رصدخانه فرهنگی اصفهان دیدبان اطلاعات فرهنگی شهر است

رصدخانه محلی است که در آن از اطلاعات گذشته، برای امروز و آینده‌ای بهتر استفاده می‌شود در نتیجه با راه اندازی رصدخانه نحوه استفاده درست، به روز و بهینه از اطلاعات و بهره برداری از آن توسط مدیران شهری برای ساخت شهری بهتر ، تسهیل می شود.

رصدخانه فرهنگی اصفهان دیدبان اطلاعات فرهنگی شهر است

به گزارش ایمنا، تاسیس رصدخانه مدیریت شهری اولین بار در دهه ۷۰ میلادی مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت و در دهه ۹۰ بصورت جدی در دستور کار مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

رصدخانه، مکانی برای ایجاد چرخه تولید و هم‌افزایی دانش در حیطه مدیریت شهری است اما رصدخانه فرهنگی تعریف جدیدی از رصدخانه در حیطه شهری است که با حضور کارشناسان خبره در حوزه های مختلف عرصه فرهنگ، با موشکافی دقیق و همه جانبه، شاخصه های آن را تدوین و به نمایش می گذارد.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان در همین رابطه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای شهرها در خلأ انجام نمی‌شود، می گوید: برنامه‌ریزی شهری باید با برنامه‌ریزی منطقه‌ای توأم باشد که در اصفهان این موضوع قابل مشاهده است .

وی با ابراز خرسندی از اینکه برنامه‌های پنج ساله‌ای مثل برنامه اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰ و اصفهان ۹۵ به سرانجام رسیده، ادامه می دهد: در کنار این برنامه‌های شهری، برنامه‌ریزی منطقه ای نیز وجود داشته است .

شهردار اصفهان یادآور می شود: در شهر اصفهان هم‌افزایی بین شهر اصفهان و شهرهای استان و همچنین روستاها وجود دارد و در حوزه‌های مختلف تلاش کردیم برنامه‌ها، با توجه به آمایش سرزمین و آمایش استان تدوین شود؛ در حوزه‌های فرهنگی نیز می‌توان دید که برنامه‌ریزی شهری با برنامه‌ریزی منطقه‌ای توأم بوده است .

جمالی‌نژاد اضافه می کند: برای اینکه بتوانیم مختصات فرهنگی شهرها و روستاهای استان را درآوریم نیاز به رصدخانه و دیده‌بان بود که این اقدام را برای اولین‌بار در کشور شهرداری اصفهان انجام داد و در شورای فرهنگ عمومی نیز این کار به شهرداری اصفهان محول شد .

وی ادامه می دهد: در این رصدخانه، مباحث فرهنگی نه تنها شهر اصفهان بلکه تمام شهرها و روستاهای استان را رصد می‌کنیم که کار بسیار ارزشمندی است چرا که از موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی جلوگیری می‌شود .

شهردار اصفهان خاطر نشان می کند: امیدوارم این رصدخانه برای تمام استان‌های کشور الگو شود و شهرداران مراکز استان‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند و رصدخانه‌ها را در استان‌ها افتتاح و راه‌اندازی کنند.

در حوزه فرهنگ مشکل منابع مالی و منابع انسانی نداریم

علی قاسم‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در این باره می گوید: در حوزه فرهنگ و به خصوص در اصفهان مشکل منابع مالی و منابع انسانی نداریم و به غیر از منابع رسمی ردیف‌های متعددی در بودجه ملی و استانی برای این حوزه پیش‌بینی شده است و به دلیل علقه یی که مردم به دین دارند از جان و مال خود برای این حوزه فرهنگ هزینه می‌کنند.

وی اضافه می کند: از لحاظ کمیت نیز مشکل منابع انسانی نداریم و هزاران نفر در کشور به‌عنوان کارگزار در مواضع فرهنگی مشغول به خدمت هستند .

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه کارگزاران در حوزه فرهنگ شبانه روز زحمت می‌کشند اما اینکه چقدر این کار عالمانه و درست است باید بررسی شود، تاکید می کند: انگیزه اصلی از احداث رصدخانه این بود کار عالمانه در حلقه مفقوده زنجیره خدمات فرهنگی تعبیه بشود .

وی عنوان می کند: امیدوارم با سنگ بنایی که با همت اهالی فرهنگ شهر و شورای فرهنگ عمومی گذاشته شد، این رصد خانه بتواند رشد و نمو پیدا کرده و حوزه فرهنگ متعالی شود که خوشبختانه اجماع بین همه اهل فرهنگ شهر در این راستا انجام شده است.

این مقام مسئول شهری با اشاره به اینکه در شورای فرهنگ عمومی افراد باسلایق متنوع در کنار یکدیگر نشسته‌اند، تصریح می کند: از جمله جلساتی که در آن اجماع حاصل شد جلسه ای بود که موضوع آن، پیگیری تدوین آیین‌نامه رصدخانه فرهنگی بود که با پیگیری‌های متعدد به نتیجه رسید و در حال حاضر همت جمعی از کارگزاران حوزه فرهنگ شهر در عملیاتی کردن این طرح وجود دارد .

وی اظهارامیدواری کرد: اصفهان در این حوزه تبدیل به الگویی می‌شود که قابل تعمیم در کشور خواهد بود چراکه در این مسیر به شدت در منابع صرفه‌جویی خواهیم کرد تا کارهای فرهنگی تبدیل به کارهای مؤثر شوند.

رصدخانه محلی است که در آن از اطلاعات گذشته، برای امروز و آینده‌ای بهتر استفاده می‌شود در نتیجه با راه اندازی رصدخانه نحوه استفاده درست، به روز و بهینه از اطلاعات و بهره برداری از آن توسط مدیران شهری برای ساخت شهری بهتر تسهیل می شود.

هدف اصلی رصدخانه شناسایی کارکردهای شهر و نظام‌های اجتماعی-اقتصادی برای ایجاد زمینه یک برنامه‌ریزی منسجم است این کار شامل جمع آوری داده‌ها و اطلاعات مرتبط، محاسبه شاخص‌ها و تحلیل و بررسی اهداف به منظور تعیین نقاط قوت، ضعف، موانع و فرصت‌های توسعه شهر است. تجزیه و تحلیل این شاخص‌ها، مرجع اصلی اطلاعاتی برای تصمیم گیرندگان شهری هستند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار