گردشگری نیازمند نیروی انسانی خلاق

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: امروز در هر جلسه و نشستی در اصفهان همه مدیران از هر بخش و سازمانی که باشند دم از گردشگری می‌زنند اما هنوز در عمل همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظایف خود را در قبال گردشگری نمی‌دانند یا انجام نمی‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: امروز در هر جلسه و نشستی در اصفهان همه مدیران از هر بخش و سازمانی که باشند دم از گردشگری می‌زنند اما هنوز در عمل همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظایف خود را در قبال گردشگری نمی‌دانند یا انجام نمی‌دهند.
به گزارش ایسنا، فریدون الهیاری در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: دانشجویان رشته‌های مرتبط با گردشگری باید علاوه بر دانشی که در دانشگاه می‌آموزند مهارت‌های لازم را نیز فرا بگیرند.
وی با بیان اینکه گردشگری باید موتور محرک اقتصاد اصفهان باشد، ادامه داد: ارتباط دانشگاه نه تنها با صنعت بلکه در رشته‌هایی همچون گردشگری، این ارتباط باید با جامعه نیز برقرار باشد و دانشگاهیان بتوانند فرهنگ و دانش عمومی نیازمند گردشگری را به جامعه منتقل کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: باید حلقه‌های ارتباطی در حوزه گردشگری تعریف شود. بخشی از موانع توسعه گردشگری به نبود حلقه‌های ارتباطی میان دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های متولی خدمات گردشگری و مردم بر می‌گردد. باید بدانیم جامعه برای توسعه گردشگری به چه چیزی نیاز دارد.
الهیاری گفت: در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با گردشگری، جایی برای شنیدن نقطه نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های ذی‌نفعان تعریف نشده است. روزمرگی موجود در دستگاه‌های اجرایی و درگیر شدن با فرایندهای اداری ممکن است این فرصت را ایجاد نکند.
وی با اشاره به اقدامات دستگاه‌های اجرایی مختلف در ارتباط با گردشگری گفت: اگر همه دستگاه‌های اجرایی، وظایف خود را با نیم نگاهی به حوزه گردشگری و به بهترین شیوه انجام دهند، این صنعت در کشور رشد خواهد کرد. در این حالت نیاز نیست یک سازمان عمومی یا ارگان دولتی در شهر هتل بسازد.
مدیرکل میراث فرهنگی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی آماده دریافت ایدده‌ها و انتقادات مطرح در حوزه‌های میراث و گردشگری است و اگر ایده قابل اجرایی وجود داشته باشد مورد حمایت سازمان قرار خواهد گرفت. این حمایت می‌تواند مادی یا معنوی باشد.
الهیاری ادامه داد: گردشگری قرار است در کشور گره‌گشا باشد. فارغ التحصیلان گردشگری نباید انتظار شغل از دولت را داشته باشند. بلکه این دولت است که انتظار ایجاد شغل و کارآفرینی را از فارغ التحصیلان حوزه‌های گردشگری و میراث دارد. ظرفیت‌های عظیمی هم در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: وقتی درباره گردشگری صحبت می‌کنیم همه می‌دانند ظرفیت‌های بیکرانی در این حوزه در کشور وجود دارد و ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه‌های طبیعی و تاریخی است. هم چنین میراث ناملموس، گردشگری فرهنگی، گردشگری غذا و بسیاری از بخش‌ها ایران دارای ظرفیت‌های خوبی است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: متاسفانه با وجود همه ظرفیت‌ها و امکاناتی که وجود دارد نتوانسته ایم سهم خود را آنطور که شایسته است در دنیا از این صنعت داشته باشیم. ایران باید رقم قابل ملاحظه‌ای از گردشگری را جذب کرده باشد.
الهیاری گفت: وقتی از ارقامی در حدود 5 یا 6 میلیون گردشگر سخن به میان می‌آوریم، متاسفانه رقم بسیار ناچیزی است و بخشی از همین آمار هم از طریق گردشگری مذهبی به ایران جذب شده اند. بنابرین هنوز در آغاز راه گردشگری هستیم. برای تحقق اهداف دو الزام اساسی وجود دارد.
وی ادامه داد: عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه‌های سخت افزاری و نرم افزاری است. برخی معتقد هستند گردشگری توسعه پیدا نخواهد کرد چرا که در اصفهان تنها 2 هتل 5 ستاره وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: سخت افزارهایی که حوزه گردشگری نیاز دارد یک بخش کار است اما بخش مهم دیگر نیروی انسانی متخصص، خلاق و ایده‌های ناب در حوزه گردشگری است که می‌تواند به توسعه کمک کند. فقط دنبال ساخت هتل نباشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار