جزییات حریق کاخ سرهنگ آباد

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: علت آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد مشخص نیست اما درحال حاضر آتش به‌طورکامل مهار شده‌است و قطعا علت این حادثه را پیگیری خواهیم‌کرد.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: علت آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد مشخص نیست اما درحال حاضر آتش به‌طورکامل مهار شده‌است و قطعا علت این حادثه را پیگیری خواهیم‌کرد.

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با ایمنا ضمن تایید این خبر اظهارکرد: کاخ سرهنگ آباد زواره که در روستای سرهنگ آباد از توابع شهر زواره و شهرستان اردستان واقع شده مالکیت خصوصی دارد و سال گذشته به دلیل اینکه این بنا در شرایط نامناسب قرارداشت مرمت آن توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و با توافق مالکین آن با اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون تومان آغازشد و فاز یک آن به پایان رسید اما به دلیل اینکه مالکین خصوصی آن در امر مرمت ورود پیدانکردند این مرمت ادامه نیافت.

وی افزود: براساس گزارش های ارسالی به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، شب گذشته و یا امروز صبح و به هر علتی که ما هنوز نمی دانیم در محل کاخ سرهنگ آباد حریق اتفاق افتاده است، بعد از اطلاع از این آتش سوزی، نیروهای یگان حفاظت بلافاصله در محل حاضر شدند که هم‌اکنون نیز همکاران ما در آن منطقه حضور دارند.

الهیاری با بیان اینکه مالکین دیروز در محل کاخ حضور داشتد و از عبور و مرور گردشگران به آن منطقه جلوگیری می کردند، تصریح کرد: درحال حاضر تقریبا آتش مهار شده اما متاسفانه بخشی از سازه های چوبی بنا که مورد مرمت قرار گرفته بود در آتش سوخت و ازبین رفت ولی از سرایت حریق به دیگر بخش های بنا جلوگیری شده و به طور کلی کالبد بنا حفظ شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: کاخ سرهنگ آباد مالک خصوصی دارد اما با توجه به اینکه این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده قطعا علت این حادثه را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، کوشک یا کاخ و یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای زوار، در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان از شهرستان‌های استان اصفهان قرار دارد. کوشک سرهنگ آباد توسط سهام السلطنه عرب عامری در حدود سال ۱۲۹۹ قمری مصادف با دوره ناصرالدین شاه قاجار برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجاری ساخته شده است. این کاخ که شباهت زیادی به چهل ستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز دارد، مجموعه کاملی از یک بنای شاهانه است و برای شکارگاه نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه استفاده می‌شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار