برگزاری مانور مهار آلودگی نفتی روی دریاچه سد کارون 3

مانور زیست محیطی و مهار آلودگی نفتی روی دریاچه سد کارون3 از سوی واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان با مشارکت ارگان ها و سازمان های استان خوزستان در مجاورت مرکز انتقال نفت شهید مرزبان ایذه برگزار شد.

مانور زیست محیطی و مهار آلودگی نفتی روی دریاچه سد کارون3 از سوی واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان با مشارکت ارگان ها و سازمان های استان خوزستان در مجاورت مرکز انتقال نفت شهید مرزبان ایذه برگزار شد.

کیوان صمیمی مسئول بهداشت صنعتی و محیط زیست منطقه و مسئول برگزاری مانور گفت: این مانور با هدف آمادگی کارکنان و تجهیزات در شرایط اضطراری، شناخت نقاط قوت و ضعف، آگاهی سازمان ها با خطرات زیست محیطی آلودگی نفتی آب سد، آشنایی با امکانات، تجهیزات و تأسیسات همجوار، شناخت نقاط خطر، پیامدهای ناشی از تهدیدات و نحوه مقابله با کنترل نشتی نفت خام برگزار شد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و حساسیت آلودگی آب سد و نشتی خط لوله 30 اینچ انتقال نفت، این مانور بر اساس سناریو از پیش تعیین شده با مشارکت 100 نفر از کارکنان مرکز انتقال نفت شماره 4 و واحدهای مختلف: HSE، ترابری، حراست، روابط عمومی، بسیج و ارگان ها و سازمان های استان خوزستان انجام شد.

صمیمی در تشریح سناریو اجرای مانور گفت: بر اثر برخورد ناخن لودر پیمانکار به خط لوله 30 اینچ، نفت خام وارد رودخانه کارون و در پی آن باعث آلودگی سد کارون 3 می شود که بلافاصله پرسنل بهره بردار اقدام به توقف خط 30 نموده و سایر مراکز و ارگان های مربوطه را مطلع می سازند.

مسئول بهداشت صنعتی و محیط زیست افزود: پیمانکار نیز طبق آموزش های قبلی جهت ممانعت از ورود بیشتر مواد نفتی به دریاچه اقدام به احداث خاکریز در پایین دست محل نشتی می نماید.

صمیمی بیان داشت: در این مانور مدیر منطقه به عنوان رئیس کمیته بحران در خصوص مهار آلودگی آب های جاری به مواد نفتی و جهت اطمینان از گسترش آلودگی در دریاچه پشت سد دستور اعزام 2 تیم عملیاتی به منطقه را صادر می کند و تیم های عملیاتی با مشارکت دیگر سازمان های مرتبط با استفاده از تجهیزات کنترل و جمع آوری آلودگی نفتی نسبت به مهار آن اقدام می نماید.

وی گفت: این مانور با مشارکت ادارات فرمانداری و محیط زیست شهرستان ایذه، یگان هایی از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، بهداشت و اورژانس شهر دهدز، سازمان آب و برق استان خوزستان، واحدهایی از سد و نیروگاه کارون3 و مسئولان محیط زیست مناطق؛ تهران، خوزستان، مرکزی و ستاد شرکت برگزار شد.

صمیمی ادامه داد: در این مانور از انواع تجهیزات جلوگیری از آلودگی نفتی مانند بوم های جاذب، فنس بوم و پمپ اسکیمر، 4 دستگاه شناور سبک و سنگین، یک دستگاه کامیون آتش نشانی، یک دستگاه کامیون مکنده و یک دستگاه خودروی پیشرو استفاده شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار