چالش های دیروز و امروز کنکور ارشد

رئیس سازمان سنجش کشور به اعتراضات یک دفترچه ای شدن آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر پاسخهایی را دادند که با نظر معترضان مقایسه شده است.

چالش های دیروز و امروز کنکور ارشد


به گزارش ایمنا، چالش های آزمون ارشد به خصوص درباره رشته کامپیوتر و گرایش های آن پیش از کنکور آغاز شده و تا همین روزها ادامه دارد.

داوطلبان کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر هنوز از شوک تغییر منابع در دقیقه نود کنکور خارج نشده بودند که با شوک بزرگتری در جلسه کنکور مواجه شدند و آن تغییر سوالات، دفترچه ها و زمان آزمون بود.

هفته گذشته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در مصاحبه ای پیرامون اعتراض داوطلبان گفته بود: "مشکل قانونی بوجود نیامده/ به نفع داوطلب تصمیم می‌گیریم".

اما داوطلبین این آزمون با ارسال توضیحاتی درباره این مسئله، نکاتی را درباره جوابیه سازمان سنجش منتشر کرده اند.

یک دفترچه ای شدن آزمون کارشناسی ارشد

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با یک دفترچه ای شدن آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر و عدم اطلاع رسانی قبلی به داوطلبان گفت: امسال هم مانند سالهای گذشته دو دفترچه بوده که محتوای دفترچه دوم در دفترچه اول آمده است ولی فقط سوالات تخصصی گرایش هوش مصنوعی به شکل دفترچه ای جداگانه در اختیار داوطلبان قرار گرفت.
*در این پاسخ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم مشخص نیست که بالاخره امسال هم مانند سال قبل دو دفترچه ای بوده است یا یک دفترچه؟! سازمان سنجش در کارت ورود به جلسه اعلام کرده بود که آزمون شامل دو دفترچه است و این بدان مفهوم است که داوطلبان تمامی گرایش های نرم افزار، شبکه، رایانش امن و معماری و هوش مصنوعی دارای 2 دفترچه میباشند و نه فقط گرایش هوش مصنوعی.

با تمام این تفاسیر اگر پاسخ سازمان سنجش مبنی بر آوردن محتوای دفترچه دوم به دفترچه اول را بپذیریم، متاسفانه فقط محتوای دفترچه دوم به دفترچه اول آمده و زمان دفترچه دوم به دفترچه اول نیامده است.

زمان پاسخگویی به هر سوال نصف گردید

خدایی همچنین بیان کرد: زمان پاسخگویی هم در همان دفترچه شماره یک آمده است.
*در این مورد باید گفت که درسال 95 با 9 سرفصل برای گرایش های نرم افزار، شبکه، رایانش امن و معماری در مجموع 109 سوال با زمان 240 دقیقه یعنی به صورت میانگین مدت زمان پاسخگویی به هر سوال 2دقیقه و 22 ثانیه بوده است.

در سال 95با 9 سرفصل برای گرایش های نرم افزار، شبکه، رایانش امن و معماری در مجموع 120 سوال)با افزایش 19 عددی( با زمان 159 دقیقه یعنی به صورت میانگین مدت زمان پاسخگویی به هر سوال 1دقیقه و 92 صدم ثانیه بوده است).این تعداد سوالات بدون در نظر گرفتن سوالات تخصصی هوش در سالهای گذشته و سال جاری است.) و این یعنی میانگین مدت زمان پاسخگویی به هر سوال نصف گردیده است!

افزایش سوالات و کاهش زمان

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: یک بخش دیگر اعتراضات درباره تعداد سئوالات بود که چرا پارسال 17سئوال بود اما امسال 20 سئوال است. نکته این است که سازمان سنجش بر اساس اصول استاندارد خود سئوالات را طراحی و زمان پاسخگویی به هر سئوال را تعیین می کند و هیچ وقت تعداد سئوال هماهنگ نمی شود . تعداد سئوال بر اساس سختی و آسانی و زمان بندی و درصد آن همانی است که اعلام شده است لذا جای نگرانی نیست.
*سوال اینجا است که سطح سوالات تا چه میزان پایین آمده که با توجه به افزایش سوالات میانگین مدت زمان پاسخگویی به هر سوال نصف گردیده است!

اختصاص زمان اضافه به داوطلبان یک گرایش

وی اضافه کرد: البته تنها نکته مورد بحث، زمان بیشتری است، که در اختیار داوطلبان گرایش هوش مصنوعی قرار داده شده که ما این مساله را بیشتر بررسی می کنیم ولی به دلیل اینکه رقابت بین افراد این گرایش و سایر گرایش ها رخ نمیدهد تغییری در نتیجه آزمون ایجاد نمیکند.

*داوطلبان گرایش های نرم افزار، شبکه، رایانش امن و معماری هیچ اعتراضی به زمان بیشتری که در اختیار داوطلبان هوش مصنوعی قرار گرفته است ندارند؛ واضح است که با وجود زمان بیشتری که در اختیار داوطلبان هوش مصنوعی قرار گرفته است مقایسه داوطلبان هوش مصنوعی با سایر گرایش ها غیرممکن است.

رقابت بین داوطلبان هوش مصنوعی با دیگر گرایش ها مخدوش است

خدایی گفت: مشکلی از نظر قانونی بوجود نیامده است اما ما برای بررسی دقیق تر باید پاسخنامه ها را بخوانیم که بررسی شود چند نفر در یک گرایش هوش مصنوعی، چند نفر در دو گرایش و چند نفر در سه گرایش امتحان داده اند. بر اساس این بررسی می شود که وقت اضافه ای که به گرایش سوم داده شده است تاثیرگذاری معنی داری دارد و صدمه ای به رقابت وارد کرده است یا نه در این صورت تصمیم مقتضی می گیرد.

*داوطلبان کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر می گویند: بنابر ادعای سازمان اگر داوطلبان هوش مصنوعی با داوطلبان سایر گرایش ها مقایسه نمی شوند پس بررسی های سازمان مبنی بر مطالعه بیشتر پاسخ نامه ها برای دانستن اینکه چند نفر به شکل مشترک و چند نفر صرفا در گرایش هوش مصنوعی آزمون داده اند برای چیست؟

با این حساب در صورتی که داوطلبان هوش مصنوعی به تعداد کمی از سوالات پاسخ داده باشند و تاثیرگذاری معنی داری نداشته باشد با توجه به 90 دقیقه زمان بیشتری که در اختیار داوطلبان هوش مصنوعی قرار گرفته است با داوطلبان سایر گرایش ها مقایسه می شوند؟!

صدمه به رقابت بین داوطلبان سایر گرایش ها با گرایش هوش مصنوعی بدون بررسی پاسخ نامه ها با توجه به دراختیار داشتن زمان بیشتر وارد است.

سوالات طرح شده از کتاب های کمک آموزشی در آزمون ارشد

وی درباره برخی دیگر از اعتراضات این داوطلبان گفت: یک اعتراضی هم به دو تا سه سوال مطرح شده است و گفته شده که این سئوالات از یکی از کتاب های تستی موجود در بازار طرح شده است. البته این موضوع در دست بررسی است.
*حرف داوطلبان در این مورد این است که متاسفانه سوالات مطرح شده در درس هوش مصنوعی در رشته های فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر در گرایش های نرم افزار، معماری، شبکه های کامپیوتری، رایانش امن، هوش مصنوعی و رباتیک به عینه از یک کتاب تالیفی کنکوری بوده است.

3تست در رشته ی فناوری اطلاعات، 9 تست در رشته ی مهندسی کامپیوتر در گرایش هوش مصنوعی) 29 درصد تخصصی!( و 1 تست در سایر گرایش ها آمده است )جمعا 5 تست نه 2 تا 3 تست( که این امر تبلیغی برای کتاب مولف و همچنین موسسه ای که مولف در آن تدریس می کنند بوده و ثانیا متقاضیانی که در این موسسه دوره هایی را گذرانده بودند نسبت به دیگر داوطلبان با سوالات آشنا بوده و در نتیجه میزان اطلاعات و دانش داوطلبان در شرایط یکسان مورد ارزیابی قرار نگرفته است . لذا خواستار ارائه راهکار مناسب برای در این خصوص هستیم.

وحدت رویه در برگزاری آزمون مورد اعتراض است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: برای سازمان سنجش ملاک این است که سئوال استاندارد باشد و سالهای قبل از سوی سازمان سنجش استفاده نشده باشد و ما به اساتید طراح سئوال توصیه کردیم که نباید از منابع خارج از کتاب های درسی سئوال طراحی کنند، اما نکته مهم این است که بحث تخلف، لو رفتن سئوال و یا اینکه به کلیت آزمون خدشه وارد نشود، رخ نداده است، بیشتر بحث سلیقه و تصمیم گیری است.
*داوطلبان در این خصوص معتقدند،با توجه به این امر که ملاک سازمان غلط نبودن سوالات است متاسفانه هر ساله شاهد حذف تعدادی از سوالات غلط در هر آزمون هستیم، مورد دیگری که اصلا سازمان محترم سنجش بدان اشاره نکردند تخلف در برخی حوزه های برگزاری آزمون است. متاسفانه عدم وحدت رویه در حوزه های برگزار کننده آزمون در سراسر کشور وجود داشته به گونه ای که در برخی از حوزه ها مانند حوزه خوی و ایلام بدون جمع آوری دفترچه اول ، دفترچه های دوم توزیع شده و داوطلبان مدت زمان بیشتری برای پاسخ دهی به سوالات دفترچه های اول داشته اند در حالیکه در حوزه های دیگر دفترچه های اول جمع آوری و سپس دفترچه های دوم توزیع شده اند و در نتیجه عدالت آموزشی در برگزاری آزمون رعایت نشده است و لذا خواستار برگزاری مجدد آزمون هستیم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار