اساتید باید در میدان خلاقیت و فعالیت حضور یابند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: اساتید باید در میدان خلاق و فعال باشند، میدان خلاق به این معناست دانشجو و مخاطب من توانایی پیدا کند که برای حل مسئله راه‌های متعددی را پیدا کند.

اساتید باید در میدان خلاقیت و فعالیت حضور یابند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی ‌چهارشنبه شب در اختتامیه دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان اظهار داشت: در منظومه آموزشی مولفه‌های مختلفی دخیل است که یکی از آن‌ها نقش سخت افزاری و دیگری نقش نرم‌افزاری است که می‌تواند در تسریع در آموزش کمک بسیاری کند، دیگر مولفه انسانی از ستون‌های خیمه نظام آموزشی است به این دلیل که استاد خوب همه ضعف‌های آموزشی را تا حد بسیاری جبران می‌کند و بازیگر اصلی استاد است.
وی افزود: هر چه استاد خلاق‌تر و صادقانه‌تر باشد فرآیند یادگیری و یاد دهی رشد پیدا می کند و وظیفه ما این است که زمانی تعدادی طلبه خالص در اختیار ما قرار می گیرد با همه توان به میدان آییم تا این طلبه آنچه را که باید در آموزش یاد بگیرد و به اهداف درسی و تربیتی و چشم اندازهای زندگی خود برسد و ما باید در این راه به او کمک کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: استاد اگر بتواند در فرآیند آموزشی خود از برترین شیوه‌ها با نظام فکری خلاقانه استفاده کند تاثیر آن چندین برابر است و اگر استادی ضعیف عمل کند چندین برابر اثر دانشی آن کاهش پیدا می‌کند، انتظار ما این است که اساتید بزرگوار در جایگاهی که قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: اساتید باید در میدان خلاق و فعال باشند، میدان خلاق به این معناست دانشجو و مخاطب من توانایی پیدا کند که برای حل مسئله راه‌های متعددی را پیدا کند، اگر بتوان در این راه قدم برداشت دانشجو می‌واند برای مسائلی که در پیرامون زندگی‌اش رخ می‌دهد راه حلی انتخاب کند.
قطبی بیان کرد: در تفکر انتقادی دانشجو باید همه گزینه‌های یک مسئله را پیدا کند و با نقد بهترین راه را انتخاب کند و با در کنار گذاشتن ضعف‌ها و قوت‌ها به بهترین راه برسد، در کنار دروس اصلی باید دروس جانبی تهیه کنیم تا دانشجو به عنوان یک دانشجوی خلاق شکل گیرد.
وی گفت: باید به دانشجو میدان داده شود و در کلاس کار گروهی صورت گیرد و استاد باید نقش استاد راهنما را اجرا کند، باید یک قدم از اینجایی که هستیم جلوتر باشیم و دانشجو برای اینکه خلاق باشد باید مسئله پیرامون را بشناسد و نقش خود را در حل مسئله پیدا کند که برای این باید به دانشجو میدان داد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: دانشجو را باید فردی خلاق و نوآور فرض کنیم باید مسیر حل مسئله را یاد بگیرد و در آن نهادینه شود که نتیجه آن این است که پس از فارغ‌التحصیلی هر جا که برود روش‌های حل مسئله را یاد گرفته است، سرفصل اصلی این فرآیندها میدان داده با دانشجو بوده و تلاش داریم تا اساتیدی که این نگرش را در آموزش خود قرار داده‌اند تجلیل کنیم.
وی افزود: امروز ضرورت دارد طلابی را تربیت کنیم که اگر قرار باشد در هر جای دنیا به نمایندگی از حوزه علمیه حضور پیدا کند و دین را در آن جا نهادینه کند توان حل مسائل را داشته باشد، نباید محیط کوچک دور خودمان را ببینیم، امروزه در فضای سایبری با جهان ارتباط برقرار می‌شود و فضای مجازی امروز با یک ظاهر اشتراک عمومی ولی در یک سلول‌های انفرادی محدود شده‌ایم.
قطبی خاطرنشان کرد: استاد می‌تواند طلبه خود را فعال کند و در ذهن او تاثیر گذارد و به او مهارت‌های دهد که دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد، استاد نباید دانشجو را محدود کند، امروز فلسفه باید پاسخ ارتباط دین و تکنولوژی را دهد پس اگر فلسفه تکنولوژی و دیگر حوزه‌ها را بلد نباشم در یک چرخه بسته درونی می‌مانم.
به گزارش تسنیم در بخش زبان عربی محمد باقری اسدی از زنجان، مجید یحیایی از شاهرود، محمد ابراهیم اخوان دردشتی، اصغر کدخدایی از اصفهان و حمید رضا غریب رضا از اهواز به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
برگزیدگان زبان انگلیسی مصطفی رستار از کرمانشاه، سید مهدی یار احمدیان از اصفهان، احسان احمدی از تهران، محمد تاجیک از شهرری و سید محمد حسینی راغب از البرز معرفی شدند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار