90 درصد دل‌دردهای مزمن بین کودکان، عملکردی هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش حساسیت دستگاه گوارش، علل روحی و روانی، محروم شدن از شادی های روزانه و بروز اضطراب در بین خانواده ها می تواند از علل دردهای عملکردی کودکان باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش حساسیت دستگاه گوارش، علل روحی و روانی، محروم شدن از شادی های روزانه و بروز اضطراب در بین خانواده ها می تواند از علل دردهای عملکردی کودکان باشد.
پیمان نصری در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: یکی از مسائل مهم اطفال، دل دردهای شایع در بین آنها است که از هر ۲۰ مراجعه کننده به اورژانس ها یک نفر به این عارضه دچار است، البته شیوع دل درد در کودکان به عوامل مختلتفی بستگی دارد که می تواند ارگانیک(جسمی) و یا غیر ارگانیک(غیر جسمی) باشند.
وی افزود: علت جسمی اختلال را می توان با معاینه تشخیص داد، اما شیوع بعضی از دل دردها وابسته به علت جسمی نیست و در واقع با معاینه و آزمایش هیچ دلیل غیر طبیعی در آن مشخص نمی شود، این دردها به نام دردهای عملکردی با انواع متفاوت معروف هستند و بیشتر از ۹۰ درصد دردهای مزمن بین کودکان از این نوع است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دردهای جسمی دارای علل متفاوت گوارشی، کبدی، تنفسی و عفونت هستند که با انجام آزمایش و تشخیص پزشک مشخص می شود. مطابق فریضه های مطرح شده افزایش حساسیت دستگاه گوارش، مکانیزم اختلال حرکتی، علل روحی و روانی، اضطراب ها، ترس از مدرسه، اضطراب دوری از والدین، اختلال عملکرد در زندگی روزانه کودکان، افت تحصیلی، محروم شدن از شادی های روزانه و بروز اضطراب در بین خانواده ها می تواند از علل دردهای عملکردی کودکان باشد.
وی بیان کرد: در بین کودکان ممکن است که درد به صورت عملکردی و زمینه ای نباشد و همراه با علائم دیگری ظاهرشود یا اینکه کودکی رشد و نمو مناسبی ندارد و علت آن عملکردی نیست، همچنین اشخاصی که در خانواده آنها بیماری گوارشی مزمن مانند بیماری های التهابی روده، حساسیت غذایی روده و یا زخم معده شایع است درد آنها عملکردی نبوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد.
این فوق تخصص کبد و گوارش کودکان درباره انواع مختلف دل درهای عملکردی گفت: دل دردهای عملکردی انواع مختلفی دارند و این دردها دارای اختلال عملکردی شدیدی نبوده و قابل درمان هستند. حمایت روحی خانواده ها از کودکان، استفاده از داروهای ضد اضطراب و داروهای گیاهی تایید شده در کتاب های پزشکی و داشتن رژیم غذایی مناسب در کاهش دردهای عملکردی موثر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار