افزایش بهره‌وری مصرف آب با کشت گلخانه‌ای

یکی از راه‌های مقابله با کمبود منابع آب و بحران کم آبی در استان اصفهان کشت گلخانه‌ای با میزان چند برابری تولید و کاهش قابل توجه مصرف آب است.

یکی از راه‌های مقابله با کمبود منابع آب و بحران کم آبی در استان اصفهان کشت گلخانه‌ای با میزان چند برابری تولید و کاهش قابل توجه مصرف آب است.
به گزارش تسنیم ، در 50 سال گذشته بدون توجه به زیان وارده از جمله خشک شدن قنات‌ها، نشست زمین، افت کمی و کیفی منابع آب و خشکی تالاب‌‌ها، افزایش جابه‌جایی و کف شکنی چاه‌ها، از آب سفره‌های زیرزمینی بدون حساب و کتاب برداشت شده و استفاده بی‌رویه از آب زیرزمینی سبب شده بسیاری از قنات‌های روستایی خشک و زمینه مهاجرت مردم به شهرها فراهم شود و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و کمبود تولیدات کشاورزی را به همراه داشته باشد.
استان اصفهان یکی از مراکز اقتصادی و از قطب‌های صنعت کشاورزی کشور است که با دارا بودن شرایط اقلیمی متنوع و قابلیت‌های بالقوه منابع طبیعی و منابع انسانی تجهیز شده، به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای است.

هم اکنون استان اصفهان بحرانی‌ترین منابع آبی زیرزمینی کشور را دارد به طوری که افت سطح آب‌های زیرزمینی برخی دشت‌های اصفهان تا 1.5متر رسیده و از مجموع 35 دشت اصفهان، توسعه بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی در 26 دشت این استان ممنوع است.

علاوه بر این سالانه وارد آمدن خسارت‌های میلیاردی به کشاورزان بر اثر خشکسالی، عدم بارندگی‌های مناسب و آسیب رسانی به محصولات و غیره همه و همه موجب شده تا کشت گلخانه‌های شیوه‌ای نسبتاً مطمئن برای کشت محسوب شود.

استان اصفهان با سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی، صیفی و گل و گیاه زینتی برابر 1600 هکتار و میزان تولید سالیانه سبزی و صیفی گلخانه‌ای در این استان بالغ بر 235 هزار تن بوده که بر این اساس رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

افزایش بهره‌وری مصرف آب با کشت گلخانه‌ای

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تولید کشت گلخانه‌ای سبب افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

مصطفی حجه‌فروش با اشاره به تولید گلخانه‌ای در استان اصفهان اظهار داشت: با سودآور بودن این بخش، تولیدات گلخانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا چنین تولیداتی به توسعه اقتصادی استان کمک کرده و سبب رشد اقتصادی می‌شود.

وی پیرامون اینکه بخش کشاورزی برای اشتغال‌زایی بهترین و کم هزینه‌ترین بخش برای دولت است، افزود: به جای هزینه‌های گزاف برای اشتغال‌زایی در بخش صنعت و پیامدهای آلایندگی آن می‌توان در بخش کشاورزی با حداقل هزینه و حفظ محیط زیست اشتغال‌زایی کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در تولید و صادرات گل و گیاه بوده که می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات استان داشته باشد.

وی افزود: اصفهان پدیده‌ای خاص در صنعت کشاورزی است و در تاریخ کشاورزی ایران دارای ریشه و فرهنگ است، تولید و تراکم کشت در اصفهان همواره جالب توجه بوده که امروزه قابلیت فروش صادرات دانش کشاورزی را دارد، زیرا دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی بسیار خوبی در این شهر وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

رتبه دوم اصفهان در تولید محصولات گلخانه‌ای کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی استان برابر 1600 هکتار و میزان تولید سالیانه سبزی و صیفی گلخانه‌ای استان بالغ بر 235 هزار تن بوده که اصفهان رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

احمدرضا رئیس‌زاده با اشاره به بحران کم آبی در مرکز کشور به ویژه استان اصفهان اظهار داشت: در موضوع صرفه‌جویی آب در کشاورزی، شاخص‌های مختلفی مطرح می‌شود که مهمترین آنها تبیین الگوی کشت و جایگزین کردن کشت‌هایی با نیاز آبی کم و نیز توسعه کشت و کار گلخانه‌ای است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: کشت‌های پرمصرف مانند سبزی و صیفی را باید از فضای سبز باز به گلخانه‌ها انتقال داد، زیرا مصرف آب در گلخانه‌ها یک ششم تا یک دهم کمتر از مصرف آب در فضای باز است.

صادرات سالانه بیش از 12 هزار تن محصول گلخانه‌ای از اصفهان

وی به صادرات محصولات گلخانه‌ای از استان اصفهان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه اشاره کرد و گفت: سالانه حدود 12 هزار و 500 تن انواع محصولات صیفی به خارج از کشور و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

رئیس‌زاده بیان کرد: در 10 ماهه سال گذشته بیش از 160 هکتار از اراضی گلخانه‌ای استان اصفهان زیر پوشش کشت گل و گیاهان زینتی و یک‌هزار و 485 هکتار از این اراضی نیز زیر پوشش سبزی و صیفی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در مدت یاد شده بیش از 190 هزار تن سبزی و صیفی شامل انواع گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، خیار و توت‌فرنگی تولید شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: تولید 80 میلیون شاخه، اصله و گلدان شامل انواع گیاهان و درختچه‌های زینتی از دیگر محصولات تولید شده در گلخانه‌های استان در سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 2 هزار و 650 بهره‌بردار در گلخانه‌های استان اصفهان، گفت: بیش از 16 هزار نفر در مراکز گلخانه‌ای اصفهان فعالیت می‌کنند.

رئیس‌زاده افزایش تولید محصولات، کاهش مصرف آب، کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها را از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای بیان کرد و اظهار داشت: از مهم‌ترین مزایای کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان به افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش راندمان مصرف آب، امکان تولید محصول سالم و اشتغال‌زایی بالا در واحد سطح نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 32 پروژه جهاد کشاورزی در سال گذشته مربوط به گلخانه‌ها و تولید قارچ‌های خوراکی بوده است، افزود: تولید و توسعه کشت در فضاهای گلخانه‌ای در دستور کار ما است، زیرا با این روش هم می‌توان مصرف آب را کاهش داد و هم عملکرد کشت و بهره‌وری را بالا برد، برای اینکه کشت و کار در این محیط کنترل شده است و محصولات با کیفیت بهتری تولید می‌شود.

برداشت 200 تن محصول در هر هکتار گلخانه‌ای با مصرف یک‌دهم آب

مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اهمیت کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان گفت: در فضای باز 20 تن محصول برداشت می‌شود و در فضای بسته گلخانه 200 تن در هکتار با مصرف آب یک دهم محصولات به دست می‌آیند.

محمودرضا افلاکی با بیان اینکه 20 درصد از جمعیت 80 میلیونی کشور را روستائیان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: 800 هزار نفر از جمعیت 5 میلیون و 200 هزار نفری استان اصفهان روستائیان هستند که از این جمعیت 175 هزار بهره‌بردار کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی ماحصل دست‌رنج کشاورزان بهره‌بردار است، افزود: استان اصفهان 6 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه باید متناسب با اقلیم‌ها و ظرفیت‌های منطقه به کشت محصول بپردازیم، بیان کرد: کشاورزی در گذشته تنها تولید محصول بود و امروز تولید محصولات خوب و با کیفیت در کشاورزی هدف است و در این راستا در حوزه دامپروری و کشت گلخانه‌ای برنامه‌ها و طرح‌هایی پایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه روستائیان در تأمین غذای مردم نقش اساسی دارند، گفت: آب یکی از حیاتی‌ترین دغدغه‌های کشاورزان و روستائیان است باید در عرصه کشاورزی از آب به نحو مطلوب استفاده کنیم.

افلاکی اظهار داشت: کمبود و کاهش تدریجی منابع آب با کیفیت مناسب از مهم‌ترین عوامل محدود کننده تولیدات کشاورزی در ایران است، از این رو استفاده بهینه از منابع آب و افزایش راندمان مصرف آن از ضروریات بخش کشاورزی محسوب می‌شود و کشت گلخانه‌ای تأثیر به‌سزایی در افزایش این راندمان دارد.

به گزارش تسنیم آب‌های زیرزمینی همان آب‌هایی هستند که میلیون‌ها سال طول کشیده تا روی همدیگر انباشته شوند و ما فقط از آنها مصرف می‌کنیم در سال‌های اخیر با رشد جمعیت، توسعه صنایع و کشاورزی، برداشت‌ها از منابع آب‌های زیرزمینی افزایش یافته و در بسیاری از مناطق کشور، برداشت آب از منابع آب‌های زیر زمینی بیشتر از تغذیه آنها بوده است و کشاورزی را تحت‌شعاع خود قرار داده، اما در این میان تولید کشت گلخانه‌ای سبب افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار