گرانی ۳۰ درصدی آجیل و خشکبار در اصفهان

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ انواع آجیل و خشکبار در بازار اصفهان، گفت: امسال با کمبود آجیل در ایام نوروز ۹۷ مواجه نیستیم.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ انواع آجیل و خشکبار در بازار اصفهان، گفت: امسال با کمبود آجیل در ایام نوروز ۹۷ مواجه نیستیم.

حسین جوانی در گفت‌وگو با تسنیم پیرامون اینکه رکود دائمی اقتصادی در کشور همچنان پابرجاست، اظهار داشت: این رکود فقط مخصوص بازار آجیل نیست و تمام اجناس را درگیر کرده و در این شرایط قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه 50 درصد از آجیل موجود در کشور قاچاق و وارداتی است، افزود: در این شرایط نوسانات دلار بر قیمت انواع آجیل بسیار تاثیرگذار است و امسال قیمت دلار نسبت به سال گذشته یک‌هزار تومان افزایش داشته و همین امر سبب سیر صعودی 30 درصدی نرخ انواع خشکبار در سراسر کشور شده و فقط مختص شهر و استان اصفهان نیست.
عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان بیان کرد: نرخ آجیل بسته به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، برخی از اقلام آجیل که از خارج وارد می‌شوند و در کشور به عنوان کالای قاچاق شناخته شده‌اند افزایش قیمت بالایی داشته‌اند.
وی عرضه و تقاضا در بازار را یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ انواع آجیل در بازار بیان کرد و گفت: بسیاری از اقشار جامعه به دلیل توان مالی پایین قادر به خرید آجیل نیستند، امسال نسبت به سال‌های گذشته مردم از لحاظ قدرت خرید در مضیقه بوده و هستند، چرا که قدرت خرید شهروندان اصفهانی در مجموع سال چندین برابر کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر استقبال مردم اصفهان از خرید آجیل نوروزی به چه میزانی است، ادامه داد: البته در ایام نوروز مردم سعی می‌کنند برای حفظ سنت‌ها و دورهمی‌ها مقداری آجیل در سفره‌های نوروزی داشته باشند و اصفهانی‌ها خرید آجیل نوروزی را همیشه به روزهای پایانی موکول می‌کنند و از هم ‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی خرید و میزان آن را بیان کرد.
جوانی با اشاره به برداشت انواع آجیل در مهر ماه، اظهار داشت: با برداشت آجیل در اواخر مهر ماه، قیمت‌ برخی خشکبارها با اندکی افزایش تعیین شده و اکنون شاهدیم نرخ آجیل و خشکبار در بازار اصفهان با افزایش30 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است.
وی پیرامون اینکه قیمت انواع پسته 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، افزود: هر کیلو پسته درجه یک فندوقی بین 48 تا 50 هزار تومان، پسته اکبری درشت 65 تا 85 هزار تومان، پسته کله قوچی 60 تا 80 پسته و احمد آقایی 54 تا 70 هزار تومان برای ایام نوروز 97 در بازار اصفهان عرضه می‌شود.
عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش 10 درصدی نرخ مغز بادام در مغازه‌های آجیل فروشی اصفهان، بیان کرد: در حال حاضر مغز بادام درشت 78 تا 80 هزار تومان، مغز بادام ریز 65 تا 70 هزار تومان عرضه می‌شود.
وی گفت: بادام هندی در کشور کشت نمی‌شود، اما مطابق قانون واردات این محصول و همچنین مغز بادام خارجی، قاچاق شناخته می‌شود و به موجب این تصمیم شاهد افزایش 35 درصد نرخ بادام هندی و 25 درصدی مغز بادام خارجی هستیم.
جوانی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو بادام هندی درشت در آجیل فروشی‌های اصفهان 80 تا 90 هزار تومان و سایز ریز این محصول 72 تا 78 هزار تومان فروخته می‌شود.
وی با بیان اینکه اصفهان از نظر تولید بادام کاغذی، محب و مامایی غنی است و تقریباً از روستاهای اطراف زاینده‌رود تأمین می‌شود، اظهار داشت: این محصول نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته که این رشد طبیعی است.
عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه نرخ فندوق نسبت به سال گذشته 15 درصد گران شده است، افزود: نرخ هر کیلو فندوق قُمی 48 تا 50 هزار تومان و فندوق شمالی یا قزوینی 40 تا 44 هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه نرخ نخودچی و کشمش نیز حدود 10 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: کشمش سبز 14 تا 18 هزار تومان، نخودچی شیرین زعفرانی درجه یک 16تا 18 هزار تومان در بازار اصفهان فروخته می‌شود.
جوانی به افزایش 20 درصدی مغز گردو در آجیل فروش‌های شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: مغز گردو سفید تبریزی اکنون در بازار اصفهان بین 65 تا 85 هزار تومان عرضه می‌شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نخودچی دو آتیشه 20 هزار تومان، و تخمه گل آفتابگردان 9 تا 10هزار تومان است و هر کیلو تخمه ژاپنی 30 هزار تومان، تخمه گل آفتابگردان ایرانی 12 هزار تومان، تخمه گل آفتابگردان چینی 9 هزار تومان، انجیر 30 تا 90 هزار تومان و آلو قیصی 34 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
تشدید بازرسی‌های بازار آجیل نوروز در اصفهان
عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به بازرسی‌های ایام نوروز از مغازه‌های آجیل فروشی در اصفهان، افزود: بازرسان این اتحادیه و اتاق اصناف همیشه بر نحوه عملکرد فروشندگان خشکبار نظارت دارند، اما در ایام خاص نظارت‌ها تشدید می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود 1300 واحد صنفی آجیل و خشکبار در اصفهان فعالند، گفت: از این تعداد حدود 600 تا 700 واحد آجیل فروش هستند.
جوانی در پاسخ به اینکه چرا در برخی آجیل‌ فروشی‌ها شهر اصفهان محصول بی‌کیفیت و کهنه عرضه می‌شود، بیان کرد: آجیل بی‌کیفیت در فروشگاه‌ها عرضه نمی شود بلکه بازرسان اتحادیه در تمام ایام نوروز بر عملکرد فروشگاه‌ها نظارت دارند و از مردم درخواست داریم که آجیل مورد نیاز را از دست‌فروشان، خرده‌فروشان و سوپری‌ها به هیچ‌وجه خریداری نکنند.
وی پیرامون اینکه مردم هنگام خرید حتماً از فروشندگان آجیل برگه رسید دریافت کنند، افزود: شماره 33355355 برای دریافت شکایات و دیدگاه‌های مردم درباره نحوه عملکرد فروشندگان آجیل و خشکبار در بازار اصفهان در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار