اولین طراح و سازنده ژاکارد بدون ضایعات در ایران

در برهه ای از زمان ماشین های بافت فرش معروف به ASR وارد بازرا تولید فرش ماشینی شد . به گفته کارشناسان کیفیت بافت این ماشین ها عالی بود اما به واسطه یک نقطه ضعف بتدریج فرآیند کنارگذاری این ماشین ها آغاز شد و آن ضایعاتی بود که در حین بات پشت فرش به جای می گذاشت و این ضایعات منجر به از دست رفتن بخش قابل ملاحظه ای از نخ مصرف شده برای بافت فرش می شد .

اولین طراح و سازنده ژاکارد بدون ضایعات در ایران

اولین طراح و سازنده ژاکارد بدون ضایعات در ایران

در برهه ای از زمان ماشین های بافت فرش معروف به ASR وارد بازرا تولید فرش ماشینی شد . به گفته کارشناسان کیفیت بافت این ماشین ها عالی بود اما به واسطه یک نقطه ضعف بتدریج فرآیند کنارگذاری این ماشین ها آغاز شد و آن ضایعاتی بود که در حین بات پشت فرش به جای می گذاشت و این ضایعات منجر به از دست رفتن بخش قابل ملاحظه ای از نخ مصرف شده برای بافت فرش می شد . خوشبختانه این مشکل توسط آقای محمد رضا زارع به همراه فرزندش احمدرضا زارع رفع گردیده است . ساخت ژاکارد بدون ضایعات برای ماشین های ASR حاصل یک تلاش 6 ساله است . گفتگویی با این دو تلاشگر در عرصه صنعت کردیم که در ادامه می خوانیم :

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟

محمدرضا زارع متولد 1344 از کاشان هستم من از سال 1360 شروع به کار کردم و در سال 1363 در سن 19 سالگی با تاسیس کارگاه تراشکاری بصورت مستقل شروع به فعالیت نموده ام . اوایل با قطعه سازی کار را آغاز نمودم و پس از چند سال ، قالب سازی کردم با آغاز به کار ساخت ماشین های بافندگی فرش ، جزء اولین کسانی بوده ام که قسمت های حساس ژاکارد ( سیلندر و صفحه سیلندر و کمبود بورد ) را با دقت بالا ، با طراحی و ساخت دستگاه های مخصوص تولید نموده ام و بعد از آن ساخت ژاکارد و طراحی مدل های جدید و خاص را در سایزهای مختلف تجربه کرده ام .

چه شد که به فکر تولید این محصول افتادید ؟

کارهایی که در کارگاه های کاشان انجام می شود اکثرا به نوعی در ارتباط با تولید فرش ماشینی است همانطور که عرض شد عمده فعالیت های مجموعه ما هم از ابتدا به این صنعت بوده است به ویژه در مورد قطعات ژاکارد که بعد از چند سال ساخت سیلندر و صفحه و طراحی مدلهای خاصی از جمله ژاکارد های با ظرفیت بالا نمودیم اما با واردات ماشین های جدید بافندگی فرش ، ساخت ماشین های داخلی متوقف و ظبیعتا مصرف قطعات کم شد . در میان ماشین های خارجی وارد شده ماشین های ASR واندویل علیرغم تعداد زیادشان در ایران و برخی کشورهای همسایه یک عیب عمده داشتند که تولید فرش با ضایعات بود بنابر این با توجه به عیب این ماشین ها و توانایی و تجربه خوب ژاکاردسازی که در طی چندین سال فعالیت در این زمینه بدست آورده ایم به فکر تولید " ژاکارد بدون ضایعات " برای این ماشین ها افتادیم که بحمدالله موفق شدیم .

این ژاکارد چه تاثیری بر میزان تولید خواهد داشت ؟ آیا تولید ماشین را کم یا زیاد میکند ؟

طراحی این ژاکارد به گونه ای صورت گرفته است که به هیچ عنوان از میزان تولید ماشین کاسته نمی شود لازم به ذکر است که هیچ گونه محدودیت سرعتی را برای این ژاکارد قائل نیستیم و با ضمانت کامل این اجازه را می دهیم که با هر سرعتی که ماشین قادر به بافت باشد هیچ مشکلی برای ژاکارد پیش نیاید

با توجه به تولید این ژاکارد ، استقبال چگونه بوده است ؟

با توجه به افزایش قیمت الیاف و نخ رنگ ، بافت با ماشین های با ضایعات دیگر صرفه اقتصادی قابل توجیهی ندارد از این رو بسیاری از شرکت ها از نقاط مختلف ایران در طول 6 سال طراحی این محصول بصورت جدی پیگیر نحوه ی پیشرفت این پروژه بوده اند و با انتشار نتیجه بخش بودن بافت فرش توسط این ژاکارد با استقبال زیادی روبرو شده ایم .

مصاحبه ای با مهندس احمدرضا زارع

خودتان را معرفی کنید و درباره سابقه تحصیلی و کاری خود برایمان بگویید ؟

احمدرضا زارع هستم متولد 1369 . از سن 4 سالگی پدرم مرا همراه خود به کارگاه می برد که باعث شد از همان سن و سال به این حرفه و هنر علاقه مند شوم بدلیل علاقه ای که داشتم و تشویق ها و حمایت های پدرم هر ساله تعطیلات تابستان خود را در کارگاه پدرم سپری می کردم و با سختی های کار آشنا شدم به علت آشنایی و علاقه ای که از کودکی به فعالیت های مکانیکی داشتم ، کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات از انشگاه اشان اخذ نمودم در حال حاضر هم مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید هستم .

چقدر رشته تحصیلی در این پروژه به شما کمک کرد ؟

خوشبختانه یکی از انتخاب های درست زندگی من همین انتخاب رشته مناسب بود به علت زمینه و تجربه ای که در هنر مکانیک داشتم بطور نسبی توانستم علم و عمل را همزمان در کنار هم داشته باشم . طراحی این ژاکارد بصورت کاملا علمی در نرم افزار مهندسی SOLID WORKS انجام شده است . جا دارد از همه اساتیدم به خاطر زحماتی که برای من کشیده اند تشکر نمایم .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار