است و از این نظر بسیار لطمه دیده است.

افسانه محرابی در آیین گشایش رسمی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان اظهار کرد: صنعت نساجی در کشور دارای 9 هزار و 800 واحد تولید و 280 هزار اشتغال است.

وی افزود: این صنعت با 5 درصد سرمایه‌گذاری در کل کشور، 13 درصد اشتغال را ایجاد کرده است؛ صنعت‌گران ما باید به مسائلی توجه کنند و مباحث مدیریت مالی، بروزرسانی ماشین‌آلات، تولید، فناوری و برنامه‌ریزی را در نظر بگیرند؛ صنعت نساجی بسیار قاچاق پذیر است و از این لحاظ بسیار لطمه دیده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرایی شدن دستورالعمل واردات پوشاک بر اساس صدور گواهی فعالیت، تعامل گمرک برای محدود کردن واردات و استقرار گمرکات کشور در مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ازاقدامات انجام‌شده دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه ساماندهی و ارتقای صنعت کفش با توجه به پتانسیل صنعت کفش ازنظر مواد اولیه تشکیل‌شده است که در این زمینه صنعت چرم بازسازی و نوسازی خواهد شد؛ توسعه بازار، رقابت بیشتر در صنعت، آخرین تولیدات، فناوری دستاوردهای صنعت نساجی از مزایای بازدید از نمایشگاه صنعت نساجی اصفهان است.

*مقصر خشکی زاینده‌رود ما مسئولان هستیم

در ادامه، دستیار ویژه استاندار اصفهان گفت: زاینده‌رود به‌عنوان تنها افتخار اصفهان حالا مثل یک جنازه در اصفهان افتاده و مقصر خشکی آن ما مسئولان هستیم.

امیر کریمی اظهار کرد: اگر اصل 44 به‌درستی انجام می‌شد شاید امروز حالمان بهتر بود و شرکت پلی‌اکریل اصفهان به این روز نیفتاده بود؛ صنعت‌گر نماهایی آمده‌اند و از اصل 44 سوءاستفاده کرده‌اند، اصل 44 که موردحمایت رهبر معظم انقلاب و قانون مترقی است در صنعت به‌درستی اجرانشده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی دارای قوانین بسیار مترقی در بحث صنعت است اما اینکه چرا استفاده نمی‌شود جای بسی تعجب است.

دستیار ویژه استاندار اصفهان گفت: مکانیزه شدن صنعت نساجی اصفهان توسط شرکت پلی‌اکریل آغاز شد و هویت اصفهان به این شرکت گره‌خورده و در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ بانک‌ها باید به بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های هیئت دولت که در ستاد تسهیل و شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت تصویب‌شده عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این سؤال مطرح است که چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در تخصیص ارز مواد اولیه و محصول نهایی صنایع تفاوتی قائل نیست و ارز یکسان اختصاص می‌دهد؟ بدون تعارف به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم چراکه بودجه موردنیاز ما با درآمدهای کشورمان هم‌خوانی ندارند.

*اشتغال 117 هزارنفری در صنعت نساجی اصفهان

در ادامه، رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان از اشتغال 117 هزارنفری در صنعت نساجی استان اصفهان خبر داد.

حبیب اله شاه کرمی اظهار کرد: 7 هزار و 900 واحد صنعتی نساجی در کشور فعالیت دارد که 10 درصد صنعت کشور را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: اشتغال صنعت نساجی کشور 280 هزار نفر است که با احتساب پوشاک به 880 هزار نفر می‌رسد؛ صادرات نساجی کشور 880 میلیون دلار و واردات این صنعت یک میلیارد و 500 هزار دلار در سال است؛ تعداد کل واحدهای صنعتی استان اصفهان 9 هزار و 100 واحد است که سهم واحدهای صنعت نساجی از این تعداد 2 هزار 300 واحد است.

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان گفت: صنعت نساجی 25 درصد از واحدهای صنعتی استان اصفهان را تشکیل داده که 27 درصد اشتغال استان اصفهان را در بر دارد؛ 117 هزار نفر در صنعت نساجی استان اصفهان اشتغال دارند.

وی خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری اندک در صنعت نساجی می‌توان اشتغال‌زایی قابل‌توجهی در کشور ایجاد کرد، 13 درصد اشتغال کل کشور به نساجی مربوط است و بالای یک‌میلیون نفر در مجموعه نساجی کشور درگیر هستند.

شاه‌کرمی اذعان داشت: متوسط نرخ بیکاری در استان اصفهان 6/2 از میانگین نرخ بیکاری کل کشور بالاتر است؛ مصرف منسوجات کشور 500 هزار تن است که 300 هزار تن از این منسوجات در داخل کشور تولید می‌شود و 210 تن از آنها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و عامل اصلی رکود صنعت نساجی کشور همین مقدار قاچاق است.

وی تصریح کرد: واردات نساجی و مد پوشاک باید به‌صورت قانونی وجود داشته باشد، اگر به فکر اشتغال هستیم باید به صنعت نساجی توجه کنیم چراکه نساجی حال خوبی ندارد؛ واردات 400 میلیون دلاری نساجی در سال 95 به 500 میلیون دلار در سال 96 رسیده است.

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان ابراز داشت: واردات پارچه به کشور از 165 میلیون دلار به 280 میلیون دلار رسیده و افزایش 70 درصدی داشته و موجب بیکاری شده است، همکاران ما در صنعت نساجی می‌دانند چه کسی پارچه وارد کشور می‌کند و آمار گمرک نیز مشخص است.

*رشد 86 درصدی صنعت نساجی آینده‌ روشنی را ترسیم می‌کند

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: صنعت نساجی ایران شرایط رو به رشدی دارد و رشد 86 درصدی این صنعت و صادرات 850 میلیون دلاری در سال، آینده روشنی را برای این صنعت مادر و مولد ترسیم می‌کند.

علی یارمحمدیان در آیین گشایش رسمی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان اظهار کرد: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان در حالی برپاشده که صنعت نساجی ایران در سال‌های نه‌چندان دور، در تمام کشورهای جهان شناخته‌شده بود.

وی افزود: در تمام این سال‌ها، اصفهان، مهد نساجی کشور محسوب می‌شد و به «منچستر ایران» معروف بود. در این نمایشگاه که از امروز تا 29 بهمن‌ماه برپا است، مشارکت‌کنندگان توانمندی‌های خود را در 2100 مترمربع فضای نمایشگاهی به نمایش گذاشته‌اند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: در نمایشگاه نساجی امسال، 67 مشارکت‌کننده حضور دارند که آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای صنعت نساجی در بخش‌های خدمات نساجی، ماشین‌آلات و قطعات نساجی، تولیدات مواد اولیه، واردات و صادرات مواد اولیه و ماشین‌آلات و مراکز علمی و تحقیقاتی در استان‌های اصفهان، تهران، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، البرز، قم و فارس را در معرض دید متخصصان، کارشناسان، صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه، فعالان صنعت و عموم مردم قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان کشورهای ترکیه، هند، آلمان و انگلیس نیز در این نمایشگاه حضور دارند؛ این در شرایطی است که ترکیه، بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات نساجی در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و جایگاه بسیار مطلوبی در علمی سازی صنعت نساجی دارد.

یارمحمدیان اذعان داشت: درست است که صنعت نساجی ایران در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان بوده اما سابقه کشور ما در نساجی، دانش کافی و نوسازی ماشین‌آلات، این امکان را به ما می‌دهد که با رقبای قدرتمند و شناخته‌شده در این عرصه ازجمله ترکیه وارد رقابت شویم.

شایان‌ذکر است، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان هم‌زمان با هشتمین نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی، موکت و کف‌پوش برای بازدید عموم دایر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار