کاهش 6 درصدی ازدواج و افزایش 5 درصدی طلاق

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با بیان اینکه در 9 ماهه اول سال 96، 462 هزار و 308 مورد ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شده است، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 95، 6 درصد کاهش داشته است. 131 هزار و 936 مورد طلاق به ثبت رسیده که 5 درصد نسبت به 9 ماهه اول سال 95 افزایش داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در توسعه ثبت رسمی کشور باید اهتمام داشته باشیم، گفت: حاکمیت و دستگاه‌های حقوقی و قضایی از مالکیت رسمی پشتیبانی می‌کنند.

احمد تویسرکانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اقدامات انجام شده در سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور در سال 96 گفت: در 9 ماهه اول سال 96، 69 میلیون و 535 هزار و 769 خدمت به مردم ارائه داده شده است. این خدمات در حوزه‌های مختلف اسناد، املاک، ثبت شرکت‌ها و موسسات و خدمات مربوط به مالکیت‌های معنوی، اختراعات و علائم تجاری و همینطور ثبت وقایع ازدواج و طلاق و موضوعات دیگر است.

کاهش 6 درصدی ازدواج و افزایش 5 درصدی طلاق

وی با بیان اینکه در 9 ماهه اول سال 96، 462 هزار و 308 مورد ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شده است، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 95، 6 درصد کاهش داشته است. 131 هزار و 936 مورد طلاق به ثبت رسیده که 5 درصد نسبت به 9 ماهه اول سال 95 افزایش داشته است.

افزایش 43 دصدی وصول معوقات بانکی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با خدمات دیگری مانند وصول مطالبات و معوقات بانک‌ها تصریح کرد: در 9 ماهه اول سال 96، 43 هزار و 739 میلیارد ریال از معوقات بانک‌ها وصول شده که این میزان در مقایسه با 9 ماهه اول سال 95، 43 درصد افزایش داشته است. یکی از مکانیزم های وصول مطالبات این است که در رابطه با اشخاص هم پرونده‌های بسیاری را رسیدگی کردیم که جمع پرونده‌ها در ارتباط با اشخاص 108 هزار و 54 پرونده اجراییه است که به موجب آنها مطالبات مردم وصول شده و در 9 ماهه اول سال 96 نسبه به مورد مشابه در سال 95، 23 درصد افزایش داشته است.

تویسرکانی با بیان اینکه از جمله مکانیزم‌های وصول مطالبات ممنوع الخروج کردن بدهکارهاست، عنوان کرد: در 9 ماهه اول سال 96، 14 هزار و 834 نفر از بدهکاران ممنوع الخروج شدند که نسبت به مدت مشابه سال 95، 27 درصد افزایش داشته است، البته 8 هزار و 527 نفر از این افراد پس از از پرداخت بدهی موضوع ممنوع الخروجی‌شان رفع شده است.

کاهش 45 درصدی ثبت شرکت‌ها

وی درباره ثبت شرکت‌ها در 9 ماهه اول سال 96، خاطرنشان کرد: 39 هزار و 726 شرکت در این مدت ثبت شده که به نسبت 9 ماهه اول سال 95، 45 درصد کاهش داشته است. موسسات غیرتجاری ثبت شده در 9 ماهه اول سال 96، 8 هزار و 939 موسسه بوده که در مورد نسبت مشابه سال 95، افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد.

شوراهای عالی ثبت، متعاقب ارجاع رییس سازمان ثبت شروع به رسیدگی می‌کنند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با عمده مطالبات مردم از این سازمان با بیان اینکه مرتب و عل الدوام در حال پیگیری و انجام امور مردم هستیم، اظهار کرد: رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر خلاف بسیاری از دستگاه‌ها به موجب قانون بعضی از وظایف اداری و قضایی را بر عهده دارد. به عنوان مثال رییس سازمان ثبت وظیفه دارد نسبت به اعتراضاتی که در مورد رای‌های صادره هیات‌های نظارت استان‌ها وجود دارد، رسیدگی کند و در مواردی اگر حکم هیات های نظارت را خلاف مقررات تشخیص داد به شورای عالی ثبت ارجاع دهد. معنای این اقدام این است که شوراهای عالی ثبت در کشور متعاقب ارجاع رییس سازمان ثبت شروع به رسیدگی می‌کنند.

تویسرکانی افزود: در رابطه با وظایفی که در مورد مواد 42 و 43 قانون دفاتر اسناد رسمی داریم، اگر سوء‌جریانی در یک دفترخانه‌ای باشد رییس سازمان خودش راساً رسیدگی می‌کند و حکم انفصال صادر می‌کند. موارد زیادی هست که در موارد حاد سردفتران یا دفتریاران منفصل می‌شوند و برخورد انتظامی صورت می‌گیرد. انتصابات سردفتران، نقل و انتقال سردفتران و رسیدگی به تخلفات آنها از جمله کارهایی است که رییس سازمان ثبت باید انجام دهد، یعنی رییس سازمان علاوه بر انجام امور جاری سازمان یکسری رسیدگی‌های اختصاصی و پرونده ای نیز دارد. شاید هر روز ده ها پرونده به وسیله رییس سازمان باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

پذیرش تقاضا و انجام امور ثبتی، الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه عمده شکایاتی که مردم به شکل دستی در روزهای سه‌شنبه می‌آورند مورد رسیدگی قرار می گیرند و به بخش های مربوطه ارجاع می ‌شود، عنوان کرد: سعی ما بر این است که ان شاءالله هم در رسیدگی به بخش شکایات و هم رسیدگی به امور جاری و ثبتی در ثبت اسناد و هم پیگیری تحولات سازمان ثبت هماهنگی و همسویی وجود داشته باشد. به هر حال این سازمان در همه بخش ها اقدامات تحولی انجام داده و کار با سرعت پیش می‌رود و همه بخش ها در زمینه املاک، دفترخانه های اسناد رسمی، ثبت شرکت ها و موسسات، شیوه ثبت علائم تجاری، اختراعات و بخش های دیگر نسبت به سالهای قبل کاملا متفاوت شده است. تمام فرآیندها بازنگری و اصلاح شده و نسبت به 10 سال قبل متفاوت است. در حال حاضر عمدتاً پذیرش تقاضاها و انجام امور ثبتی که در گذشته به شکل حضوری و از طریق اوراق بهادار بوده، الان به شکل الکترونیک و غیرحضوری پذیرفته می شود.

وی افزود: لازمه این کار انجام زیرساخت، تهیه نرم افزارهای قوی و بانک‌های مطمئن و غیرقابل نفوذ است. گاهی در لحظه هزاران مراجعه از سراسر کشور به مجموعه سیستم ها سرازیر است در نتیجه باید این توانایی وجود داشته باشد که به نحو منظم کار خود را انجام دهند. روزانه میلیون ها اطلاعات در این سازمان مبادله می شود. در مجموعه اجزای سازمان ثبت قریب به 10 هزار دفترخانه و بیش از 500 اداره وجود دارد که مثل رودخانه هایی از مجموعه اطلاعات در جریان است؛ در نتیجه باید بتواند به شکل مرتب و منظم کار خود را انجام دهد تا کار مردم روز به روز دقیق تر، سریع‌تر و با شفافیت به انجام برسد.

تویسرکانی با تاکید بر این مطلب که خدمات سازمان ثبت به سرعت در حال افزایش است، اظهار کرد: بخشی از این افزایش خدمات با اصلاح فرآیندها، ساده سازی و الکترونیکی کردن تامین شده است. اگر می خواستیم بر اساس رویه سابق این حجم عظیم از خدمات را ارائه دهیم قطعا با نیروی انسانی موجود امکان‌پذیر نبود. با توجه به اینکه بخشی از فرآیندهای سازمان اصلاح، ساده سازی و الکترونیکی شده، اما بخشی از سازمان ثبت به شکل جدی نیازمند نیروی انسانی است. هنوز در قریب به 200 شهر، با تجمع جمعیتی و علی‌رغم مالکیت مردم آن شهر و نیازمندی‌شان به خدمات ثبتی، قادر به تاسیس اداره ثبت نبودیم و مردم باید حتما یک فاصله ای را طی کنند تا به نزدیک ترین شهر برای ارائه خدمات بروند.

در زمینه جذب نیروی انسانی با سازمان ثبت مساعدت شود

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی باید در زمینه جذب نیروی انسانی با سازمان ثبت مساعدت داشته باشد، تصریح کرد: بواسطه مساعدت سازمان امور اداری و استخدامی باید موجباتی فراهم شود که حتما در آن مناطقی که تجمع جمعیتی هست و مردم نیازمند ارائه خدمات هستند اداره ثبت وجود داشته باشد. در برخی از شهرها، اداراتی وجود دارد که محل رجوع گسترده و عمومی مردم نیست و شاید عدم وجودشان مشکل زیادی برای مردم ایجاد نکند، در حالی که ما به لحاظ محدودیت‌هایی که داریم موفق به تاسیس اداره ثبت در آن نشدیم که طبعاً در یک شرایط مطلوب باید مورد توجه قرار گیرد. ثبت محل رجوع عمومی مردم است و مردم به مواردی در رابطه با املاک، اسناد و قراردادها، دفترخانه‌ها، ثبت شرکت‌ها و موضوعاتی از این دست سر و کار دارند و در بعضی از شهرهای فاقد اداره ثبت مردم باید تحمل زحمت کنند و به شهرهای مجاور برای انجام امور بروند که امیدواریم با تاسیس اداره ثبت این مشکل هم حل شود.

مردم معاملات خود را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند

وی خطاب به مردم گفت: توصیه من به مردم این است که در درجه اول امور خود را از طریق قانونی انجام دهند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. امروزه بخش زیادی از دعاوی و پرونده هایی که در دادگاه در جریان است ناشی از کم توجهی‌های مردم در رابطه با انجام معاملاتشان به نحو عادی و غیررسمی است. این قبیل اقدامات ممکن است تعارض مالکیت‌ها و شکل‌گیری نزاع‌ها و تحمیل هزینه‌های زیاد را به همراه داشته باشد. توصیه اکید من این است که مردم به ثبت رسمی اهتمام جدی داشته باشند و معاملات خود را حتما در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند. مردم حوزه فعالیت‌های اقتصادی خود را از طریق شرکت‌های ثبت شده انجام دهند. باید در توسعه ثبت رسمی کشور اهتمام داشته باشیم. این امر منجر به شفافیت دقیق امور می‌شود و حاکمیت و دستگاه‌های حقوقی و قضایی هم از مالکیت رسمی پشتیبانی می‌کنند و در آینده کمتر شاهد نزاع‌ها، دعاوی و پرونده‌های حقوقی در دادگستری خواهیم بود.

با اجرای طرح کاداستر در صورت وقوع هر حادثه‌ای مالکیت افراد تضییع نمی‌شود

تویسرکانی با اشاره به حادثه زلزله استان کرمانشاه و از بین رفتن مسکن برخی از ساکنین آن اظهار کرد: افرادی که مالکیت رسمی داشتند و سند مالکیت شان در سازمان ثبت موجود باشد، هیچ مشکلی پیدا نمی‌کنند. خوشبختانه در آن منطقه سوابق را بانک کرده بودیم، فایل‌های الکترونیکی سوابق وجود دارد؛ در نتیجه اگر افراد اسنادشان بر اثر حوادث از بین رفته باشد با مراجعه به ادارات ثبت و پس از طی شدن فرآیند قانونی برایشان سند المثنی صادر می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد. نسبت به مواردی که خریداران، خریدهای عادی و قولنامه‌ای داشتند ممکن است با مشکل مواجه شوند به همین جهت اگر کاداستر را انجام دهیم و نقل و انتقالات رسمی صورت گیرد با وقوع هر حادثه ای در حوزه مالکیت ها هیچ اتفاقی نمی افتد و مالکیت افراد تثبیت شده و مورد تعدی و تضییع قرار نمی‌گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار