شاید شهرداری تهران از بخش خصوصی این درختان را خریداری کرده است

درختان اصفهان درحالی به سایه‌بانی برای خیابان‌های پایتخت تبدیل می‌شوند که این استان خود از مشکلات ناشی از خشکسالی، ریزگردها و کمبود آب رنج می‌برد.

درختان اصفهان درحالی به سایه‌بانی برای خیابان‌های پایتخت تبدیل می‌شوند که این استان خود از مشکلات ناشی از خشکسالی، ریزگردها و کمبود آب رنج می‌برد.
به گزارش تسنیم، «درختان خیابان ولی‌عصر را از اصفهان وارد کردیم» این خبری است که به تازگی به نقل از محمدعلی نجفی شهردار تهران در رسانه‌ها منتشر شده است.
شهردار تهران از وجود درختان سرطانی تهران ابراز نگرانی کرده و از راهکار مدیریت شهری پایتخت برای جایگزین کردن این درختان خبر داده است.

براساس گفته‌های نجفی 750 درخت چنار از استان اصفهان به تهران وارد شده تا جایگزین درختان بیمار خیابان ولی عصر تهران باشد.

نگرانی پایتخت‌نشینان از بیماری درختان کهن و اصیل خیابان ولی‌عصر از دست رفتن سایه همیشگی این خیابان و رنگ باختن زیبایی طویل‌ترین خیابان خاورمیانه است.

بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب «شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و اداری دور قاجاریه» نوشته عبداله مستوفی، در مسیر 18 کیلومتری خیابان ولی‌عصر تهران در مجموع 18 هزار چنار کاشته شده است. یعنی به فاصله هر 2 متر یک چنار.

کاهش محسوس تعداد چنارهای خیابان ولی‌عصر تهران

البته برخی این تعداد را تا 24 هزار اصله نیز برآورد کرده‌اند. شهردار تهران اما اکنون از کاهش محسوس تعداد این درختان سخن می‌گوید: خیابان ولیعصر شهرت بین‌المللی دارد و 18 هزار درخت چنار داشت که این عدد اکنون به 15 هزار و 800 رسیده است و متأسفانه 750 درخت قدیمی بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، دچار سرطان رنگی شده‌اند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرده است: این درختان از دو، سه سال گذشته دچار آسیب شده‌اند که حتی بر اساس جدیدترین مطالعات علمی، امکان نجات ندارند و صرفاً باید جایگزین شوند، اما چون نمی‌خواستیم به جای این درختان قدیمی، نهال بکاریم، تصمیم گرفتیم درخت‌هایی از اصفهان خریداری و وارد کنیم.

براساس آمار بیان شده از سوی نجفی در حال حاضر 750 چنار 10 تا 15 ساله از اصفهان وارد شده که به تدریج جایگزین می‌شود.

چرا نهال‌های اصفهان؟

اما در این میان یک سوال مهم این است که چرا با توجه به شرایط آب و هوایی، خشکی، ریزگردها، آلودگی هوا و .. درختان رشد یافته و جوان اصفهان باید سایه‌بان خیابان‌های پایتخت شوند و جای آنها در استان اصفهان خالی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: اطلاعی در این باره ندارم چون از ما خریداری نشده است، شاید شهرداری تهران از بخش خصوصی این درختان را خریداری کرده است.

محمدحسین شاملی درباره روند تولید و توزیع نهال در اصفهان ادامه می‌دهد: ما نهال‌های تولید شده را در استان خود توزیع می‌کنیم و به سایر استان‌ها ارائه نمی‌کنیم. در واقع درختان را در اصفهان بین شهرداری‌ها، روستاها و دهیاری‌ها توزیع می‌کنیم.

وی در این باره که آیا اداره کل منابع طبیعی استان بر عملکرد بخش خصوصی نظارتی ندارد، می‌گوید: بخش خصوصی اصفهان خود نهال را پرورش داده و توزیع می‌کند، این بخش در اصفهان بسیار فعال است و به سایر استان‌ها نیز ارائه می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که با توجه به شرایط آب و هوایی اصفهان آیا بهتر نیست این نهال‌ها بیشتر در خود استان مورد استفاده قرار گیرند، ادامه می‌دهد: اصفهان بیش از ظرفیت خود نهال تولید می‌کند و گل و گیاه و نهال توسط بخش خصوصی اصفهان به سایر استان‌ها فروخته می‌شود.

اکنون تلاش شهرداری تهران بر این مبناست که نهال‌های 15 ساله خیابان ولی‌عصر را در مدت 2 سال جایگزین کند تا زیبایی این خیابان همچنان حفظ شود، اما در این میان این سئوال بی پاسخ مانده که آیا بهتر نیست نهال‌های رشد یافته در اصفهان قد کشیده و سایه سر این استان خشکسالی زده باشد، چراکه اصفهان این روزها با مشکل کمبود منابع آبی و معضلات ناشی از فرسایش خاک، آلودگی هوا و ریزگردها روبروست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار