ترکیه اعتماد خود نسبت به آمریکا را از دست داده است

وزیر خارجه ترکیه بر این باور است که عادی شدن روابط به پایبندی آمریکا به وعده‌هایش در خصوص مبارزه با تروریسم بستگی دارد.

وزیر خارجه ترکیه بر این باور است که عادی شدن روابط به پایبندی آمریکا به وعده‌هایش در خصوص مبارزه با تروریسم بستگی دارد.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد: آمریکا و ترکیه یا روابط را عادی خواهند کرد یا روابط دوجانبه بدتر خواهد شد.
وی در سخنانی در جمع خبرنگاران در کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: ترکیه اعتماد خود نسبت به آمریکا را از دست داده است، آن هم به خاطر حمایت واشنگتن از گروه تروریستی پی وای دی-پ ک ک در سوریه.
وزیر خارجه ترکیه گفت: روابط ما با آمریکا در شرایط حساسی قرار دارد. یا به سوی عادی سازی روابط پیش می رویم و روابط به مسیر عادی بازخواهد گشت یا روابط بدتر از قبل خواهد شد.
چاوش اوغلو در ادامه افزود: در جریان دیدار رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از آنکارا طی هفته گذشته، دو طرف توافق کردند تا دو مکانیسم را ایجاد کنند آن هم با هدف حل و فصل مسائل مورد اختلاف دو کشور.
وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: یک مکانیسم در خصوص مسائل دوجانبه است. این مکانیسم به خصوص بر روی انتظارات ترکیه از آمریکا در قبال سازمان تروریستی گولن و رهبر این گروه تمرکز دارد که عامل اصلی طراحی و اجرای کودتای نافرجام 2016 بوده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به گروه تروریستی پی وای دی- پ ک ک نیز گفت: دومین مکانیسم در خصوص شرایط و اوضاع سوریه است و اینکه آنها چگونه نگرانی های ما را برطرف کنند. اینکه کردهای وای پی جی چگونه منبج را ترک کنند و چگونه در این زمینه با همدیگر همکاری کنیم و اینکه آن شهرهای سوریه چگونه و توسط چه کسانی اداره شوند و چه کسی باید امنیت این شهرها را تضمین کند.
ادامه حمایت آمریکا از کردهای وای پی جی پس از آغاز عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین نیز تاثیر زیادی بر گسترش احساسات ضد آمریکایی در ترکیه داشته است.
چاوش اوغلو تاکید کرد: عادی شدن روابط بین آنکارا و واشنگتن به پایبندی و عمل آمریکا به وعده هایش بستگی دارد. شما می توانید بگویید که ما یک شانس دیگر به روابط دو جانبه با آمریکا داده ایم.
وی افزود: از طرف ما هیچ اقدام اشتباهی انجام نشده است. آنها نمی توانند ادعا کنند که ترکیه به روابط دوجانبه لطمه زده است. آنها نمی توانند بگویند که ترکیه اقدامات خصمانه ای در قبال آمریکا انجام داده است. بر اساس مکانیسم جدید، مقام های ارشد آمریکا و ترکیه قرار است نخستین کارگروه مشترک را در نیمه نخست ماه مارس برگزار کنند.
وزیر خارجه ترکیه گفت: یکی از درخواست های اصلی آنکارا از واشنگتن این است که سلاح هایی را که به کردهای پی وای دی- پ ک ک داده است، بازپس بگیرد.این یک نگرانی بزرگ برای ترکیه است چرا که پی وای دی- پ ک ک سعی کرده است تا برخی از این تسلیحات را به ترکیه قاچاق کند. ما برخی از این تسلیحات را در دست تروریست های پ ک ک در ترکیه مشاهده کرده ایم. آنها از این تسلیحات برای حمله به پرسنل و نیروهای امنیتی و غیرنظامیان ما استفاده می کنند. در حالی که داعش کنترل اکثر مناطق را از دست داده است، دیگر هیچ توجیهی برای ارسال سلاح بیشتر وجود ندارد.
چاوش اوغلو در ادامه بر لزوم این مساله تاکید کرده است که وای پی جی باید شهر منبج را ترک کند. وی گفت: وای پی جی نمی تواند کنترل شهرهای عربی را در اختیار داشته باشد. آنها باید این شهر را ترک کنند.
ارتش ترکیه از روز شنبه یکم بهمن ماه عملیاتی را به‌نام «شاخه زیتون» با هدف بیرون راندن شبه‌نظامیان وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در ناحیه عفرین آغاز کرده است. ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند و بارها از حمایت‌های آمریکا از این گروه انتقاد کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار