ثبت جهانی موزه حمام رهنان به عنوان حمام صلح

موزه حمام رهنان از جمله آثار تاریخی کمتر شناخته شده‌ای است که با وجود زیبایی و تاریخچه منحصر به فرد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این اثر تاریخی نه تنها از لحاظ معماری که به عنوان مرکزی برای تبادلات فرهنگی در گذشته و محلی برای برگزاری مراسم‌های آئینی مورد توجه بوده است.

موزه حمام رهنان از جمله آثار تاریخی کمتر شناخته شده‌ای است که با وجود زیبایی و تاریخچه منحصر به فرد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این اثر تاریخی نه تنها از لحاظ معماری که به عنوان مرکزی برای تبادلات فرهنگی در گذشته و محلی برای برگزاری مراسم‌های آئینی مورد توجه بوده است.
به گزارش ایسنا_ منطقه اصفهان، حمام تاریخی رهنان یکی از زیباترین حمام هایی است که در غرب شهر اصفهان واقع شده و دارای معماری بی‌نظیر و تاریخچه‌ای است که آن را در شمار برجسته‌ترین آثار تاریخی اصفهان قرار می‌دهد. این حمام در سال‌های اخیر مرمت شده و بخش‌هایی از آن مورد بازدید عموم قرار گرفته است.
مدیر مجموعه تاریخی؛ فرهنگی موزه حمام رهنان پیرامون این مکان تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت: این حمام 188 سال پیش از دوران زندیه توسط آقا محمدخان رهنانی حاکم وقت اصفهان بنا شده است، از چهار بینه یا به عبارتی سکو تشکیل شده که این چهار بینه متعلق به چهار محله رهنان (ماشاده، طاحونه، زاگان و چهار شاه) بوده و هر محله از بینه خود استفاده می‌کردند.
صله رحم و صلح و دوستی مهمترین ویژگی حمام رهنان

سعید صرامی با اشاره به مهمترین ویژگی موزه حمام رهنان اظهار کرد: در این حمام، علاوه بر نظافت؛ به صله رحم و حل اختلافات می‌پرداختند. در آن زمان محمدخان رهنانی با بستن تمام حمام‌ها و باز نگه داشتن همین یک حمام می‌خواست همیشه مردم در صلح و دوستی و در یک جا دور یکدیگر جمع باشند.
وی افزود: برای این منظور چه جایی بهتر از حمام می‌توانست باشد که هر کس فارغ از هر شخصیت اجتماعی و نوع لباس و طبقه اجتماعی در کنار دیگران قرار می‌گرفت. در نتیجه ایجاد صلح و رفع اختلاف مهمترین ویژگی این حمام بوده است.
مدیر مجموعه تاریخی؛ فرهنگی موزه حمام رهنان با اشاره به وسایل به کار رفته این موزه حمام گفت: این موزه دارای اشیای قدیمی مربوط به نظافت و بهداشت است، از سال قبل نیز 10 مجسمه انسان‌نما برای معرفی آئین‌های قدیم که در حمام برپا بوده به موزه اضافه شده است.
تبدیل موزه حمام رهنان به قطب گردشگری
وی با بیان اینکه تمام مردم رهنان با این حمام آشنایی دارند، تصریح کرد: متاسفانه شهروندان اصفهانی کمتر با این مجموعه آشنایی دارند و تقریبا می‌توان گفت که حمام مغفول مانده است. امیدوارم با اقداماتی که انجام می‌شود، بتوان حمام رهنان را نه تنها به اصفهانی‌ها بلکه به تمام کشور معرفی کنیم.
صرامی با اشاره به اقداماتی که برای شناساندن حمام رهنان به مردم انجام شده است، گفت: تصمیم داریم حمام رهنان را به یک قطب گردشگری سلامت تبدیل کنیم و با برگزاری جلساتی با افراد موثر در حوزه طب اسلامی و سنتی و با همکاری شهرداری منطقه11، کنار حمام هتلی در نظر گرفته شود. همچنین با ایجاد غرفه‌های سلامت برای شهر و منطقه اشتغال و کسب درآمد کنیم.
ثبت جهانی موزه حمام رهنان به عنوان حمام صلح
وی ادامه داد: به عنوان یک فعال فرهنگی از اینکه این حمام با این وسعت و معماری بی‌نظیر مغفول مانده، متاثر شدم و تصمیم گرفتم تغییراتی در آن ایجاد کنم. حمام رهنان، محلی برای رفع اختلافات بود و به عبارتی حمام صلح نامیده می‌شد. به همین دلیل ابتدا پیشنهاد ثبت جهانی حمام به عنوان حمام صلح به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شد.
صرامی گفت: این درخواست تصویب شد و در حال طی کردن مراحل اجرایی است تا به عنوان حمام صلح ثبت شود به این طریق و با نام صلح که نماد جهانی است، مخاطب داخلی و خارجی را جذب می‌کنیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای موزه حمام رهنان بیان کرد: به خاطر تعدد آثار باستانی و تاریخی در اصفهان، این حمام مغفول مانده است و می‌‌توان گفت اصلا کسی به حمام رفت و آمد نمی‌کرد. برای همین پیشنهاد احیای حمام را ارائه کردیم که با ساخت خزینه‌ای کوچک و راه‌اندازی حوضچه‌های آب‌درمانی، لجن‌درمانی، ماساژ، طب سنتی اسلامی و شربت‌سرا با ارائه آب‌میوه طبیعی، آب انجیر و...در کنار آن، مردم بیایند و خاطرات خوشی را در این شاهکار معماری داشته باشند.
مدیر مجموعه تاریخی؛ فرهنگی موزه حمام رهنان افزود: زمانی که مدیریت مجموعه را به عهده گرفتیم، فقط سر بینه حمام آماده بود،اما امروز توانستیم فازهای دوم ( گاو رو و پشت‌بام حمام ) و فاز سوم ( تون تاب محل سوخت) و سالن اجتماعات موزه حمام را تکمیل و بهره‌برداری کنیم.
صرامی با بیان اینکه در حال حاضر گردشگران از این فازها دیدن می‌کنند، ادامه داد: امسال غرفه‌های صنایع دستی و مشاغل شهری که در گذشته، اطراف حمام‌ها دایر بوده را ایجاد کردیم و گردشگران نیز می‌توانند از غرفه‌ها خرید کنند.
به گزارش ایسنا، موزه تاریخی حمام رهنان، از خیابان کهندژ داخل رهنان انتهای خیابان اباذر و از طرف خیابان امام خمینی(ره) داخل خیابان امام رضا(ع) و خیابان امام سجاد(ع) در کنار مسجد جامع رهنان واقع شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار