افزایش اعتبارات پروژه تونل سوم کوهرنگ

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات تونل سوم کوهرنگ در بودجه کشور افزایش پیدا کرده و مسائل زیست‌محیطی آن حل و فصل شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات تونل سوم کوهرنگ در بودجه کشور افزایش پیدا کرده و مسائل زیست‌محیطی آن حل و فصل شده است

حمیدرضا فولادگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: وقتی سخن از آب زاینده‌رود به میان می‌آید، جوانب زیست‌محیطی و آب مورد نیاز صنعت، شرب و کشاورزی نیز مطرح می‌شود اما باید قبول کنیم که مسائل آب زاینده‌رود در حال حاضر به طور خاص به کشاورزان ارتباط پیدا کرده، کشاورزانی که حق‌آبه داشته‌اند و طی 2 سال گذشته حتی به بخشی از حق‌آبه خود هم دستیابی نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال جاری، پایین بودن سطح ذخیره سد زاینده‌رود و براساس سیاست‌های وزارت نیرو، آب زاینده‌رود برای کشاورزان رها نشد و اصلاً آبی وجود نداشت که رها شود؛ البته طبق قوانین و وعده‌هایی که داده شده باید به حق‌آبه‌داران خسارت عدم کشت پرداخت شود که تا حد ممکن باید محقق می‌شد.

فولادگر اذعان داشت: مسؤولان باید زودتر خسارت نکشت حق‌آبه‌داران را پرداخت می‌کردند و اکنون نیز امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان استان اصفهان هرچه زودتر این خسارت با توجه به مقدورات موجود پرداخت شود.

* خواسته‌های کشاورزان باید از طریق نمایندگان آنان پیگیری شود

وی با بیان این که خواسته‌های کشاورزان باید از طریق نمایندگان آنان پیگیری شود، تصریح کرد: کشاورزان هر شهرستان دارای انجمن صنفی متشکل از منتخبان خود هستند، همچنین انجمن صنفی استانی کشاورزان نیز منتخب کلیه انجمن‌های صنفی شهرستان‌ها بوده و با مسؤولان ارتباط دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی هیچ راهی برای کشاورزان باقی نمی‌ماند تجمعات قانونی بعضاً ضرورت پیدا می‌کند و اشکالی هم ندارد اما باید مراقبت کرد تا این تجمعات به آشوب کشیده نشده و به اموال عمومی آسیبی نرسد.

وی تأکید کرد: نباید اجازه داد کسانی که با اصل نظام و انقلاب دشمنی از تجمعات کشاورزان سوءاستفاده کنند چراکه اعتراضات کشاورزان بر حق است و نمایندگان صنفی آنان باید خواسته‌های کشاورزان را دنبال کنند؛ اگر در جایی تجمع ضرورت پیدا کرد باید با نظم و آرامش باشد.

فولادگر با بیان این که عده‌ای ساعت 10 صبح امروز فراخوان داده‌اند که در مقابل پل خواجو از کشاورزان شرق اصفهان حمایت کنند، تصریح کرد: این فراخوان کمی مشکوک است و احتمالاً تجمع به سطح شهر کشیده شود و به دنبال آن مسائل دیگری را مطرح کنند؛ تجمع امروز به هیچ عنوان قانونی نخواهد بود چراکه با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد که این تجمع هیچ مجوزی ندارد.

* کشاورزان مراقبت باشند دیگران از این اعتراضات سوءاستفاده نکنند

وی عنوان داشت: وظیفه نیروهای نظامی و امنیتی حفظ و برقرار امنیت کشور، استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌هاست که در عین حال باید خویشتن‌داری، صبر و تحمل داشته باشند تا حتی‌المقدور به مردم آسیبی رسانده نشود؛ البته دیروز هم این تلاش صورت گرفت، علی‌رغم آن که متأسفیم که تعدادی از مردم مجروح شدند و به اموال عمومی و خودروها آسیب وارد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از نیروی انتظامی به خاطر تلاش‌ جهت برقراری امنیت تشکر می‌کنیم و از طرف دیگر تقاضا داریم که کشاورزان تا جایی که می‌توانند صبر داشته باشند تا کمترین آسیب به اعتراضات به حق وارد شود؛ کشاورزان باید مراقبت کنند تا دیگران از این اعتراضات سوءاستفاده نکنند.

وی ادامه داد: نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی مرتباً در حال برگزاری جلسات و پیگیر خواسته‌های کشاورزان هستند؛ استاندار اصفهان نیز به عنوان مدیر جدید استان نیازمند کمک و همراهی همه است تا بتواند تلاش‌های خود را به نتیجه برساند.

* افزایش اعتبارات پروژه تونل سوم کوهرنگ

فولادگر اضافه کرد: نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی جلسات زیادی با کارگروه آب بنیاد نصف‌جهان برگزار کرده‌ و در بحث تونل سوم کوهرنگ به نتایج خوبی در سطح ملی رسیده‌اند؛ اعتبارات تونل سوم کوهرنگ در بودجه کشور افزایش پیدا کرده و مسائل زیست‌محیطی آن حل و فصل شده است.

وی بیان داشت: پس از برگزاری جلسه با پیمانکار پروژه تونل سوم کوهرنگ که مدتی کار خود را متوقف کرده بود، مقرر شد مجدداً فعالیت خود را برای سال 97 از سر بگیرد و با مصوبات قانونی این پروژه انجام شود؛ البته تونل سوم کوهرنگ احداث شده و بحث بر سر سد سوم کوهرنگ است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از راه‌های تأمین آب استان اصفهان همین پروژه سد سوم کوهرنگ است که بیش از 20 سال به طول انجامیده است و باید زودتر به نتیجه برسد و با اتمام آن چیزی حدود 200 تا 250 میلیون متر مکعب به منابع زاینده‌رود اضافه می‌شود.

* برداشت‌های بی‌رویه کنترل هوشمند شوند

وی افزود: در مباحث انتقال آب باید پیگیری صورت گیرد و مصوبات شورای عالی نیز محقق شود که یکی از آن‌ها حق‌آبه کشاورزان است، اگر این مصوبات رعایت شود و از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

فولادگر اضافه کرد: اگر نظارت بر رژیم حقوقی زاینده‌رود صورت گیرد و برداشت‌های بالادست و پایین‌دست از آب زاینده‌رود کنترل هوشمند شوند، از بخش زیادی از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری خواهد شد.

* جلسه سرنوشت‌ساز اصفهان با وزیر نیرو

وی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در آب شرب، صنعت و کشاورزی عنوان داشت: با رعایت الگوی مصرف آب و کنترل هوشمند برداشت‌ها از آب زاینده‌رود می‌توان به اندازه یک پروژه انتقال آب به استفاده از آب کمک کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اطمینان را به کشاورزان شرق اصفهان می‌دهیم که برای سد سوم کوهرنگ پیگیری‌های خوبی انجام شده و امیدواری ایجاد شده که ظرف 2 تا 3 سال آینده اگر طبق توافقات انجام‌شده و با افزایش اعتبارات و رفع موانع، آب‌گیری و بهره‌برداری این پروژه را شاهد خواهیم بود، البته بنده مسؤولیت اجرایی ندارم و نمی‌توانم قولی بدهم و این پیش‌بینی‌ها براساس شواهد و قرائن موجود است.

وی در پایان اذعان داشت: مجمع نمایندگان استان اصفهان پس از انجام پیگیری‌های لازم، فردا (یکشنبه) جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو، رئیس مجلس شورای اسلامی و استاندار اصفهان برگزار خواهند کرد تا آخرین وضعیت کشاورزان استان اصفهان بررسی شود و تصمیمات خوبی به نفع آب زاینده‌رود و کشاورزان اتخاذ شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار