بررسی عوامل ایجاد سرطان در ایران

گرچه طبق آمار وزارت بهداشت آمار ابتلا به سرطان در کشور کمتر از متوسط جهانی است اما باید توجه داشت که بیماری سرطان نه‌ تنها در ایران بلکه در کل جهان به شدت رو به افزایش است.

بررسی عوامل ایجاد سرطان در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به گفته متخصصان و صاحب‌نظران در حوزه سلامت، امروز سومین عامل مرگ در بزرگ‌سالان ایرانی، بیماری سرطان است.

تحقیقات نشان می‌دهند دوسوم علل سرطان‌ها ناشی از نوع سبک زندگی است و کمترین نقش را در بروز سرطان‌ها عوامل ژنتیکی دارند، به گفته کارشناسان نوع زندگی 70 درصد احتمال بروز سرطان‌ها را می‌توانند افزایش دهند و یا در صورت مراعات، کاهش دهند.

محققان و دانشمندان حوزه سرطان بر این نکته تأکید می‌کنند که می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد و عامل اصلی زمینه‌ساز بروز آن را از بین برد. علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره عواملی که در طول زمان و طی سالیان متمادی به بروز سرطان منجر می‌شود، ضروری است.

* هر 100 هزار نفر ایرانی، 135 نفر مبتلا به سرطان هستند

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران هنوز میزان بروز سرطان در کشور نسبت به دنیا کمتر است و حدود 135 نفر در هر 100 هزار نفر است که به طور سالیانه حدود 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور داریم، در حالی که در دنیا میزان بروز سرطان 180 مورد در هر 100 هزار نفر است.

بیشترین سرطانی که در ایران در کل بروز می‌کند اول سرطان پوست است که در فلات مرکزی ایران شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و استان‌های هم‌جوار، بیشترین بروز سرطان پوست را دارند. بیشترین عامل بروز این سرطان پوست، تماس مکرر و فراوان پوست بدون محافظت شده در برابر نور خورشید است.

*سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در فلات مرکزی ایران

بیشترین اقشاری که دچار سرطان پوشت شده‌اند، کارگران ساختمانی و کشاورزان هستند که سطح پوستشان مانند دست، صورت و پیشانی باز هستند و به صورت مستمر در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرد.

دو نوع اول سرطان پوست که بیشتر شایع هستند، بدخیم نیستند که با خود تشخیص و جراحی سرپایی این بیماری هم تشخیص و هم درمان می‌شود.

رضا خدیوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص افزایش میزان سرطان در ایران اظهار کرد: سرطان شایع در کشور ایران در آقایان سرطان معده و بانوان سرطان سینه است که متأسفانه این دو نوع سرطان مرگ‌آور هستند.

*سرطان معده و سرطان سینه در آقایان و بانوان، مرگ‌آور هستند!

وی افزود: سرطان معده قابل غربالگری نیست اما سرطان سینه در بانوان قابل غربالگری است که برنامه غربالگری از نظر علمی با انجام تست‌های خودآزمایی بعد از 20 سالگی آغاز می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: حداقل اقدامی که بانوان باید برای پیشگیری از سرطان سینه انجام دهند، در 40 سالگی حتماً ماموگرافی را انجام دهند و طبق دستور پزشک بر اساس عوامل خطر زمینه‌ای به صورت متداول دو سال یک‌بار این موارد را تکرار کنند.

وی ادامه داد: بعد از سرطان معده، سرطان شایع دیگری که در کشور ایران است، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه و سیستم ادراری هستند که عمده سرطان معده در نوع تغذیه نقش دارند که تماس با عامل نوع غذاها مانند شوری غذا، غذاهای دودی شده و کنسرو شده در بروز سرطان معده نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کنند.

خدیوی اضافه کرد: در سرطان سینه بانوان، عدم حاملگی و شیردهی، ازدواج در سن بالا و ندادن شیر از مهم‌ترین عوامل بروز سرطان سینه در بانوان هستند؛ بنابراین بانوانی که در سنین پایین‌تر ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند، دارای یک نقش محافظتی برای پیشگیری از سرطان سینه را دارند.

*چربی‌ها دوستان صمیمی سرطان سینه و معده

در پشت این قضایا یکی دیگر از عواملی که در سرطان سینه و معده نقش دارند، مصرف زیاد چربی‌ها هستند، هم‌چنین چاقی، استفاده از غذاهای سرخ‌شده در سرطان‌های سینه، معده، کبد و تخمدان خانم‌ها بسیار نقش دارند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: امروزه ثابت شده است که اگر سرطان‌ها بتوانند به موقع کشف شوند می‌توانند امید به زندگی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین برنامه غربالگری برای سرطان‌های بانوان مانند سرطان‌های سینه و دهانه رحم در حال حاضر در کشور ایران در مراکز خدماتی و درمانی قابل انجام است، اظهار کرد: هم‌چنین برای آقایان بعد از 50 سالگی برای پیشگیری و یا زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز خدمات جامع سلامت تست تشخیصی خون مخفی در مدفوع به صورت رایگان انجام می‌شود.

خدیوی در پایان ابراز کرد: غربالگری سرطان‌های سینه، دهانه رحم بانوان و غربالگری تست تشخیصی خون مخفی در مدفوع به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت در سراسر کشور در حال انجام هستند.

*با رعایت موارد پیشگیری روند افزایش سرطان را به یک روند ثابت تبدیل کنیم

به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران سرطان‌ها به سن‌های پایین‌تر شیوع پیدا نکرده‌اند. سرطان‌های شایع در بین آقایان شامل سرطان‌های معده، روده، پوست، مثانه و پروستات است، هم‌چنین سرطان‌های پوست، پستان، روده بزرگ و معده در خانم‌ها بیشتر است.

همان‌طور که در سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شد، روند رشد سرطان روندی افزایشی با حرکت متوسط است. نیازمند هستیم تا با رعایت موارد پیشگیری از سرطان و کنترل ریز فاکتورها بتوانیم حداقل آمار و روند افزایشی سرطان را برای 10 سال آینده به یک روند ثابت تبدیل کنیم.

مریم طباطباییان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص آخرین وضعیت آماری سرطان‌های موجود در استان اصفهان اظهار کرد: آمار سرطان در استان اصفهان بستگی به سرطان‌های متفاوت دارد و به طور مثال این استان در آمار سرطان‌های پستان رتبه اول را در کشور داراست اما در آمار سرطان مری در استان اصفهان مانند سرطان پستان نیست.

وی با بیان اینکه سرطان‌های پستان و تیروئید در استان اصفهان بیشتر از دیگر استان‌ها وجود دارد، افزود: همواره در همه جای جهان و هم در کشور ایران سرطان در بین آقایان بیشتر وجود دارد که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به سرطان معده اشاره کرد.

*از هر 1000 نفر اصفهانی یک نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شود

دبیر شورای سیاست‌گذاری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: دخانیات به عنوان اولین عامل ایجادکننده سرطان است، هم‌چنین آلودگی و عوامل محیطی سرطان را تشدید می‌کنند.

طباطباییان در رابطه وضعیت سرطان در استان اصفهان، عنوان کرد: در زمینه سرطان، استان اصفهان در وضعیت بحران قرار ندارد و فقط یک افزایش پیش‌بینی شده میزان موارد سرطان را خواهیم داشت و نیاز به هشدار نیست اما نیاز به آماده‌سازی سیستم‌ها برای دریافت این تعداد سرطان و مهیا کردن شرایط تشخیصی و درمانی مناسب خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بروز سرطان در استان اصفهان یک در هزار در یک سال است و عبارت دیگر می‌توان گفت که از هر هزار نفر اصفهانی در یک سال، یک نفر به سرطان مبتلا می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در استان اصفهان حدود 5 میلیون نفر زندگی می‌کنند، در یک سال از این تعداد 5 هزار نفر دچار سرطان می‌شوند که یک آمار طبیعی است.

*قطعیت سرطان‌زا بودن اشعه‌های حاصل از تلفن همراه

بروز سرطان عوامل بسیار زیادی دارد که یکی دیگر از آن‌ها اشعه‌های حاصل از تلفن‌های همراه هستند. با توجه به اینکه هر روز تلفن‌های همراه به روز و جدیدتر می‌شوند و وابستگی انسان‌ها به این وسیله بیشتر می‌شود باید دقت داشت که خود همین تلفن همراه هم سرطان‌زاست.

سرطان‌زا بودن اشعه‌های حاصل از تلفن همراه می‌تواند گوشزدی برای تمام مردم باشد تا کمتر از تلفن‌های همراه استفاده کنند. قطعیت تأثیرگذاری امواج الکترومغناطیسی بر روی بافت‌های بدن از قبل اعلام شده اما فاکتورهای تائید کننده این مسأله پیچیده است.

به گفته فرهاد فروهر معاون گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگویی با فارس، امواج موبایل در طول دراز مدت می‌توانند باعث بروز سرطان شوند و قطعیت این نوع سرطان به همه صاحب‌نظران در این حوزه ثابت شده است.

*آمار تکان‌دهنده استفاده از تلفن همراه و تأثیر آن بر افزایش سرطان

وی افزود: دکل‌های تلفن همراه بسیار در بروز سرطان مؤثر هستند که در کشورهای خارجی مضرات خطرناک وجود این دکل‌ها در نزدیکی محل زندگی طبق آمارهای دقیق به جامعه علمی ثابت شده است.

معاون گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان با بیان اینکه اشعه حاصل از تلفن‌های همراه بسیار سرطان‌زا است که باید برای جلوگیری از آن حداقل در وقت خواب تلفن همراه را خاموش کرده و آن را از خود دور بگذاریم، تصریح کرد: در حال حاضر از حدود 7 میلیارد نفر جهان، 6 میلیارد نفر به تلفن‌های همراه دسترسی دارند.

*سهم 40 درصدی دخانیات در ایجاد سرطان‌ها

یکی دیگر از عوامل اصلی سرطان مصرف دخانیات است که مصرف این نوع مواد در عوامل سرطان بیش از 40 درصد اعلام شده است.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده بیش از 40 درصد سرطان‌هایی که تا به امروز در کشور آمریکا تشخیص داده شده؛ فارغ از این‌که بیماری کدام عضو بدن را درگیر کرده مربوط به استعمال دخانیات می‌شود.

طبق آمار موثق از دانشگاه کالیفرنیا، در حال حاضر 36 میلیون سیگاری در آمریکا زندگی می‌کنند که حدود نیمی از آن‌ها در اثر استعمال سیگار جانشان را از دست می‌دهند.

*سالانه 92 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند

سیگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ.

طبق گفته معاون کل وزارت بهداشت سالانه 92 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که با حذف مصرف سیگار می‌توان از 60 هزار مرگ زودرس سالانه پیشگیری کرد.

*هر ایرانی یک رسانه برای پیشگیری از سرطان

گرچه طبق آمار وزارت بهداشت آمار ابتلا به سرطان در کشور کمتر از متوسط جهانی است اما باید توجه داشت که بیماری سرطان نه‌ تنها در ایران بلکه در کل جهان به شدت رو به افزایش است.

داشتن اطلاعات از علل بروز سرطان می‌تواند از عوامل بروز آن پیشگیری کنند؛ خوب است که هر ایرانی که از سرطان اطلاعاتی دارد را در اختیار اطرافیان خود بگذارد و خود را یک رسانه را در حوزه سلامت دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار