فرهنگ کاشت نهال نباید به روز یا هفته خاص منحصر شود

امام جمعه زرین شهر گفت: یکی از باقیات و صالحاتی که انسان می‌تواند از خود بر جای بگذارد، کاشت درخت است و تا هر زمانی که مردم از سایه و میوه این درخت بهره می‌برند، برکات و خیرات آن شامل کسی می‌شود که آن درخت را غرس کرده است.

امام جمعه زرین شهر گفت: یکی از باقیات و صالحاتی که انسان می‌تواند از خود بر جای بگذارد، کاشت درخت است و تا هر زمانی که مردم از سایه و میوه این درخت بهره می‌برند، برکات و خیرات آن شامل کسی می‌شود که آن درخت را غرس کرده است.

حجت الاسلام قاسم باقریان در آیین "کاشت درختی برای فرزندم" در پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای اظهار کرد: درختکاری و حفاظت از طبیعت از منظر قرآن و سخنان اهل بیت (ع) از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و درختکاری از اعمال ماندگار مومنان به‌شمار می‌آید که حتی پس از مرگ آنان برایشان سود و اجر الهی پایدار دارد.

وی با بیان اینکه درخت یکی از آفریده‌های شگفت‌انگیز خداوند متعال بوده که دقت در آن قدرت لایزال الهی را به تصویر می‌کشد، افزود: دین مبین اسلام برای آن‌که اهمیت درختکاری را برای مسلمانان در صدر اسلام و پس از آن، ملموس‌ بیان کند، کاشت درخت قابل محصول را نوعی صدقه معرفی می‌کند .

امام جمعه زرین شهر با بیان اینکه در دین مبین اسلام، قطع درختان به‌ شدت منع شده است، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌کرد تا در صورت پیروزی بر دشمن، نکاتی را مد نظر قرار دهند و یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود، اما متاسفانه شاهد هستیم روزانه افرادی به‌بهانه‌هایی مختلف و واهی اقدام به قطع درختان می‌کنند و بارها شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به‌دلیل سهل‌انگاری برخی افراد بوده‌ایم .

وی ادامه داد: باید توجه داشت که درختان در سلامتی و آسایش ساکنان شهرها به خصوص شهرهای صنعتی همچون زرین شهر سهم بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند، چراکه درختان با جذب گازهای سمی از جمله گازکربنیک و تولید اکسیژن هوا را پاکیزه کرده و سلامت انسان را تضمین می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از باقیات و صالحاتی که انسان می‌تواند از خود بر جای بگذارد، کاشت درخت است و تا هر زمانی که مردم از سایه و میوه این درخت بهره می‌برند، برکات و خیرات آن شامل کسی می‌شود که آن درخت را غرس کرده است از این رو مردم باید نسبت به گسترش و ترویج این سنت حسنه گام بردارند و تلاش کنند و به ازای هر درخت خشکیده که قطع می‌شود، چند درخت جایگزین شود.

امام جمعه زرین شهر با بیان اینکه فرهنگ کاشت نهال نباید به روز یا هفته خاص منحصر شود، عنوان کرد: درختان از جمله نعمت‌هایی هستند که حیات بشر به وجود آن‌ها وابسته است و همه ما وظیفه داریم در حفظ و نگهداری آن‌ها و فضای سبز کوشا باشیم و امروز باید از ایده‌های شهرداری زرین‌شهر در خصوص درگیر کردن خانواده‌ها با مسئله درختکاری تقدیر کرد و قطعا این گونه حرکات در حوزه فرهنگ سازی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ درختکاری را باید در میان نسل جدید نهادینه کرد، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح باعث خواهد شد همان‌طور که پدر و مادر برای رشد و تربیت فرزندان خود تلاش می‌کنند، هم‌زمان به رشد نهالی که برای فرزندانشان غرس کرده‌اند نیز توجه داشته باشند و قطعا در آینده فرزندان ما با دیدن درختی که با او هم‌سن و سال است باعث خواهد شد آنها نیز به حفظ درختان و محیط زیست نگاهی متفاوت داشته باشند.​​​​
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار