استفاده از مارک‌های خارجی راهی برای برتر نشان دادن خود

بسیاری از جوانان برای در امان بودن از ترکش‌های «حرف مردم»، برخی دیگر به بهانه بی‌کیفیت بودن اجناس داخلی، عده‌ای با چشم و هم‌چشمی و بسیاری دلایل دیگر، برای آغاز زندگی مشترک خود اقدام به خرید اجناس و کالاهای خارجی می‌کنند.

بسیاری از جوانان برای در امان بودن از ترکش‌های «حرف مردم»، برخی دیگر به بهانه بی‌کیفیت بودن اجناس داخلی، عده‌ای با چشم و هم‌چشمی و بسیاری دلایل دیگر، برای آغاز زندگی مشترک خود اقدام به خرید اجناس و کالاهای خارجی می‌کنند.
به گزارش تسنیم ، «حمایت از کالای ایرانی» شعار راهبردی سال 97 و امر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، وظیفه‌ای خطیر که فراتر از حیطه مسئولیت مدیران دستگاه‌های مختلف، به آحاد جامعه محول شده و مردم را می‌توان نقش‌آفرینان اصلی میدان اقتصادی کشور برای تحقق واقعی این شعار دانست.
اشتغال جوان ایرانی، رونق تولید و استقلال اقتصادی 3 کلید واژه مهم به شمار می‌روند که ترکیب آنها تحقق اقتصاد مقاومتی را موجب می‌شود و نتیجه حمایت واقعی از کالایی است که ساخته و پرداخته به دست کارگر وطنی است.

کالای مرغوب و با کیفیت تولید شده به دست کارگر ایرانی و حمایت از آن برای قرار گرفتن در زنجیره مصرف، آن چیزی است که جامعه به آن نیازمند است تا با حصول اطمینان از آنچه خواسته و آنچه ساخته شده است دست رد بر مارک‌های بیگانه‌ای بزند که سال‌هاست قفل چرخ‌های تولید شده و تولیدکننده ایرانی را خانه‌نشین کرده است.

موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره لزوم حمایت از تولید داخل گفت: درباره کالای ایرانی برخی تبلیغات منفی می‌کنند، باید این نگاه که می‌گوید کالای خارجی همیشه از کالای ایرانی بهتر است از بین برود و لازمه از بین رفتن این نگاه، فرهنگ‌سازی نسبت به مصرف کالاهای ایرانی است و این فرهنگ‌سازی وظیفه همه دلسوزان از جمله رسانه‌ها و صداوسیما را سنگین‌تر کرده است.

در سال‌های اخیر کارخانجات گوناگون تولید کالاها و محصولات مختلف در جای جای ایران به دلیل افزایش واردات، بی‌توجهی به قاچاق کالا و سرریز شدن بازار از اجناس خارجی به تعطیلی کشیده شده و خانه‌ ایرانی‌ها امروز میزبان لوازم و وسائلی شده که مارک خارجی بر پیشانی آن‌ها خورده است.

در این میان از نقش جهیزیه‌های خارجی که دختران و پسران جوان ایرانی زندگی مشترک خود را با آن آغاز می‌کنند نیز نباید گذشت. سالانه حدود 700 هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد که با احتساب خرید وسایل کامل منزل می‌توان بنا به تصمیم یک خانواده ایرانی، رونق خشنود کننده یا بالعکس تعطیلی فاجعه‌بار تولید داخلی را پیش بینی کرد.

چرا خانه‌های ایرانی‌ از کالای خارجی پر شده است؟

امروز بسیاری از خانواده‌ها برای در امان بودن از ترکش‌های «حرف مردم»، برخی دیگر به بهانه بی کیفیت بودن اجناس داخلی، عده‌ای به دلیل چشم و هم‌چشمی و برخی به دلایل دیگر، برای آغاز زندگی مشترک خود اقدام به خرید اجناس و کالاهای خارجی می‌کنند.

ما نیز به بهانه سال حمایت از کالای ایرانی با تعدادی از همشهریان گفت‌وگو کردیم تا بدانیم آیا خانه آنها میزبان کالای وطنی است و اگر اینگونه نیست چه دلیلی برای خرید کالای خارجی دارند.

ف. سلامی از جوانان اصفهانی است که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده است. وی درباره کالاهایی که برای آغاز زندگی مشترک تهیه کرده است، می‌گوید: شخصاً مایل بودم تا همه جهیزیه‌ام ایرانی باشد، حتی لوازمی مانند یخچال، ماشین لباس‌شویی، تلویزیون و.. اما خانواده‌ام یک روز تنهایی برای خرید رفته و همه این اجناس را خارجی تهیه کردند.

وی ادامه می‌دهد: توجیه خانواده برای خرید اجناس خارجی این بود که کالای مشابه ایرانی کیفیت لازم را ندارد و خیلی زود کارایی خود را از دست می‌دهد و باید چند سال کار کرد تا دوباره بتوانیم این اجناس را تهیه کنیم.

این بانوی اصفهانی با اشاره به خرید بخش زیادی از لوازم ایرانی برای منزلش می‌گوید: بسیاری از لوازم آشپرخانه ما کاملاً ایرانی هستند و جالب اینکه هر یک از دوستان و آشنایانی که این موضوع را مشاهده می‌کند با تعجب از علت انتخاب کالای آشپزخانه ایرانی می‌پرسند.

استفاده از مارک‌های خارجی راهی برای برتر نشان دادن خود

الف. متقی دختر جوانی است که امسال راهی خانه بخت می‌شود. او با اطمینان از انتخاب جهیزیه ایرانی صحبت می‌کند و می‌گوید: خانواده یکی از دوستان من بر خلاف میل باطنی او، همه جهیزیه را خارجی تهیه کردند، فکر می‌کنم دلیل انتخاب جنس خارجی چشم و هم چشمی و ترسیدن از حرف مردم باشد.

وی ادامه می‌دهد: فرهنگی امروز در جامعه ریشه دوانده و مردم تهیه اجناس خارجی با مارک‌های معروف را راهی برای برتر نشان دادن خود نسبت به دیگران می‌دانند، به عقیده من این ناشی از تبلیغات سوء علیه اجناس داخلی است وگرنه اگر در بازار دقت کنیم کالاهای با کیفیت ایرانی بسیاری را مشاهده می‌کنیم.

این دختر دانشجو اضافه می‌کند: بنده با توافق همسرم و خانواده هر دو اقدام به خرید جهیزیه ایرانی می‌کنیم، حتی کالاهایی که شاید گفته شود مشابه خارجی آنها کیفیت بسیار بالاتری دارد و جنس داخلی آن نامطلوب است، چون به شخصه معتقد هستم که باید از جنس ایرانی حمایت کرد تا کیفیت آن بالا برود.

وی ادامه می‌دهد: پدر من کارگر یکی از کارخانجات صاحب نام در ساخت لوازم منزل است، به دلیل مشکلات ناشی از رکود و شرایطی که اقتصاد کشور در چند سال اخیر داشته بسیاری از همکاران وی از کار کنار گذاشته شده و کارخانه با ظرفیت محدود به تولید ادامه می‌دهد، من با تمام وجود خواهان این هستم تا از تولیدات این کارخانه استفاده کنم تا دل کارگران آن همچون پدرم شاد شود و به آینده و بهبود وضعیت کار امیدوار گردند.

ش.شهبازی بانوی خانه‌داری است که می‌گوید تمامی جهیزیه فرزندش را از اجناس خارجی تهیه کرده است، او می‌گوید: دلیل انتخاب مارک‌های خارجی این بود که قبلاً استفاده کرده بودیم و جواب داده بود، اما اقوام و دوستانی که اجناس مشابه ایرانی خریده بودند دچار مشکل شده و مکرراً از معایت آن صحبت می‌کردند.

انتخاب کالای خارجی یا ایرانی بُعد روانی و فرهنگی دارد

جلیل نصر که خود را کارمند یکی از ادارات دولتی معرفی می‌کند می‌گوید: انتخاب کالای خارجی یا ایرانی بُعد روانی و فرهنگی دارد، به نظر من کیفیت در این میان بهانه است، موضوع مهم بحث چشم و هم‌چشمی است، بسیاری افراد با انتخاب‌های خود بیشتر به دنبال جلب توجه هستند.

وی ادامه می‌دهد: امروز بهترین مارک‌ها و نشان‌های تجاری ایرانی برای یک جهیزیه کامل وجود دارد، از مبلمان گرفته تا لوازم خانگی و حتی صوتی و تصویری، بنابراین هیچ کم و کسری از این نظر وجود ندارد.

این کارمند اصفهانی می‌گوید: ما 3،4 سال پیش برای دختر خود اقدام به خرید جهیزیه کردیم، آن زمان به‌عنوان مثال مدل‌های تلویزیون ایرانی محدود بود اما اکنون با بررسی بازار و تولیدات مشاهده می‌کنیم که مدل‌های بسیار متنوعی از تولیدات ایرانی با کیفیت وجود دارد.

فرهادی از بازنشستگان یکی از شرکت‌های دولتی در اصفهان است که درباره انتخاب جهیزیه ایرانی برای فرزندش می‌گوید: متأسفانه آنچه در بازار وجود دارد یا چینی است و یا با قیمت بالا و از اجناس اروپایی. ما تلاش و پیگیری زیادی برای یافتن جنس مناسب داخلی کردیم که البته نتیجه نیز داشت.

وی ادامه داد: معتقدم اگر جوانان و خانواده‌های آنها در این امر هم عقیده باشند به مشکل زیادی برنمی‌خورند. ما در منزل خود سال‌هاست که از لوازم ایرانی استفاده می‌کنیم و کم و بیش راضی هستیم، فکر می‌کنم اگر مشکلی وجود دارد باید به اطلاع تولیدکنندگان برسد تا آن را برطرف کرده و برای بالا بردن کیفیت محصولات خود تلاش کنند.

به گزارش تسنیم، براساس گفته بسیاری از شهروندان اصفهانی دلیل اصلی رغبت مردم به خرید اجناس خارجی را باید در فرهنگ جامعه جستجو کرد این در حالی است که بخشی از آن مرتبط با کیفیت واقعی تولیدات است.

بسیاری از افرادی که در بی اعتمادی محض به تولیدات داخلی اقدام به خرید اجناس خارجی می‌کنند واقف هستند که تولیدکننده ایرانی باید حمایت شود تا محصولات باکیفیتی تولید کنند، تولیدکننده‌ای که شاید عضوی از خانواده ما، باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار