زاینده رود مصداق یک حق بشری است

شهردار اصفهان گفت: امروز زاینده رود که مصداق یک حق بشری است، با مشکلات مختلفی مواجه شده و مورد خطر قرار گرفته است و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، ریزدانه‌ها، تهدیدات ناشی از تالاب گاو خونی، فرونشست و.. می‌تواند اصفهان که نگین برازنده ایران و بیانگر تاریخ ملتی بزرگ است را به خطر بیندازد.

شهردار اصفهان گفت: امروز زاینده رود که مصداق یک حق بشری است، با مشکلات مختلفی مواجه شده و مورد خطر قرار گرفته است و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، ریزدانه‌ها، تهدیدات ناشی از تالاب گاو خونی، فرونشست و.. می‌تواند اصفهان که نگین برازنده ایران و بیانگر تاریخ ملتی بزرگ است را به خطر بیندازد.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی شامگاه (شنبه) در «همایش اصفهان بی زباله» اظهار کرد: حقوق بشر در هزاره سوم یکی از محوری‌ترین موضوعات مجامع بین‌المللی به شمار می رود، افرادی که به محیط زیست توجه دارند به طورحتم از مدافعان حقوق بشر هستند، چون حقوق بشر بدون توجه به محیط زیست سالم رعایت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اصفهان در سرزمین جهانی نمونه است، در این راستا این شهر نمونه باید دارای محیط زیست سالم باشد، افزود: امروز زاینده رود که مصداق یک حق بشری است، با مشکلات مختلفی مواجه شده و مورد خطر قرار گرفته است و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، ریزدانه‌ها، تهدیدات ناشی از تالاب گاو خونی، فرونشست زمین و.. می‌تواند اصفهان که نگین برازنده ایران و بیانگر تاریخ ملتی بزرگ است را به خطر بیندازد، بنابراین امیدواریم این شاهرگ حیاتی برای ادامه زندگی همه شهروندان زنده شود که در این راستا نیازمند کمک حامیان محیط زیست است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه محیط زیست موضوع بسیار پیچیده ای است و باید به آن توجه کرد، گفت: در اصفهان روزانه هزار تن زباله تولید می شود که حجم عظیمی به حساب می آید، این یک کیلو یک کیلوها جمع آوری و طی یک فرآیند، تفکیک و به کود و... تبدیل می شود.

نوروزی با بیان اینکه همه باید با احساس مسئولیت از این زباله ها گذر کنیم و در راستای بهبود محیط زیست به صورت هماهنگ آن را از همان ابتدا تفکیک کنیم، ادامه داد: هر شب هزار تن زباله در اصفهان تولید می شود که از ترکیب های مختلف تشکیل شده است، بنابراین همه باید با رفتار و عمل خود به فرزندان، دانش آموزان، دانشجویان و... بیاموزیم که از همان ابتدا زباله‌ها را تفکیک کنند.

وی با بیان اینکه در شهرداری با توجه به حقوق زیست بشری و شهروندی، به دنبال جلوگیری از نابودی محیط زیست هستیم، اضافه کرد: در سال جاری ۸۰ هزار اصله درخت مقام به کم آبی به صورت رایگان در بین مردم توزیع شد تا شهروندان از فضای سبز بهره مند شوند، با مدیریت صحیح و استفاده از گونه های مقاوم در برابر کم آبی فضای سبز را می توان توسعه و ضمن حفظ کیفیت محیط زیست از آب کم هم استفاده کرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: در سال جاری بوستانی در منطقه هفت شهرداری اصفهان بدون کاشت چمن با استفاده از درختان مقاوم به خشکی کاشته شده است.

نوروزی اظهارکرد: چمن، زیبایی خوبی دارد اما در این شرایط کم آبی باید جایگزینی برای چمن انتخاب شود، در همین راستا به دنبال بذرهایی هستیم تا هر ۱۰ روز یک‌بار نیاز به آبیاری داشته باشد تا ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شود.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با همت همه شهروندان برای حفظ محیط زیست شهر و توسعه فضای سبز گام های موثری برداشته شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار