کاروانسرای ملک در حال فراموشی

وضعیت تأسف‌بار و نگران‌کننده کاروانسرای ملک در قلب مجموعه تخت فولاد اصفهان نیازمند اقدام فوری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و شهرداری اصفهان است.

وضعیت تأسف‌بار و نگران‌کننده کاروانسرای ملک در قلب مجموعه تخت فولاد اصفهان نیازمند اقدام فوری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و شهرداری اصفهان است.

به گزارش فارس، وضعیت تأسف‌بار و نگران‌کننده کاروانسرای ملک در قلب مجموعه تاریخی و گردشگری و فرهنگی تخت فولاد اصفهان(ابتدای خیابان فیض) نیازمند اقدام فوری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان است.

سید علی معرک‌نژاد مدیر مجموعه تخت فولاد اصفهان در این خصوص می‌گوید: کاروانسرای ملک جزو کاروانسراهای تاریخی و هویتی شهر اصفهان بوده و در ورودی شهر اصفهان از سمت شیراز قرار دارد که در زمان‌های قدیم به عنوان آخرین ایستگاه مسافران قبل از ورود به شهر اصفهان محسوب می‌شده است.

وی با بیان این که کاروانسرای ملک را دروازه تخت فولاد می‌نامیده‌اند، می‌افزاید: این کاروانسرا جایگاه فوق‌العاده بالایی از نظر میراثی دارد و این در حالی است که هم‌اکنون وضعیت نامناسبی دارد؛ مالکیت کاروانسرای ملک با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اصفهان است که یکی از مصوبات کمیته عالی مجموعه تخت فولاد مذاکره با اوقاف برای در دستور کار قرار گرفتن این کاروانسراست.

کاروانسرای ملک در محدوده مجموعه تاریخی تخت فولاد قرار داشته و ثبت‌شده سازمان میراث فرهنگی است که هرگونه فعالیت در آن تحت نظر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان صورت می‌گیرد، بنابراین این بنای تاریخی نیازمند مشارکت چندجانبه است که اداره‌کل اوقاف باید آن را کلید بزند.

مدیر مجموعه تخت فولاد اصفهان معتقد است: مرمت، ساماندهی و تعریف کاربری برای کاروانسرای ملک در سال 97 از جمله مصوبات کمیته عالی مجموعه تخت فولاد است که پیرو آن طی دو هفته اخیر درصدد برگزاری جلسات بیشتری با اداره کل اوقاف و امور خیریه بوده‌ایم؛ این موضوع باید جدی گرفته شود و شهرداری نیز این موضوع را در احکام بودجه‌ای سال 97 خود آورده است.

او با اعلام این که وظیفه بهبود فضای محیطی کاروانسرای ملک بر عهده مجموعه تخت فولاد اصفهان است، تأکید می‌کند: ظرفیت تاریخی و گردشگری کاروانسرای ملک به قدری مستعد است که به راحتی می‌توان با مشارکت بخش خصوصی به آن رونق بخشید؛ پیشنهاد شده تا کاروانسرای ملک بدون ورود نهادهای دولتی بلکه با ورود و مشارکت بخش خصوصی مجدداً پویا شود.

معرک‌نژاد مغازه‌های موجود در کاروانسرای ملک را دارای مشکلات حقوقی و مالکیتی دانسته و بر این باور است: به دلیل آن که تعدادی از مغازه‌های مستقر در این کاروانسرا دارای سرقفلی است، کار مقداری سخت شده و نیازمند همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان است تا مسیر شفاف و مشخص شود.

کاروانسرای ملک تحت تملک شهرداری اصفهان نیست اما در محدوده مجموعه تاریخی تخت فولاد واقع شده و شهرداری به صورت مستقیم نمی‌تواند به این مسأله ورود پیدا کند؛ سیاست شهرداری برای این مجموعه تعامل و مشارکت با نهادهایی همچون اوقاف و میراث فرهنگی است تا بتواند پروژه مرمت آن را آغاز کند.

شهرام امیری سخنگوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح می‌کند: کاروانسراهای اصفهان به دو دسته برون‌شهری و درون‌شهری تقسیم می‌شده که کاروانسراهایی همچون ملک و کاروانسرای عباسی از جمله کاروانسراهای درون‌شهری هستند.

او معتقد است: طی سال‌های 1390 تا 1393 با تخصیص اعتبار 100 میلیون تومانی ضلع جنوبی و جنوب غربی کاروانسرای ملک شامل دیواره‌ها و پشت بام به طور کامل مرمت شد اما ضلع شرقی و شمالی این کاروانسرا هنوز مرمت نشده است.

سخنگوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به تخریب بخش‌هایی از کاروانسرای ملک، میراث فرهنگی در سال‌های 95 و 96 طی مکاتباتی که با اداره اوقاف انجام داد از آنان خواست تا با همکاری این مکان تاریخی ارزشمند احیا شود.

اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز آمادگی کامل خود را برای احیای کاروانسرای ملک اعلام کرده و تصمیم نهایی برای نجات این مکان باستانی به دست اداره‌کل اوقاف و مالکان مغازه‌های این کاروانسراست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار