اعلام جرم علیه مخربان «صفه»/ شکایت به شورای حفظ حقوق بیت‌المال

مردم اصفهان که طی سال‌های گذشته بارها نسبت به تخریب کوه صفه و قلعه شاهدژ به بهانه گردشگری اعتراض کرده بودند این بار علیه نهادهای شهری دخیل در تخریب صفه اعلام جرم کردند.

مردم اصفهان که طی سال‌های گذشته بارها نسبت به تخریب کوه صفه و قلعه شاهدژ به بهانه گردشگری اعتراض کرده بودند این بار علیه نهادهای شهری دخیل در تخریب صفه اعلام جرم کردند.

محبوب ترین کوه اهالی اصفهان، تا از بین رفتن کامل فاصله ای ندارد. کوه صفه در جنوب شهر علاوه بر طبیعت آرام برای تفرج خانواده ها و مسیرهای مختلف کوهپیمایی، یکی از مهم‌ترین قلعه های کوهستانی به نام شاهدژ یا قلعه دیو را در بر دارد. مجموعه‌ای که از قابلیت خوبی برای گردشگری پایدار برخوردار است اما کلمه گردشگری تبدیل به عنوان عامه پسندی برای طرح های مخرب شده تا ساختمان های بتنی و غرفه های کاسبی را جایگزین طبیعت و تاریخ صفه کنند.

تعرض به مواهب طبیعی و تاریخی بر اصفهان حاکم شده است

یک فعال محیط زیست در این باره به ر مهر می‌گوید: به نظر می رسد تعرض به مواهب طبیعی و تاریخی، نقطه مشترک همه گرایشهای سیاسی حاکم بر شهر اصفهان است. در یک دوره علاوه بر تخریب چهارباغ برای مترو و ویرانی بافت هزار ساله برای زیرگذر، قسمتی از فضای سبز دامنه برای ساخت هتل گودبرداری می شود. در دوره ای دیگر هکتارها از اراضی ملی در ارتفاعات را به رستوران دارها اجاره می دهند، و مجوز تردد تاکسی ها در مسیر های خاکی و بکر کوهپیمایی صادر می شود تا رستوران ها بدون مشتری نمانند.

شاهدژ حداقل از زمان ساسانیان بر بالای کوهستان دوام آورد اما توسط تاسیسات تله کابین خسارت فراوان دید و سازمان نوسازی هم بدون مجوز پژوهشکده باستانشناسی کشور اقدام به حفاری در آن کرد.

رعنایی در این باره می‌گوید: برای این پرونده نمی توان تنها یک موضوع نوشت: حقوق شهروندی، ورزشی، فرهنگی، طبیعی و حتی تهدید جان مردم! در یک کلام می توان آن را کوه‌خواری نامید که به تعبیر مقام معظم رهبری، باید جرم‌انگاری شود. اکنون مشکلی بزرگتر از اصل تخلفات دیده می شود. بی تفاوتی شورای شهر و شهرداری!

بی‌توجهی به هشدار کارشناسان و مسئولان

پس از گلایه های فراوان مردم و اساتید دانشگاه، چندی پیش شورای ایکوموس وابسته به سازمان ملل متحد و تعدادی از باستان شناسان سرشناس کشور نیز، خواستار پاکسازی کوه از دخل و تصرفات شدند. اما پاسخی از رییس شورای شهر دیده نشد. رییس فدراسیون کوهنوردی نیز به طور رسمی در مورد دستکاری کوه و افزایش تردد افراد ناوارد و آمار تلفات ابراز نگرانی کرد.

از طرفی پیگیری های کمیته نجات کوه صفه و شاهدژ ادامه دارند و اخیرا شکواییه جدید از طرف علیرضا رحیمی وکیل پرونده تنظیم و به وسیله نماینده شاکیان در تهران به شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی تحویل شده است.

طی این درخواست، موضوع گودبرداری برای ساخت هتل هما و برچیده نشدن تاسیسات غیرقانونی تله کابین و ادامه بی توجهی مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفته که باعث می‌شود یکی از بهترین گنجینه های طبیعی و تاریخی اصفهان برای همیشه از بین رفته و کوه صفه و شاهدژ به سرنوشت چهارباغ و میدان عتیق و… دچار شده و یادگار زشتی از قانون ناشناسی و بی حرمتی به مواهب سرزمین بجا ماند.

مردم به شورای حفظ حقوق بیت‌المال شکایت بردند

رعنایی درباره این شکایت توضیح می‌دهد: مطالبه ما طی این دو سال واضح بوده است، برچیده شدن تمام تاسیسات تله‌کابین، جابجایی دکل‌های ارتباطی، و پاکسازی دخالت شهرداری به دلیل تهدید طبیعت، تاریخ و سلامت شهروندان. خاطیان پرونده نیز مشخص هستند و قضیه با جدیت مسئولین استان قابل حل بود.

این فعال محیط زیست تأکید می‌کند: تله‌کابین و سایر دست‌اندازی‌ها همچنان پابرجا هستند، از طرفی کوه صفه خانوادگی نیست و یک کوه فنی به حساب می‌آید، اما با وجود هشدار جدی فدراسیون کوهنوردی، شهرداری همچنان دستیابی عموم مردم به ارتفاعات و پرتگاه‌های خطرناک را آسان تر می کند! در نتیجه خانواده حادثه دیدگان و کشته شدگان می‌توانند از شهرداری شکایت کنند.

وی تصریح می‌کند: استاندار قبلی گزارش مفصلی در اختیار داشت و اما اقدامی انجام نداد اما از استاندار محترم فعلی انتظار دیگری داشتیم. با وجود چندین تماس و پیامک از آذرماه تا الان، حتی یک کلام پاسخ و بازخورد محسوس ندیدیم. مدیر جدیدالورود مجموعه تفریحی صفه بر خلاف مدیران قبلی، درک و تعامل مثبتی داشته، اما بی تفاوتی مسئولان رده بالاتر، به این تعاملات هم آسیب می‌زند.

این فعال محیط زیست می‌پرسد: چطور جناب استاندار یک فرماندار را به دلیل توهین لفظی سریع برکنار می کند، اما بی تفاوتی چند نفر را به قانون، درخواست تشکل های مردمی، اساتید دانشگاه، فدراسیون کوهنوردی و سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست نادیده می‌گیرد؟ بی توجهی رئیس شورای شهر به نامه ایکوموس و باستان شناسان در مورد شاهدژ فقط یک نمونه ی توهین آمیز است.

او هشدار می‌دهد: نگرانیم روش برخورد استاندار، تبلیغاتی و بر اساس جو رسانه‌ای باشد! در پهنه طبیعی ناژوان هم مشکلات مشابهی داریم، کوه صفه و ناژوان بهترین گنجینه‌های طبیعی باقیمانده در کنار شهر اصفهان هستند که با این ندانم کاریها برای همیشه از بین خواهند رفت. لذا معتقدیم شهرداری شایستگی تصمیم گیری در ناژوان و کوه صفه را ندارد و حتما دستگاه‌های مدیریت شهری در موراد این چنینی باید زیرنظر نهادهای شایسته‌تری باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار