رکود در بازار و تعطیلی 30 درصدی واحدهای تولیدی لوستر اصفهان

بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان بازار لوستر اصفهان دست زیر چانه زده‌ و نشسته‌اند و چراغ لوسترهای نصف جهان با آب رفتن قدرت خرید کارگران، کارمندان، اقشار متوسط و ضعیف جامعه در روزهای پایانی سال سوسو می‌زند.

بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان بازار لوستر اصفهان دست زیر چانه زده‌ و نشسته‌اند و چراغ لوسترهای نصف جهان با آب رفتن قدرت خرید کارگران، کارمندان، اقشار متوسط و ضعیف جامعه در روزهای پایانی سال سوسو می‌زند.
به گزارش تسنیم ، صنعت لوستر و روشنایی از صنایع با سابقه و کهن در ایران به شمار می‌رود و شهری مانند اصفهان که می‌توان آن را مهد هنر و صنعت ایران دانست با وجود بیش از 100 واحدی تولیدی و فروشگاهی لوستر در کشور حرفی برای گفتن دارد و با سلیقه و ذوق هر ایرانی گره خورده، رکودی بی‌سابقه حکمفرماست و این روزها که کمتر از دو هفته به پایان سال 96 باقی مانده رونق روشنایی لوسترهای شهر اصفهان کم‌ سو شده و با تعطیلی 30 درصدی واحدهای تولیدی و 10 درصدی فروشگاه‌ها به خاموشی رسیده است.

اما این روزها مهم‌ترین دلیلی که پای رکود را به این بازار باز کرده است، ‌واردات بی‌رویه لوسترهای چینی است؛ لوسترهایی ارزان‌قیمت و با مواداولیه بی‌کیفیت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی که صنعت لوستر‌سازی ایران و شهر اصفهان را تهدید می‌کند و از آنجا که چین، گوی رقابت صادرات لوستر را از ایران گرفته واردات بی‌رویه کالای چینی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار لوستر را برای سرمایه‌گذاران ایرانی به‌ شدت کاهش داده است.

واردات کالاهای چینی و بی‌رونقی بازار شب عید لوسترهای اصفهان

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان ورود اقلام چینی به بازارهای داخلی را سد راه توسعه و حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی دانست و گفت: لوسترهای چینی ظاهری زیبا برای معماری ایرانی ندارند و علاوه بر آن از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده است.

محمدرضا یراقی اصفهانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه واردات لوسترهای چینی بزرگترین ضربه را به تولیدکنندگان داخل وارد کرده است، اظهار داشت: لوسترهای چینی از کیفیت پایین در به‌ کارگیری مواد اولیه در ساخت بهره‌مند هستند، اما به دلیل قیمت پایین رقیب لوستر ایرانی شده است.

وی افزود: اقتصادی و واردات بی‌رویه کالاهای چینی به مرحله‌ای رسیده که وضعیت تولید و فروش لوستر شهر اصفهان دچار چالش‌های جدی شده است.

رکود در بازار و تعطیلی 30 درصدی واحدهای تولیدی لوستر اصفهان

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان با بیان اینکه وضعیت فروش لوستر در سال جاری نامطلوب بود، گفت: در سالی که گذشت فشار بسیاری بر فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع لوستر اصفهان وارد شد.

وی با بیان اینکه با کاهش قدرت خرید مردم و رکود حاکم بر بازار روبه‌رو هستیم، گفت: بازار لوستر اصفهان با واردات بی‌رویه لوسترهای چینی، هیچ‌گونه خریداری ندارد.

یراقی ادامه داد: با شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم امسال در آستانه شب عید بازار لوستر اصفهان راکد بود و فقط برخی فروشندگان برای رفع امورات و کسب معیشت زندگی اجناس خود را زیر قیمت ساخت فروخته‌اند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود کارگاه‌های تولیدی این صنف در اصفهان، اظهار داشت: 110 واحد تولیدی و فروشگاه لوستر در اصفهان است که اکنون 30 درصد این واحدها تعطیل شده‌اند و تولیدکنندگان آن بیکار هستند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان واردات لوسترهای چینی را یکی از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی لوستر اصفهان دانست و افزود: واردات این کالاهای بی‌کیفیت ضربه سنگینی به کارگاه‌ها و فروشندگان اصفهان وارد کرده است.

اخذ گوی رقابت صادرات لوستر ایران توسط چینی‌ها

وی با بیان اینکه متاسفانه چین، گوی رقابت صادرات لوستر را از ایران گرفته است، گفت: اکنون افرادی بی‌تجربه با عدم حرفه و سابقه در کار لوستر وارد شده‌اند و با واردات کالاهای چینی، تیشه بر ریشه واحدهای تولیدی داخلی زده‌اند.

یراقی پیرامون صادرات لوستر از اصفهان، افزود: اصفهان به طور مستقیم صادرات لوستر را انجام نمی‌دهد و با ارسال تولیدات خود به شرکت‌های فعال این صنعت که در امر بسته‌بندی و بازاریابی در تهران موفق هستند نسبت به صادرات تولیدات غیر مستقیم اقدام می‌کنند.

وی بیان کرد: در ابتدای سال جاری فروش لوستر در شهر اصفهان بسیار کمرنگ شد و فقط تعداد انگشت شماری از واحدهای تولیدی و فروشندگان به دلیل موقعیت محل و بزرگی مغازه اقدام به خرید و فروش کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را یکی از مهمترین مشکلات صنعت لوستر دانست و گفت: آبکاری و پرداخت کاری لوستر نیازمند انرژی بالایی است و هزینه‌های اجاره برخی واحدهای تولیدی و دستمزد کارگران فشار بسیاری بر این واحدها وارد کرده است.

تعطیلی 10 درصدی فروشگاه‌های لوستر اصفهان نسبت به سال 95

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته 10 درصد فروشگاه‌های لوستر در شهر اصفهان تعطیل شده‌اند، گفت: با شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم امسال در آستانه شب عید بازار لوستر اصفهان راکد است و فقط برخی فروشندگان برای رفع امورات و کسب معیشت زندگی اجناس خود را زیر قیمت ساخت می‌فروشند.

یراقی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌ها بازار لوستر در آخرین مرحله از نیازهای زندگی قرار گرفته و زمانی که تمام خریدهای ضروری مایحتاج اعم از غذا و پوشاک خریداری شد چنانچه در جیب شهروندان پولی باقی مانده باشد شاید به سمت بازار لوستر گرایش داشته باشند.

وی افزود: به دلیل افزایش بیکاری و نبود حرفه‌ای خاص جوانان با اجاره مغازه‌ای و مقداری پس‌انداز به سمت راه‌اندازی فروشگاه لوستر گرایش داشته‌اند، اما پس از مدتی با عدم رونق خرید و فروش، افزایش چک‌های برگشتی و واردات بی‌رویه لوسترهای چینی به داخل کشور و بازار نتوانسته‌اند در این حرفه دوام بیاورند و کنار رفته‌اند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان لوستر و بلور اصفهان پیرامون اینکه واردات لوسترهای چینی با تنوع بسیار، بدون کیفیت و یکبار مصرف نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، بیان کرد: در حال حاضر تولیدات کارگاه‌های تولید با واردات بی‌رویه محصولات زیبا اما بی‌کیفیت چینی بر روی دست تولیدکنندگان انباشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بازار رونق لوستر اصفهان با واردات لوسترهای چینی خاموش شده است، افزود: چنانچه که مسئولان در صدد رفع بیکاری و حمایت از تولیدکنندگان هستند باید از واردات محصولات چینی جلوگیری کنند.

واردات لوسترهای بی‌کیفیت چینی تهدید جدی صنعت لوستر‌سازی

یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر با سابقه بیش از 30 سال در خیابان فروغی اصفهان با اشاره به نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار، واردات بی‌رویه کالا، نبود اعتماد عمومی به محصول داخلی، گفت: ورود اقلام چینی به بازارهای داخلی سد راه توسعه و حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی شده است.

ماشاالله خانی که خود را فارغ‌التحصیل دیپلم قدیم معرفی می‌کند، اظهار داشت: واردات محصولات چینی، مدتهاست که تولیدات کشور را به چالش کشیده و صنعت لوسترسازی نیز از این تهدید در امان نمانده و واردات چینی، چراغ این صنعت را به سمت خاموشی سوق می‌دهد.

وی با اشاره اینکه لوسترهای چینی تا حد بسیاری توانسته از فروش و صادرات لوسترهای ایرانی جلوگیری کند، افزود: لوسترهای چینی ظاهری زیبا برای معماری ایرانی ندارند و از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده است.

این تولیدکننده باسابقه اصفهانی ادامه داد: در بسیاری از لوسترهای چینی، پلاستیک فشرده به جای برنز و برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با ابراز نگرانی از تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید و فروشگاه‌های لوستر در بازار اصفهان، بیان کرد: چنانچه این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل شده و تولیدکنندگان آن بیکار خواهند شد.

محمدتقی فرزند ارشد وی که در حین گفت‌وگو صحبت‌های پدرش را تأیید می‌کرد، گفت: صنعت لوسترسازی اصفهان مثل گذشته رونق ندارد و بسیاری از واحدهای تولیدی با سختی به کار خود ادامه می‌دهند.

رکود فراگیر و کسادی بازار در صنعت روشنایی اصفهان

وی اظهار داشت: تولید لوستر در ایران یکی از تولیدات قدیمی محسوب می‌شود و چون این کار بسیار ظریف و حساس است، نیاز به دقت و سلیقه بسیاری دارد بنابراین می‌توان گفت این صنعت در کشورمان یکی از صنایع موفق بوده و ذوق و سلیقه ایرانی در گسترش و ارتقای آن در کشور موثر است، اما رکود فراگیر و کسادی بازار عرصه را بر تولید‌کنندگان لوستر و روشنایی تنگ کرده است.

محمدتقی با اشاره به سابقه فعالیت خود در حرفه لوسترسازی از زمان کودکی در کنار پدر، بیان کرد: تولید لوستر نیاز به هنر و مهارت فراوان دارد و باید ریزه‌کاری‌های فراوان آن را در نظر گرفت، اما این صنعت دیرپا این روزها حال و روز خوشی را تجربه نمی‌کند.

وی گفت: واردات لوسترهای چینی بزرگ‌ترین ضربه را به تولیدکنندگان داخل وارد کرده و با وجودی که لوسترهای چینی از کیفیت پایینی در به‌کارگیری مواد اولیه در ساخت بهره‌مند هستند و ضمانتی برای این محصولات نیست، اما به‌ دلیل قیمت پایین رقیب لوستر ایرانی شده است.

این تولیدکننده و فروشنده لوستر در بازار اصفهان افزود: قیمت‌ها هم نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده و اغلب کسبه می‌گویند که اصلاً تمایلی به افزایش قیمت‌ کالا نداریم، چون همین گونه هم مردم قدرت خریدشان کاهش یافته است.

با این اوصاف؛ رشد بی‌سابقه مایحتاج مردم در بازار شب عید و هجوم گرانی‌ها، همچنان مردم ایران عید باستانی خود را گرامی می‌دارند و خود را برای ورود به سال جدید مهیا می‌کنند، هر چند فروشنده‌ها از کاهش فروش و کسادی بازار گله‌مندند، اما در مقابل هم مردم از قیمت بالای کالاها در بازار شب عیدی گلایه دارند، ظاهراً نه مردم راضی هستند و نه بازاری‌ها و صد البته تولیدکنندگان که ناراضی‌تر از همه به نظر می‌رسند، اقتصاد و بازار باز هم مثل سال گذشته شرایط رکود را سپری می‌کند. توان خرید مردم به شدت کاهش یافته و همین موضوع موجب شده تا چرخه زندگی شب عیدی به سختی بچرخد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار