عدالت در پرداخت خریدهای تضمینی گندم رعایت شود

استاندار اصفهان گفت: تولید گندم در کشور از ۸.۸ میلیون تن در سال ۹۱، به ۱۴ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است و باید با عدم تبعیض و تسریع در پرداخت خریدهای تضمینی گندم، شیرینی فرایند تولید کامل شود.

عدالت در پرداخت خریدهای تضمینی گندم رعایت شود


به گزارش ایسنا منطقه اصفهان و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در کارگروه استانی هماهنگی خرید تضمینی گندم اظهار کرد: گندم به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت ویژه‌ای است و ۳۱ درصد اراضی کشاورزی جهان به کشت گندم اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه براساس گزارش‌ها، سرانه گندم در ایران از میانگین جهانی بسیار بالاتر است، گفت: در پنج سال گذشته به دلیل حمایت‌هایی که صورت گرفته تولید از ۸.۸ میلیون تن در سال ۹۱، به ۱۴ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده به طوری که ضریب خوداتکایی گندم در سال ۹۵، ۱۰۵ درصد است و واردات بسیار کاهش یافته است .

استاندار اصفهان میزان خرید تضمینی گندم در سال ۹۵ را ۱۱.۵ میلیون تن خواند و افزود: این عدد در سال ۹۰، ۵.۹ میلیون تن بوده و خرید تضمینی گندم در استان در سال ۹۵؛ ۲۶۷ هزار تن بوده است و نرخ خرید تضمینی گندم از ۶۲۸۰ ریال در سال ۹۱-۹۲ به ۱۳ هزار ریال در سال ۹۵-۹۶ رسیده است.

زرگرپور با تاکید بر اینکه باید مکانیزمی پیش بینی شود که عدالت در پرداخت پول گندم مناطق گرمسیر و سردسیر بر قرار شود، اظهار کرد: مهمترین اصل در این فرایند پرداخت حق العمل است که باید طی ۱۰ روز آینده نحوه تامین مالی اعلام شود تا بین کشاورزان مناطق مختلف تبعیضی صورت نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه عدالت و عدم تبعیض در پرداخت باید رعایت شود، اظهار کرد: نحوه پرداخت باید کاملا شفاف، با عدالت کامل و حتی المقدور در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به منظور پرداخت به موقع حق العمل کارگزاران خرید تضمینی باید شرکت غله و خدمات بازرگانی همکاری داشته باشند .

استاندار اصفهان یادآور شد: باید سیستم به گونه‌ای تعریف شود که مسئولیت گندم از زمان تحویل به سیلو، بر عهده اداره غله و قبل از آن با سازمان تعاون روستایی باشد.

زرگرپور خواستار ارائه آمار روزانه خرید و حمل به سازمان به منظور پیگیری نقاط ضعف شد و افزود: ترغیب و تشویق کشاورزان جهت حمل مستقیم، حمل به موقع از مراکز خرید به مراکز تخلیه و سیلوها و همکاری پلیس راهور در این زمینه و .. باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حل مشکلات تحویل و پرداخت به موقع گندمی که با قطره قطره آب تهیه و تولید می‌شود، می تواند فرایند تولید را شیرین و کامل کند و نباید کشاورزان در دریافت حق العمل خود معطل بمانند و باید تاخیر از بین برود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار