133 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود است

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان گفت: سد زاینده رود وضعیت خوبی را ندارد و در حال حاضر آخرین نمودار 133 میلیون مترمکعب آب پشت سد را نشان می دهد. این در حالی است که میانگین تا ششم اسفند ماه این سد 700 میلیون متر مکعب بوده است. باید ریاضت آبی را در اصفهان و در همه بخش ها در حوزه زاینده رود به شکلی جدی داشته باشیم تا از بحران عبور کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان گفت: سد زاینده رود وضعیت خوبی را ندارد و در حال حاضر آخرین نمودار 133 میلیون مترمکعب آب پشت سد را نشان می دهد. این در حالی است که میانگین تا ششم اسفند ماه این سد 700 میلیون متر مکعب بوده است. باید ریاضت آبی را در اصفهان و در همه بخش ها در حوزه زاینده رود به شکلی جدی داشته باشیم تا از بحران عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، مسعود میرمحمدصادقی در جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان، اظهار کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، در کل کشور 46.6 درصد کاهش بارندگی داریم. این آمار در استان اصفهان با 68 درصد و در استان چهارمحال و بختیاری که تامین کننده آب سرشاخه های زاینده روز است 63 درصد است و هر دو استان وضعیت بارش خوبی را ندارند.

وی افزود: نمودار بارش تجمعی در چند ایستگاه در اصفهان نشان داده است که امسال در آخرین مورد 19 میلی متر بارش داشته ایم، که میانگین حدود 65 میلی متر است. در مقسوم بیگ که در جنوب استان واقع شده نیز شرایط به همین شکل است.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: چلگرد که محل تامین آب اصفهان است، تا تاریخ 6 اسفند ماه، 387 میلی متر بارش داشته است که البته بارش شب گذشته آن را به 400 میلی متر رسانده است. میانگین بارش در سال های حدود 50 تا 96، حدود 900 میلی متر است و این وضعیت خوبی را نشان نمی دهد و با این 400 میلی متر 56 درصد از نیازهای بلند مدت خود عقب تر هستیم. این در حالی است که در سال گذشته نیز شاهد همین وضعیت بوده ایم. در چلگرد نمودارها میانگین بارش ها را 910 میلی متر را نشان می دهند.

نگران وضعیت ورودی آب به سد زاینده روز هستیم

میرمحمد صادقی تصریح کرد: نگران وضعیت ورودی آب به سد زاینده روز هستیم. این سد تاکنون 115 میلیون متر مکعب آب ورودی داشته است و این کمترین میزان ورودی در کل تاریخ احداث سد است. این آمار در سال گذشته 286 میلیون متر مکعب بوده است.

وی تاکید کرد: امسال خروجی آب از این سد را در حداقل میزان نگه داشته ایم. طی صحبت ها با استاندار اصفهان، مقرر شد که 10 درصد در آب شرب اصفهان، کاشان و یزد صرفه جویی شود و 20 تا 25 درصد در صنایع کاهش برداشت آب داشته باشیم.

133 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود است

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در خصوص آب یزد طی دو روز گذشته کنتور آب یزد در محل آبگیری این استان نصب شده است و اکنون قابلیت کنترل آب آن را داریم، گفت: سد زاینده رود وضعیت خوبی را ندارد و در حال حاضر آخرین نمودار 133 میلیون مترمکعب آب پشت سد را نشان می دهد. این در حالی است که میانگین تا ششم اسفندماه این سد 700 میلیون متر مکعب بوده است. باید ریاضت آبی را در اصفهان و در همه بخش ها در حوزه زاینده رود به شکلی جدی داشته باشیم تا از بحران عبور کنیم.

میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه برنامه ای که برای کارگروه منابع و مصارف زاینده رود برای سال آینده پیشنهاد شده است، به شکل خوش‌بینانه در نظر گرفته شده است، گفت: بارش ها در حوزه زاینده روز به این شکل است که در پاییز حدود 28 درصد، در زمستان50 درصد و در بهار 22 درصد است و طبق این پیش بینی تا میزان مقرر فاصله داریم.

وی اظهار کرد: در بخش آب از نمایندگان کمک می خواهیم. به دلیلاینکه از ماه های گذشته رودخانه خشک می شود برداشتی از سوی کشاورزان اصفهان انجام نخواهد شد، اما به دلیل اینکه در چهارمحال و بختیاری این آب از برابر کشاورزان باید عبور کند و به سد چم آسمان برسد و امسال چالش های بزرگی را در این خصوص خواهیم داشت و تنها راهکار برای آن قطع برق است.

400 میلیون متر مکعب حجم آب پشت سد خط قرمز ما در شهریور آینده است

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: 400 میلیون متر مکعب حجم آب پشت سد را برای شهریور ماه سال آینده به عنوان خط قرمز در نظر گرفتیم و در شورای هماهنگی توانسته ایم با پیگیری استاندار آن را تصیویب کنیم. این عدد به این دلیل ثبت شده است که در سال آینده بتوانیم به کشاورزان آب بدهیم و این یکی از خط قرمزهایی است که در استان اصفهان بر آن تاکید خواهیم داشت.
میرمحمد صادقی به موضوع سد کوهرنگ اشاره کرد و گفت: با پیگیری های استاندار پیش نویس قرارداد سرمایه گذاری با فولاد مبارکه امضا شده است و در حال انجام مراحل آن هستیم تا سرمایه گذاری توسط فولاد مبارکه انجام شود. طبق دستور استاندار با سرعت به دنبال بهره برداری از تونل کوهرنگ هستیم و امسال به صورت موقت از ایستگاه تونل سوم کوهرنگ بهره برداری می کنیم و امید است حدود 30 تا 40 میلیون مترمکعب آب را منتقل کنیم و تا کمکی برای بهبود وضعیت فعلی شود. مجوز محیط زیست گرفته شده است، اما دادگستری استان چهارمحال و بختیاری آن را لغو کرده است و پیگیر لغو آن هستیم.

وی اضافه کرد: عملیات خط سامانه دوم که برای آب شرب اصفهان لازم است شروع شده و در هفته گذشته مناقصه از تصفیه خانه آن انجام شده است و به زودی شاهد کلنگ‌زنی آن خواهیم بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار