کاشان پایتخت کتاب ایران شد

هیات داوران چهارمین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر کاشان را به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کرد.

هیات داوران چهارمین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر کاشان را به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان، در مراسم چهارمین دورۀ انتخاب و معرفی پایتخت کتاب و چهارمین دورۀ جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب که سه شنبه هشتم اسفند ماه در تالار وحدت در حال برگزار شد، «کاشان» از میان ۱۰ شهر راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری، به دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های پایتخت کتاب، به عنوان «پایتخت کتاب ایران» دست یافت.

به همین مناسبت، لوح افتخار وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو به همراه ۳۰۰ میلیون ریال جایزۀ نقدی، ۲۵۰ میلیون ریال حوالۀ کتاب از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار این شهر اهدا شد.

در این مراسم همچنین از روستای سن سن کاشان به دلیل برنامه ها و فعالیت های کتابخانه این روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب تقدیر شد.

به همین مناسبت ، لوح افتخار وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه ۸۰ میلیون ریال حوالۀ کتاب از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهیار این روستا اهدا شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با بیان اینکه کتاب قلب و مرکز تمدن ساز انسانی است، افزود: طرح پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب که امسال چهارمین دوره آن برگزار شد، دارای شالوده ای کوچک اما در عین حال مستحکم است.

وی ادامه داد: چهار سال قبل که این طرح آغاز شد دست اندرکاران و ایده پردازان آن فکر نمی کردند امروز کاروان این حرکت به بیش از ١۵٠ شهر برسد و صدها روستا را در بر بگیرد.

صالحی گفت: طرح پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب فرصتی است که علاقه‌مندان کتاب در فضای رقابتی به ارائه ایده های خلاق فرهنگی بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح ملی و فراگیر کشوری است که همه شهرها و روستاها را در برمی گیرد و می تواند الگو قرار بگیرد. طراحی آن با این نگاه بوده که شالوده ای جمع و جور اما مستحکم داشته و انعطاف گسترده ای در مرحله عمل پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران درباره انتخاب شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال آینده گفت: کاشان علاوه بر اینکه قدمت مهم فرهنگی دارد و در تمدن اسلامی دارای جایگاه خاصی است، در سال های گذشته نیز به مرحله رقابت برای پایتختی کتاب ایران رسیده بود و امسال انتخاب شد.

در این مراسم همچنین از شهرهای «مهاباد» از استان آذربایجان غربی، «صدرا» از استان فارس، «دزفول» از استان خوزستان و «یزد» مرکز استان یزد، شایستۀ تقدیر شناخته شدند و با اهدای لوح یادبود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال حوالۀ کتاب، از مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداران آنها قدردانی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار