اجرای طرح ایراپن در کلیه شهرستان‌های اصفهان

یکی از شاخه هایی که در طرح تحول سلامت جهت بهبود کیفی افراد به آن توجه شده، پیشگیری و کنترل ۴ بیماری از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، آسم و سرطان است که طبق آمار در ۷۶ درصد مرگ و میرهای کشور پای آنها هم در میان است. طرح ایراپن (IRAPEN) به منظور شناسایی افراد در معرض خطر چهار بیماری ذکر شده، آغاز و انقلاب دوم نظام سلامت کشور پس از اجرای خانه های بهداشت به شمار می رود.

اجرای طرح ایراپن در کلیه شهرستان‌های اصفهان

به گزارش ایمنا، یکی از شاخه هایی که در طرح تحول سلامت جهت بهبود کیفی افراد به آن توجه شده، پیشگیری و کنترل ۴ بیماری از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، آسم و سرطان است که طبق آمار در ۷۶ درصد مرگ و میرهای کشور پای آنها هم در میان است.

طرح ایراپن (IRAPEN) به منظور شناسایی افراد در معرض خطر چهار بیماری ذکر شده، آغاز و انقلاب دوم نظام سلامت کشور پس از اجرای خانه های بهداشت به شمار می رود.

این طرح به منظور پایش و شناسایی افراد در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی، سرطان، آسم و دیابت در شهرهای مراغه، شهرضا، نقده و بافق به صورت پایلوت اجرا شده و قرار است پس از موفقیت در این شهرستان ها، به صورت گسترده در سراسر کشور اجرا می شود تا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به سند سلامت کشور، قدمی در کاهش مرگ و میر زودرس بردارد.

گفتگوی امروز ما درباره موضوع «طرح ایراپن» یکی از طرح های غربالگری وابسته به طرح تحول سلامت، با «دکترپژمان عقدک- معاون فنی معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان اصفهان» به عنوان یکی از ارکان حوزه بهداشت استان که زیرساخت های لازم برای اجرای طرح تحول سلامت را فراهم می کند، است که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

چرا موضوع پیشگیری از شیوع بیماری های غیرواگیر دار اهمیت پیدا کرده و سازمان بهداشت جهانی بر روی آن متمرکز شده است؟

سازمان جهانی بهداشت همواره در پی کشف بزرگترین مشکلاتی که در سطح جهانی وجود دارد، می گردد و به دنبال آن راهنمایی می کند که کشورها چه اقداماتی را می توانند برای پیشگیری از مشکلات انجام دهند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیش از سه چهارم مرگ های زودرس حال حاضر در دنیا به دلیل بیماری های غیر واگیر اتفاق می افتدکه از بین بیماری های غیر واگیر مهمترین آنها سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها، بیماری های تنفسی و دیابت است.

اگر بنا باشد این ۴ بیماری عامل ۷۶ درصد مرگ و میرهای زودرس در مردم را به دنبال داشته باشد، بهترین مداخله انجام اقداماتی برای پیشگیری و کاهش آنها است.

برای کاهش آن باید عوامل ایجاد کننده آنها را شناسایی کنیم، از این رو با تحقیقات به عمل آمده مشخص شده عواملی که باعث شیوع این بیماری ها می شوند، چهار مشکل بیوشیمیایی شامل: قند خون بالا(دیابت)، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بی. ام. آی هستند که باید کنترل شوند.

در بررسی های بعدی مشخص شدکه شیوه نادرست زندگی افراد عامل اصلی به وجود آمدن این بیماری ها می شود زیرا اکثر افراد تحرک بدنی ندارند.

در زندگی های ماشینی و شهری تحرک افراد بسیار کاهش یافته و تغذیه های نامناسب، مصرف دخانیات، آلودگی های محیطی و مصرف الکل باعث بروز چهار بیماری ذکر شده می شوند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده کشورها باید برنامه ای برای برطرف کردن مشکلات رفتاری تبیین کنند.

در کشورما طرح ایراپن برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اجرا می شود.

تا سال ۲۰۲۵ طبق برنامه سازمان ملل متحد ما باید ۷۶ درصد مرگ و میرهای ناشی از دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، آسم و سرطان و سایر بیماری های غیر واگیر را به ۵۱ درصد برسانیم، به نظر شما این اقدام محقق می شود؟

بله، چون طرح ایراپن به صورت پایلوت در کشور ما انجام شد و نشان داد اینکه بتوانیم افراد را هدف قرار داده و برای کنترل این بیماری ها گام برداریم، وجود دارد.

ایراپن طرحی برای کنترل چهار بیماری غیرواگیر است که بیشترین صدمه را به افراد می زند، بازدهی اجرای این طرح در شهرهای مختلف از جمله شهرضا، نقده و مراغه چگونه بود؟

در این شهرستان ها اقبال مردم به گرفتن خدمات بسیار خوب بود، نتایج غربالگری و مشاوره ها هم مطلوب و نشان دهنده این بود که اگر این رویه چند سال مستمر اجرا شود، امکان کاهش ۲۵ درصدی در بیماری های یادشده وجود دارد.

به همین دلیل وزارت بهداشت در صدد تعمیم اجرای طرح ایراپن برآمد و در سال ۹۵ به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی استان ها اعلام کرد که حداقل یکی از شهرستان های خود را باید درگیر اجرای این طرح کنند.

خوشبختانه با توجه به اینکه در استان اصفهان طرح ایراپن به صورت پایلوت اولیه به اجرا درآمد، در حال حاضر طرح ایراپن یا همان پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که منجر به مرگ های زودرس می شوند، در همه شهرستان های استان اصفهان جریان دارد.

شرایط سنی افرادی که تمایل به استفاده از بسته طرح ایراپن را دارند، بین ۳۰ تا ۷۰ سال است و خوشبختانه استقبال خانم ها از این طرح بیشتر بوده است.

یکی از برنامه های طرح تحول سلامت، مبارزه با دخانیات است که باید تا سال ۲۰۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف دخانیات را رقم بزنیم، چه باید کرد؟

مصرف دخانیات یکی از مشکلات رفتاری است که باعث ابتلای افراد به چهاربیماری غیر واگیر دار که شامل سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها، بیماری های تنفسی و دیابت است، می شود.

خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت، یک نیروی فنی به نام کارشناس روانشناسی بالینی به سیستم ما اضافه شد که یکی از تکالیف آن مشاوره دادن به افرادی است که دچار مصرف دخانیات شده اند.

اتفاقاتی هم باید در محیط های جامعه اتفاق افتد از جمله منع استعمال دخانیات در اطراف مدارس، جلوگیری از قاچاق و غیره که بسیبار مهم است.

با توجه به اینکه ۲۵ درصد افراد جامعه در طول زندگی خود به یکی از بیماری های روانی دچار می شوند که مهمترین آنها افسردگی است و اصفهان هم مستثنی نیست، در استان اصفهان ۱۰۰ نیروی کارشناس روانشناسی بالینی در سیستم بهداشت و درمان به کار گیری شده اند که فعالیت آنها نه تنها در رابطه با دخانیات بلکه درباره بسیاری از موضوعات مرتبط با بهداشت روان است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار