انتقال 59 میلیون متر مکعبی آب اصفهان به یزد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: در تابستان سال جاری به ۴۲۰ میلیون متر مکعب نیاز صنعت و شرب نیاز داریم از طرفی در بالا دست تا پایین دست ۱۵۰ میلیون آب برداشت شده و ۳۰ میلیون مترمکعب آن نیز تبخیر می‌شود و در این شرایط آبی در پشت سد باقی نخواهد ماند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: در تابستان سال جاری به ۴۲۰ میلیون متر مکعب نیاز صنعت و شرب نیاز داریم از طرفی در بالا دست تا پایین دست ۱۵۰ میلیون آب برداشت شده و ۳۰ میلیون مترمکعب آن نیز تبخیر می‌شود و در این شرایط آبی در پشت سد باقی نخواهد ماند.

به گزارش ایمنا، نعمت الله اکبری صبح امروز (یکشنبه) در بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید برای چاه های آبی استان اصفهان تأمین آب مناسب صورت گیرد، اظهار کرد: کار گروهی تحت عنوان سازگاری با کم آبی تشکیل شده است که اولین جلسه آن در سطح ملی روز گذشته با وزاری صنعت و معدن و تجارت، نیرو و کشاورزی برگزار شد اما آنچه که در اصفهان با آن روبه رو هستیم با توجه به تحقق پیش بینی های هواشناسی تنها ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سد زاینده رود آب ذخیره خواهد شد.

وی ادامه داد: سه پروژه کوهرنگ، بهشت آباد و باران مصنوعی برای استان اصفهان در نظر گرفته شده که دولت به تعهدات خود در این موارد عمل کرده و به طور مثال در سال ۹۵ به تونل کوهرنگ ۱۲۰ درصد اعتبار تخصیص شد و علاوه بر آن به بخش خصوصی اجازه سرمایه گذاری برای تونل گلاب را داده اما مشکلات مدیریتی آن باید حل و فصل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه در تابستان سال جاری به ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب ربای صنعت و شرب نیاز داریم، اضافه کرد: از طرفی در بالا دست تا پایین دست ۱۵۰ میلیون آب برداشت شده و ۳۰ میلیون مترمکعب آن نیز تبخیر می‌شود و در این شرایط آبی در پشت سد باقی نخواهد ماند. بنابراین برداشت آب برای کشاورزی منتفی است که با این شرایط با وضعیت دشواری روبه رو شده و مجبور به سهمیه بندی آب خواهیم بود بر همین اساس باید راهکارهای صرفه جویی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در یکسال گذشته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به دنبال اجرای طرح های تصفیه پساب شهری بوده که با نهایی شدن آنها ۸۰ میلیون متر مکعب آب از این طریق تأمین می شود.

اکبری با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور داریم که ۹۱ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: این عدد در استان اصفهان ۸۹ درصد است این درحالی است که محصولاتی مثل برنج، هندوانه و سیب زمینی آب زیادی را برای به ثمر رسیدن مصرف می کنند بنابراین برای حل بحران آب باید راه دیگری برای تقاضای آن و تغییر الگوی کشت برویم تا در شرایط اقلیمی و اقتصادی فعلی پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: خط انتقال آب به یزد سالانه ظرفیت انتقال ۷۹ میلیون مترمکعب را دارد اما در حال حاضر ۵۹ میلیون مترمکعب آب را منتقل می کند و قرار بوده طبق قانون به مصرف آب شرب این شهر برسد اما این که در آنجا چه اتفاقی می افتد نمی دانیم. البته تونل گلاب نیز آماده است و قرار است به ۱۴ شهرستان آبرسانی کند که در مرحله اول به پنج شهرستان استان اصفهان، آب منتقل خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: ۲۲ درصد از آزادراه های کشور در استان اصفهان است اما جرائمی که به حساب خزانه واریز می شود به استان بازگردانده نمی شود .دریافت عوارض خودرو و آلایندگی بر عهده شهرداری هاست که باید به دنبال تحقق آن باشند.

اکبری با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سال ۹۵، شرایط بودجه ای بهتری در تخصیص بودجه های جاری و عمرانی داشتیم، گفت: بودجه در سال ۹۶ به خوبی برنامه ریزی شده و ده درصدی که دولت به استان اختصاص داد صرف بدهی های دستگاه های اجرایی استان اصفهان از سال های ۹۳ تا ۹۵ شد و اعتبارات عمرانی استان نیز در سال گذشته به میزان ۶۰ درصد اختصاص یافت.

وی افزود: در سال جاری بودجه بخش عمران رشد نیافته البته قراردادهای دولت محقق شده اما استان اصفهان نسبت به تعهدات مالیاتی که به دولت داشت چندان موفق نبود. دولت در سال گذشته برای استان اصفهان 53 هزار میلیارد تومان اعتبار برای واریز به خزانه در نظر گرفته بود که 45 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد. در سال جاری نیز ۵۸ هزار میلیارد تومان تامین منابع مالی دولت بر عهده ااستان اصفهان گذاشته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت های قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ۹۷، شهرداری اصفهان بهره لازم را از آن برد و براساس تبصره ۹۵ آن، ۱۶۰ میلیارد تومان بابت بدهی دولت به شهرداری اصفهان اعلام وصول شد زیرا به دولت اجازه داده شده بود بدهی های خود را به مدیریت شهری از طریق اوراق خزانه تصفیه کند اما اگر تعهدات مالیاتی استان اصفهان به دولت در سال جاری محقق نشود سهم شهرداری اصفهان کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بودجه ای که به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها تعلق می گیرد تنها پنج درصد است و از طرفی ۹۰ درصد درآمدهای استان را شهرستان اصفهان و ۱۰ درصد باقی مانده را ۲۳ شهرستان دیگر استان تأمین می کنند و بر این اساس هفت درصد مالیات کل کشور نیز بر عهده استان اصفهان بوده و در رتبه دوم بعد از تهران قرار می گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار