سپر موشکی آمریکا فقط برای محاصره روسیه در نظر گرفته شده است

وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار به واشنگتن درمورد هر نوع اقدام تحریک‌آمیز علیه پیونگ یانگ، گفت: هدف واقعی سامانه جهانی سپرضدموشکی آمریکا تحت محاصره قرار دادن و کاهش توان هسته‌ای راهبردی روسیه است.

وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار به واشنگتن درمورد هر نوع اقدام تحریک‌آمیز علیه پیونگ یانگ، گفت: هدف واقعی سامانه جهانی سپرضدموشکی آمریکا تحت محاصره قرار دادن و کاهش توان هسته‌ای راهبردی روسیه است.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفر خود به ژاپن و ویتنام، در مصاحبه با رسانه‌های گروهی این دو کشور آسیایی، اعلام کرد که سامانه جهانی دفاع ضد موشکی آمریکا (سپرضدموشکی) برای دفاع در برابر تهدیداتی که گویا از جانب ایران یا کره شمالی وجود دارد، نبوده، بلکه در واقع برای آن است تا خاک روسیه را از تمامی جهات مرزهای این کشور در محاصره قرار دهد.
لاوروف گفت: «طی 15 سال گذشته مسکو تلاش زیادی کرده تا واشنگتن را در خصوص آسیب‌های جدی تصمیم بر خروج از پیمان محدودیت سامانه دفاع ضدموشکی متقاعد سازد، ولی تمامی تلاش‌های ما شکست خورده و همتایان آمریکایی اصرار ورزیدند که سامانه جهانی سپر موشکی برای مقابله با تهدیدات احتمالی از جانب ایران و کره شمالی است، در حالیکه هدف واقعی آنها در محاصره قرار دادن روسیه و بدست آوردن امکان ارزیابی از توان نظامی ما و کاهش توان بالقوه هسته‌ای روسیه بوده است.»
به گفته وی، مسکو صادقانه این موضوع را برای دوستان ژاپنی توضیح داده تا تمامی تحریکات در روابط دوجانبه برطرف شود، همکاری‌ها تعمیق شده و روابط متحدانه و دوستانه بین دو کشور برقرار شود و اکنون نیز هدف روسیه برطرف کردن مشکلات امنیتی است که در نتیجه استقرار سامانه‌های دفاع ضدموشکی آمریکا در خاک ژاپن برای روسیه بوجود آورده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین دولت آمریکا را از هر نوع اقدام تحریک آمیزی در جهت شکست نشست رهبران آمریکا و کره شمالی برحذر داشت و گفت: «حتی زمانی که دونالد ترامپ از آمادگی خود برای دیدار با "کیم جونگ اون" صحبت کرد، باز هم مقامات دولتی آمریکا در مورد لزوم اعمال فشارهای مضاعف بر پیونگ یانگ صحبت می کردند. چنین اقدامی از لحاظ اصول دیپلماتیک قابل قبول نیست و ممکن است باعث تحریک و شکست این نشست سران شود. »
سرگئی لاوروف یادآور شد که روسیه خرسند خواهد شد اگر دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی برگزار شده و نتیجه بخش باشد. به گفته وی، حرکت کره شمالی و کره جنوبی برای ازسرگیری مذاکرات دوجانبه در آستانه بازی‌های المپیک نیز مورد استقبال مسکو قرار گرفت و پیام‌های مثبتی در پی داشت که می تواند باعث موفقیت تماس‌های آینده بین دو کشور، بخصوص نشست سران دو کره گردد که قرار است در ماه آوریل (اواسط فروردین) برگزار شود

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار