مطالبات 9 ماهه کارگران دیار خودرو هنوز پرداخت نشده

افزایش مشکلات تولید در سال قبل موجب شد تا دیارخودرو به مرز تعطیلی برسد، بنا بر اعلام کارگران این شرکت، معوقات حقوق آن‌ها در سال گذشته به حدود 9 ماه رسیده است.

مطالبات 9 ماهه کارگران دیار خودرو هنوز پرداخت نشده

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مشکلات تولید در استان اصفهان همچنان ادامه دارد و از نقاط دور و نزدیک این استان، اخبار عدم پرداخت حقوق کارگران، ظرفیت‌های نصف و نیمه تولید و بروز مشکلات در فروش به گوش می‌رسد.

این بار در گلپایگان که چند سالی است در حوزه تولید قطعات خودرو عملکرد مثبتی از خود نشان داده و به یکی از قطب‌های تولید زنجیره محصولات خودرویی در کشور تبدیل‌شده، بروز مشکلات ناشی از رکود اقتصاد و البته سوءمدیریت‌ها، برای کارگران مسأله ساز شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

*مشکلات تولید در دیار خودرو

کارخانه دیارخودرو در شهرستان گلپایگان از استان اصفهان و در فاصله 380 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع است. این کارخانه بزرگ‌ترین واحد صنعتی و تولید خودرو در شهرستان بوده و اولین خودروسازی در مقیاس انبوه در استان اصفهان است. کارخانه در زمینی به مساحت 14 هکتار احداث شده است.

به گزارش فارس، این کارخانه به دلیل بروز مشکلات نقدینگی و تولید، در چند ماه اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شد و در آذرماه سال گذشته، بنا بر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع سواری در شرکت سازه‌های خودرو دیار با کاهش 100 درصدی همراه بود و از 20 دستگاه در آذرماه سال 1394 به صفر رسید.

همچنین نگاهی به وضعیت تولید محصولات سواری در شرکت سازه‌های خودرو دیار در طول سال 1395 نشان می‌دهد که در 9 ماهه نخست امسال نیز تولید انواع سواری در این شرکت با کاهش 59.4 درصدی همراه بوده است.

*معوقات 9 ماهه کارگران

افزایش مشکلات تولید در سال قبل موجب شد تا کارخانه به مرز تعطیلی برسد و دراین‌بین، نبود نقدینگی، مانع انجام تعهدات شرکت در مقابل کارگرانش شد.

بنا بر اعلام کارگران این شرکت به خبرنگار فارس، معوقات حقوق آن‌ها در سال گذشته به حدود 9 ماه رسید و هنوز این معوقات توسط شرکت پرداخت نشده است.

بر همین اساس، علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با تأیید مشکلات تولید در دیار خودرو اظهار کرد: سهام‌دار اصلی دیار خودرو، صندوق کوثر است و برای حل مشکلات این کارخانه، جلسات متعددی انجام شد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا تغییراتی در مدیریت شرکت انجام شد و از زمانی که مدیر جدید به مجموعه آمده، حقوق کارکنان پرداخت شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مطالبات قبلی کارکنان به خاطر حقوق‌های پرداخت نشده در مدیریت قبلی است و مدیر فعلی نیز قول داده که با راه‌اندازی مجدد خطوط تولید و بهبود وضعیت مالی کارخانه، این مطالبات پرداخت شود.

بختیار خاطرنشان کرد: این کارخانه حدود 10 سال است که به‌صورت نیمه فعال و بعضاً غیرفعال بوده و هرازگاهی پکیج‌هایی از چین وارد می‌شده، شرکت آن را مونتاژ می‌کرده و میفروخته است.

*برگزاری جلسات برای رفع مشکل سرمایه در گردش

به گفته نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که شرکت از این شرایط خارج شود و با تعریف کار مشخص و جذب سرمایه در گردش مناسب، مشکلات آن رفع شود.

وی اذعان کرد: راه‌های مختلفی برای خروج شرکت از این شرایط پیش‌بینی‌شده که یکی از آن‌ها، واگذاری خط تولید به یکی از خودروسازان مهم کشور است و یا در غیر این صورت، شرکت به‌ طور کامل به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود.

بختیار با اشاره به برگزاری جلسات با اعضای کمیسیون صنایع مجلس، وزیر صنعت و وزیر دفاع اعلام کرد: نتیجه این جلسات این شد که کارخانه یا تغییر سهامدار دهد یا سرمایه‌گذار جدید جذب کند.

*روحانی از رونق بازار قطعه‌سازان کدام کشور سخن گفت؟

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار، مشکلات شرکت را ناشی از کمبود سرمایه در گردش، مشکل شماره‌گذاری محصولات و مسائل مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات در مدیریت جدید رفع شده اما مشکل سرمایه در گردش همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش فارس، این مشکلات در حالی رخ داده است که طی روزهای گذشته رئیس‌جمهور با حضور در کارخانه خودروسازی با رونمایی از خط تولید یک خودروی فرانسوی دیگر بیان داشت که با افزایش تولید خودروی داخل در سال‌های اخیر قطعه‌سازان ایرانی در حجم زیاد مشغول به فعالیت بوده و در بازار این حوزه مشکلی وجود ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار