متل قدیمی و محلی «اشتر» به نام سفیدشهر ثبت شد

به گزارش روابط عمومی انجمن دوستدران میراث فرهنگی سفیدشهر، دکتر سید محمد ساداتی نژاد از ثبت شعر «متل اشتر » که در گویش محلی قدیم توسط مردم سفیدشهر استفاده میشده، در میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن دوستدران میراث فرهنگی سفیدشهر، دکتر سید محمد ساداتی نژاد از ثبت شعر «متل اشتر » که در گویش محلی قدیم توسط مردم سفیدشهر استفاده میشده، در میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر گفت: ثبت این متل با پیگیری های انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر و آقای تراب زاده کارشناس میراث اداره میراث فرهنگی شهرستان به نتیجه رسید.

ساداتی نژاد از مرحوم حاج حسن بابایی به عنوان کسی که ثبت این اثر مدیون وی می باشد، یاد کرد و‌ گفت حفظ و ثبت این اثر در واقع مدیون این مرد شریف میباشد که با قرائت این شعر، به حفظ و ثبت آن کمک کرد وگرنه شاید این شعر امروز به دست نسل حاضر نمی رسید.

دکتر ساداتی نژاد گفت جا دارد از زحمات آقای رضا صفری که با همکاری خود به حفظ و ثبت این اثر کمک نمودند، و آقایان حسن نظری و علیرضا حیدری از دیگر مسئولین انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر و همچنین آقای حسن صفری نویسنده ی کتاب فرهنگ عامه سفیدشهر قدردانی گردد که نقش مهمی در جمع آوری اطلاعات و پیگیری ثبت این اثر محلی زیبا و دلنشین داشتند.

حسن صفری نویسنده ی کتاب فرهنگ عامه ی سفیدشهر در مصاحبه با خبرنگاران گفت این متل قدیمی و محلی، بصورت اشعار آهنگین و دارای تسلسل است که به منظور رشد حافظه کودکان، افزایش اطّلاعات و تقویت کلام آنها استفاده می شده و از جذّابیت و لطافت خاصّی برخوردار بوده است.

وی افزود: استفاده متل ها در یک منطقه از وجود ادبیات شفاهی دوران کهن آن محل خبر می دهد و متل هایی که در منطقه سفیدشهر در قدیم استفاده می شده بسیار متنوع بوده که هم کودکان خردسال را سرگرم می کرده و هم به آنها نظم فکری می داده است.

نویسنده کتاب فرهنگ عامه سفیدشهر با اشاره به متل های قدیمی منطقه سفیدشهر گفت: متل های دویدم و دویدم، اتل متل، رفتم تو باغ پسته، بز خاله، اشتر و … از جمله متل های این محل بوده که در قدیم برای کودکان استفاده می شده است و اغلب آنها دارای پرسش‌ها و پاسخ‌هایی هستند که برای تمرین و سرگرمی و تقویت حافظه کودکان مفید بوده است.

صفری بیان داشت: متل طولانی و قدیمی اشتر به دلیل آهنگین بودن و تکرار پلکانی کنشها در ذهن کودک ماندگاری زیادی دارد و به راحتی به خاطر سپرده می شود و تک تک اندام های شتر را به کودکان آموزش می دهد و موجب شناخت مقایسه ای ارتباط محیط زنده با محیط بی جان پیرامون به کودک هم می شود.

وی افزود: در قدیم این متل طولانی توسط والدین یا افرادی که کاملا مسلط به آن بوده اند، بصورت خلاصه شده یا کامل به شکل آهنگین و با ریتمی مشخص و زیبا به کودکان آموزش داده می شده است.

این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: البته برخی دیگر از متل های محلی سفیدشهر کنش های حرکتی است که در جان بخشیدن به تصویرسازی کودکانه از محیط خشن در ذهن بچه ها موثر بوده است. به عنوان مثال در متل «دویدم و دویدم» تصاویری است که با این دویدم و دویدم آغاز می شود و سپس آن را به سمت داستان وارگی و نمایش پیش می برد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر بخش انتهایی متل قدیمی و محلی اشتر با لهجه سفیدشهری ذکر می گردد. ثبت این اثر طی مراسمی اعلام می گردد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار