خاطره بازی با «رضا ارحام صدر» در زادروزش

رضا ارحام صدر از پایه گذاران تئاتر در اصفهان محسوب می شود.

خاطره بازی با «رضا ارحام صدر» در زادروزش

به گزارش ایمنا، رضا ارحام صدر، ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۰۲ در محله پاقلعه اصفهان متولد شد. وی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی، وارد کالج انگلیسی‌ها شد. تا سیکل اول در آنجا درس خواند و بعد برای تحصیل در رشته نفت به آبادان و دانشکده نفت رفت اما بعد از دو سال اقامت در آن شهر بیمار شد و با نظر پزشکان به آب و هوای بومی خود بازگشت تا بتواند بیماری همه‌گیر آن روز یعنی مالاریا را تاب بیاورد. پس از بازگشت به اصفهان متوجه شد که دبیرستان ادب جایگزین کالج انگلیسی‌ها شده است. پس از دیدار با رئیس فرهنگ و بعد از دو سال ترک تحصیل به کلاس چهارم متوسطه بازگشت و در دبیرستان ادب دیپلم اقتصاد و تجارت گرفت، از دبیرستان صارمیه دیپلم ادبی گرفت و بعد از آن مشغول به خدمت دولتی شد

او از نوجوانی همیشه به دیدن تئاترهایی که در شهر اصفهان، خاصه آنهایی که مربوط به جشن دانش‌آموزان می‌شد، می‌رفت. این علاقه پاگرفت و به انگیزه‌ای برای برپایی نمایش‌های محله‌ای تبدیل شد که در ایوان خانه‌ها اجرا و پرده صحنه آنها لاجرم چادر نماز زن‌های خانه بود و کف پوش حیاط فرش‌های کهنه و نمد که همسایه‌ها بر آن می‌نشستند.

این هنرمند اصفهانی در سال ‌۱۳۳۶ با فیلم «شب‌نشینی در جهنم» وارد سینما شد و سپس در فیلم‌هایی چون «علی واکسی»، «ستاره‌ای چشمک زد»، «مردان خشن»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «نصف جهان» و «افسانه شهر لاجوردی» بازی کرد. از نمایش‌های او نیز می‌توان به «رفیق ‌ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «کدام یک از دو»، «دلقک‌ها»، «وادنگ»، «خروس بی‌محل» و... اشاره کرد. آخرین فعالیت سینمایی این بازیگر به فیلم ویدئویی «درسا» ساخته "محسن دامادی" در سال ۸۴ برمی‌گردد. همچنین فیلم مستند «شکرپاره» ضمن نمایش قطعاتی از فیلم‌ها و نمایش‌های رضا ارحام‌صدر به مرور خاطرات وی پرداخته است. ارحام‌صدر زمان ساخت این مستند درباره این فیلم گفته بود: «دیدیم کسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپیشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وکیل و رفیعی از اصفهان مرحوم شدند و هیچ نامی از آنها نمانده است و تصمیم گرفتیم خودمان کاری برای خودمان بکنیم».

ارحام‌صدر می‌گفت: «من ۵۰ سال کار کردم اما کسی حتی سراغی از من نگرفت اما الان که استقبال مردم را از این فیلم می‌بینم لذت می‌برم. جالب اینجاست که در اصفهان بعضی از فروشندگان «شکرپاره» را به همراه دو فیلم دیگر فروختند و به این وسیله مقداری از فیلم‌هایشان را به مردم قالب کردند.

وی این فیلم را کاملا مستند خواند و مطرح می‌کرد: «من با دوربین راه افتادم و به جاهای مختلف رفتم و هر چه پیش آمد گرفتیم و همه چیز کاملا طبیعی است». محمدعلی کشاورز زمانی رضا ارحام‌صدر را بهترین آکتور کمدی در سینما و تئاتر ایران خوانده بود: "این بازیگر طنز را بلد بود و مسائل اجتماعی را فی‌البداهه در این قالب مطرح می‌کرد و بسیار هم تاثیرگذار بود که تاکنون نظیرش به وجود نیامده است".

رضا ارحام صدر در سه دهه ۴۰، ۵۰ و ۷۰مقابل دوربین سینما قرار گرفت. او در دهه۴۰، در فیلم‌های ستاره‌ای چشمک زد، زن و عروسک‌هایش، داماد فراری و جاده زرین سمرقند، نقش آفرینی کرد. همچنین او در دهه۵۰ در فیلم‌های یک اصفهانی در نیویورک، لج و لجبازی، کی دسته گل به آب داده؟، پریزاد، اکبر دیلماج، جوجه فکلی، ماجراهای علاءالدین و چراغ جادو، هنرنمایی کرده است. از او پس از انقلاب، فیلم نصف جهان، به یادگار مانده است.

ارحام صدر در گفتگویی درباره دلیل موفقیت خویش گفته است: توفیق من همیشه همراهی با مردم بوده است. زمانی مردم اصفهان به من لقب «روزنامه سیار» داده بودند، چون وقتی که به سالن تئاتر می‌آمدند قسمتی از زندگی واقعی خودشان را با همان شخصیت‌ها و خصوصیات می‌دیدند و حرف‌های خودشان را از زبان ما می‌شنیدند؛ پس هم لذت می‌بردند و می‌خندیدند و هم تجربه می‌کردند و می‌آموختند.

رضا ارحام صدر ۲۴ آذرماه سال ۱۳۸۷ در سن ۸۵ سالگی درگذشت/.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار