واکنش ها به «کم عقلی»/ مواجهه همراهان دولت با ادبیات روحانی!

اولین مرتبه نیست که مخالفین، با ادبیاتی «نازیبا» از سوی رئیس جمهور نواخته می شوند اما این بار استفاده از واژه «کم عقل»، صدای هواداران حسن روحانی را هم درآورده است.

اولین مرتبه نیست که مخالفین، با ادبیاتی «نازیبا» از سوی رئیس جمهور نواخته می شوند اما این بار استفاده از واژه «کم عقل»، صدای هواداران حسن روحانی را هم درآورده است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: حسن روحانی روز گذشته(یکشنبه) در پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی درباره منتقدین خود گفت: «مخالفت با دولت بی عقلی است؛ مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی، مبارزه با منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و اعتماد مردم.»

آقای روحانی! به مخالفان بی احترامی نکنید

اظهارات رئیس جمهور، واکنش های زیادی را در فضای رسانه ای به دنبال داشت؛ واکنش هایی با سویه های انتقادی. در این میان، سهم واکنش ها در اردوگاه اصلاح طلبی، کم از اردوگاه اصولگرایی نداشت. یکی از این اصلاح طلبان، «محمد کیانوش راد» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است. وی درباره کم عقل خطاب شدن منتقدان از سوی حسن روحانی گفت: «آقای روحانی از شما حمایت می‌کنیم اما برای مخالفان شما هم احترام قائلیم. به مخالفان دولت بی‌احترامی نکنید. از شما بیش از این انتظار است.»

راه حل، گفتگو با مردم و جریانات سیاسی

«آذر منصوری» دیگر اصلاح طلبی است که به اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان داده؛ نماینده مجلس ششم در یادداشتی تصریح کرد: «شاید بهتر بود آقای روحانی از واژه «کمبود عقل» استفاده نمی‌کرد و چنانچه این دو گروه مخالف را در نظر بگیریم که از سر بی‌اطلاعی یا مخالفت سیاسی، همراه دولت نیستند یا به نوعی دستاوردهای دولت را تخریب می‌کنند، راه‌حل ممکن اطلاع‌رسانی بیشتر دولت و گفت‌وگو با مردم و جریانات سیاسی است.»

مشکل در کمبود «اعتماد به نفس» است

«عباس عبدی» هم دیگر چهره متعلق به جریان اصلاح طلبی است که تلویحا، ادبیات روحانی را معلول پایین بودن «اعتماد به نفس» وی دانسته و معتقد است: «زمانی که فردی از اعتماد به نفس مطلوبی برخوردار باشد بدین شکلی که در سخنان رییس‌جمهور ما شاهد آن هستیم، با مخالفان خود برخورد نمی‌کند.»

این تحلیل گر عنوان کرده است: «هرفردی در جامعه می ‌تواند آزادانه نظر خود را مطرح کند و صاحب قدرتی که قصد نشان دادن واکنش به آن موضوع را دارد، با توجه به میزان اعتماد به نفس خود در برابر آن موضوع متانت به خرج می ‌دهد و منتقد یا مخالف را بی‌ عقل خطاب نمی کند.»

رئیس جمهور در استفاده از «واژه ها» دقت کند

علاوه بر کیانوش راد، منصوری و عبدی، «محمدجواد حق شناس» عضو شورای شهر تهران هم علیه سخنان روز گذشته روحانی موضع گیری کرد. عضو شورای مرکزی حزب اصلاح طلب «اعتماد ملی» در یادداشتی، رئیس جمهور را به «دقت» در استفاده از «واژه ها» دعوت و تاکید کرد: «آقای روحانی باید در به کار بردن واژه‌هایش دقت کرده و اگر هم این واژه‌ها از زبانش بدون اختیار خارج شده، باید به نوعی درصدد جبران آن بربیاید.»

حق شناس تصریح کرد: «نقد دولت نه تنها مبارزه با دولت نیست؛ بلکه کمک و همراهی با آن است. آقای روحانی حتی باید عده‌ای را استخدام کرده و به آنها هزینه‌هایی را پرداخت کند تا به نقد عملکرد دولت بپردازند.»

حاضر نیستیم چشمان خود را روی «اشتباهات» روحانی ببندیم!

در کنار اظهار نظر و واکنش چهره های اصلاح طلب، برخی رسانه های منتسب به این جریان هم نسبت به سخنان رئیس جمهور مداقه به خرج دادند. یکی از این رسانه ها، سایت خبری، تحلیلی «عصر ایران» است. این سایت امروز در یادداشتی با تصریح روی این نکته که «ادبیات روز گذشته روحانی قابل دفاع نبود» تصریح کرد: «همه ما باید بدانیم برای اداره کشور تفکرهای مختلفی هستند که مردم از میان آنها یکی را برای رساندن کشور به ساحل آرامش انتخاب می‌کنند. اینکه فکر کنیم طرف مقابل نمی ‌فهمد و کم‌عقل است، به دور از انصاف و اخلاق است.»

این سایت در بخش دیگری از نوشته خود تاکید کرد: «اینجا باید به رئیس جمهور روحانی یک نکته اساسی را یادآور شویم. ما به عنوان کسانی که به روحانی رای دادیم حاضر نیستیم چشمان خود را به روی اشتباهات و خطای کلام او ببندیم و بگوییم نه خانی آمده است نه خانی رفته است.»

اظهارات حسن روحانی - در مقاطع مختلف - در قبال مخالفین اش، هیچ گاه با آنچه امروز «محمود واعظی»، درباره مشی و روش وی به زبان آورد، همراستا و همگون نبوده است. رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگویی ابراز کرد: «روحانی در عمل و در سخن از نقد استقبال می کند.» برخلاف اظهارات واعظی، رئیس جمهور بارها و بارها نشان داده و اثبات کرده که آستانه تحمل چندان بالایی در مواجهه با مخالفین اش ندارد و هر آن، امکان دارد با ادبیاتی کنایه وار و تحقیرآمیز، جبهه مقابل خود را مورد هجمه ای همه جانبه قرار دهد. باید دید آیا روحانی در آینده این مشی را ادامه خواهد داد یا قصه جور دیگری رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار