سرنوشت مرد گمشده در کویر همچنان نامعلوم است

کویر آنقدر زیباست که آدمی نمی‌تواند از کنار آن به سادگی بگذرد بیابانی بکر، سخت و مقاوم که گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. همین کویر سخت و زیبا راه بلد می‌خواهد و اگر بدون آشنایی واردش شدی خدا می‌داند به انتهای چه راهی خواهی رسید.

کویر آنقدر زیباست که آدمی نمی‌تواند از کنار آن به سادگی بگذرد بیابانی بکر، سخت و مقاوم که گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. همین کویر سخت و زیبا راه بلد می‌خواهد و اگر بدون آشنایی واردش شدی خدا می‌داند به انتهای چه راهی خواهی رسید.
به گزارش تسنیم ، کویر در ایران و در جهان یکی از مکان‌های گردشگری است که مسافران و گردشگران بسیاری خواهان سفر به آن هستند. جذابیت‌هایی که آدمی را محصور خود می‌کند و در برنامه‌های سفر بدون شک کویر را می‌گنجاند. یکی از کویرهای معروف و زیبایی که از دیرباز گردشگران بسیاری را جذب خود کرده است کویر "مرنجاب" است. کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان پهناور اصفهان واقع شده است که از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از جنوب به شهرستان آران و بیدگل، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره منتهی می‌شود.
کویر زیبای مرنجاب یکی از پرطرفدارترین نقاط کویری ایران است که در میان کویرگردان از محبوبیت بالایی برخوردار است و گفته می‌شود نام این کویر را شاه عباس صفوی انتخاب کرده است. بعضی نیز می‌گویند که کندن چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین در این کویر، کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و به همین دلیل در گذشته به آن "مرد رنج آب"می‌گفتند که رفته رفته تغییر کرد و به "مرنجاب" تبدیل شد.

امروزه گشت و گذار در طبیعت تنها محدود به مناطق پر آب و جنگلی نیست، بلکه با افزایش سطح آگاهی و البته حس تنوع‌طلبی، مناطق کویری و بیابانی طرفداران زیادی پیدا کرده است و این مناطق به دلیل موقعیت خاص و بکر، حس کنجکاوی و جست‌و‌جو را در همه افراد ماجراجو برمی‌انگیزد و آنها را به سمت خود می‌کشانند. اما کویر گردی و استفاده از این طبیعت بکر بدون استفاده از راهنما و آشنای محلی در بسیاری مواقع مشکل ساز می‌شود، این مشکل نیز تا جایی پیش می‌رود که ممکن است جان انسان را به خطر بیندازد.

سرنوشت مرد گمشده در کویر مرنجاب همچنان نامعلوم است

12 فروردین امسال سه گردشگر وارد کویر مرنجاب شدند، گردشگرانی که به منظور تفریح و لذت بردن از طبیعت وارد این بیابان بی آب و علف شدند اما پس از مدتی و با وارد شدن به قسمتی از آن به دلیل نا آشنایی راه خود را گم می‌کنند و دیگر امکان بازگشت ندارند. هر طرف که نگاه می‌کنند بیابان است و راه به جایی ندارد. این گروه سه نفره شامل دو زن و یک مرد بودند. آنها تصمیم می‌گیرند به دو گروه تقسیم شوند و هر گروه از سویی برود. گروهی که نجات می‌یابد گروه دیگر را نیز نجات دهد.

گروه اول شامل آن دو زن بود که پس از راهپیمایی فراوان به یک معدن می‌رسند و همان‌جا می‌مانند، صبح وقتی کارگران برای آغاز کار به معدن می‌آیند آنها را می‌بینند به آنها کمک کرده و هلال احمر را در جریان می‌گذارند. این دو زن خبر گم شدن مرد همراه خود را نیز به نیروهای هلال احمر می‌دهند و از آنها می‌خواهند گمشده را پیدا کنند.

از همان روز جستجوها‌ برای یافتن گمشده کویر مرنجاب آغاز می‌شود.


آخرین وضعیت گردشگر گمشده مرنجاب

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت گردشگر گمشده کویر مرنجاب اظهار داشت: از زمانی که خبر گم شدن فردی در کویر به هلال احمر گزارش شد جستجو برای یافتن او آغاز شد. با تمام توان و با استفاده از نیروهای بسیاری حتی از استان‌های قم و تهران موفق به یافتن او نشدیم و هنوز تمام دستگاه‌های اجرایی، امکانات هوایی و نیروهای زمینی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: عملیات جستجو تا مشخص شدن سرنوشت گردشگر گمشده در کویر مرنجاب ادامه دارد.

نیروهای زمینی و هوایی در جست‌و‌جوی گردشگر گمشده مرنجاب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: طی این مدت، عملیات زمینی جست‌و‌جو توسط 181 نجاتگر در قالب 40 تیم امداد و نجات، 40 دستگاه خودروی کمک‌دار و 21 دستگاه موتور سیکلت انجام شده است.

محسن مومنی افزود: در عملیات هوایی 3 سورتی پرواز با پاراگلایدر جمعیت هلال احمر و 10 سورتی پرواز با پاراگلایدر و 2 سورتی پرواز با پهباد برای پیدا کردن گردشگر مفقودی انجام شده است.

وی با بیان اینکه گردشگران کویر باید توصیه‌های مهم و ایمنی برای کویرنوردی را جدی بگیرند، گفت: در صورت رعایت این نکات هیچ خطری گردشگر را تهدید نخواهد کرد و از دیدن مناظر کویر لذت خواهند برد.


کویر مرنجاب از گذشته تا کنون

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: از سال 1392 تا کنون، در کویر مرنجاب 76 نفر دچار حادثه شدند. 8 نفر مصدوم، 4 نفر مصدوم سرپایی و 2 نفر فوتی داشته‌ایم و از سرنوشت گمشده دوازدهم فروردین سال جاری نیز هنوز خبری نداریم.

وی افزود: کویر مرنجاب از جاذبه‌های گردشگری استان ا صفهان است که در صورتی که همراه با راهنما و با ایمنی و رعایت نکات لازم برای سفر به آن اقدام کنید مشکلی ایجاد نشده و می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

به دنبال گمشده کویر مرنجاب، جستجوها ادامه دارد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: برای مشخص شدن وضعیت فرد گمشده در کویر مرنجاب شخصأ به کویر رفته و وضعیت را بررسی کردم. برای یافتن او از اتومبیل‌رانان حرفه‌ای و همچنین ماشین‌های جان سخت و موتورها و افراد متخصص و نیروهای محلی نیز استفاده کردیم. وجب به وجب کویر توسط نیروها جستجو شده است اما متاسفانه هنوز اثری از او پیدا نشده است.

کریمی افزود: در همان روز اول جستجو اتومبیل فرد گمشده پیدا شد اما هنوز موفق به یافتن این شخص نشده‌ایم اما جستجو تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه این گردشگران به توصیه‌های کارشناسان هنگام ورود به کویر و اخطارهای آنها مبنی بر استفاده از راهنما توجه نکردند و به راه و مسیر خود ادامه دادند. در کویر مرنجاب سه کیوسک اطلاع رسانی و راهنمایی وجود دارد که گردشگران برای وارد شدن به کویر از آنها استفاده می‌کنند اما این گردشگران بدون راهنما اقدام به کویر گردی کردند که متاسفانه با مشکل جدی مواجه شدند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان خاطرنشان کرد: به مردم و دوستداران کویر توصیه می‌کنیم هرگز و تحت هیچ شرایطی بدون اطمینان و بدون راهنما وارد مناطق نا آشنای کویری نشوند چرا که ممکن است با جان خود بازی کنند.

ماجرای سفر سه گردشگر به کویر مرنجاب بدون شک برای بهره بردن از زیبایی‌هایی خدادای بوده است برای اینکه لحظاتی شاد را برای خود رقم بزنند و هرگز تصور نمی‌کردند چنین مشکل حادی برایشان پیش بیاید اما آینده نگری و استفاده از توصیه‌های مشاوران و کارشناسان راهشگای بسیاری از این مشکلات است.

حال باید منتظر اعلام نیروهای هلال احمر باشیم و بدانیم سرنوشت این گمشده به کجا ختم خواهد شد.


توصیه‌های برای کویر گردی ایمن و بدون خطر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: برای اینکه کویرگردی همراه با اطمینان و ایمنی باشد لازم است نکاتی را رعایت کرد. رعایت این نکات سبب می‌شود هم خود شخص و هم دیگران با اطمینان از سفر خود لذت ببرند و از ایجاد مشکل جلوگیری کنند.

مومنی با اشاره به اینکه قبل از سفر مقصدتان را به نزدیکان خود اطلاع دهید و بدون اطلاع به کویر نروید، افزود: در صورتی که با خودرو شخصی به کویر سفر می‌کنید حتمأ اتومبیل شاسی بلند باشد. درست است که می‌توان از سایر اتومبیل‌ها نیز برای این سفر استفاده کرد اما اما قطعا این ماشین‌ها متحمل استهلاک فراوانی خواهند داشت. علاوه بر این سعی کنید با دو ماشین و یا بیشتر به کویر بروید و وسیله‌های مورد نیاز برای بکسل کردن را نیز به همراه داشته باشید.

وی ادامه داد: در صورتی که مسیر را نمی‌شناسید و راهنمای مسلط به منطقه هم به همراه ندارید از مسیرهای اصلی خارج نشوید و به اندازه‌ای از جاده‌ها دور شوید که بتوانید جاده را ببینید. حتما برای چند روز بیشتر از روزهای سفر خود آب، و برای حداقل یک روز بیشتر غذا به همراه داشته باشید. در صورتی که به هر دلیلی گم شدید و یا وسیله نقلیه شما متوقف شد، اقدام به بیهوده‌روی نکنید بلکه در تلاش برای ارتباط با دیگران باشید. انرژی خود را برای بقا و ارتباط با دیگران حفظ کنید. (به طور مثال، اگر وسیله نقلیه شما در شن و یا باتلاق گیر کرد، اگر در محدوده 30 کیلومتری کاروانسرا باشید که موبایل آنتن می‌دهد؛ اما اگر خارج از این محدوده باشید که امکان آنتن دهی نیست، باید از راه‌های دیگری مثل آتش زدن لاستیک زاپاس ماشین استفاده کنید. همچنین در طول روز باید سرپناهی درست کنید تا از آسیب بیش از حد آفتاب سوزان کویر در امان باشید و هنگام شب با برپا کردن آتش خود را گرم نگه دارید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان خاطرنشان کرد: از کویرنوردی بین ساعات 10 صبح و 4 به بعداز ظهر اجتناب کنید. دمای بالا می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی برای کویرنوردان شود.

وی گفت: ممکن است از نظر برخی افراد کویرنوردی چندان جالب به نظر نرسد اما این فعالیت طرفداران خاص خود را دارد. کویرنوردی برای شما فرصتی برای صخره نوردی، گردش در نواحی شگفت انگیز و همچنین عکس‌برداری از مناظر متفاوت را فراهم می‌کند. همانند دیگر ورزش‌های خطرناک در کویرنوردی نیز باید جوانب احتیاط را رعایت کرد، به خصوص اگر مسیرهای ناهموار پیش روی شما باشد. اقدامات احتیاطی معینی وجود دارد که همواره باید آنها را به خاطر سپرد.


کویر و تردید برخی مسافران؛ خیالتان آسوده باشد

با گم شدن فردی در کویر مرنجاب برخی افرادی که آشنایی کمتری با کویر دارند اما علاقمند به سفر در آن هستند دچار تردید شده‌اند.

مهری 32 ساله در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: من تا حالا کویر نرفته‌ام اما خیلی علاقمندم که یکبار بروم و در آن قدم بزنم و از نزدیک ببینم اما با شنیدن این خبر کمی تردید پیدا کرده‌ام. قبول دارم که آدم بدون راهنما جایی که نمی‌شناسد نباید برود اما این طبیعی است که بترسیم. من از گم شدن آن مرد در کویر بسیار ناراحت شدم و پیگیر خبرها هستم تا بدانم کی موفق به یافتن او می‌شوند.

سیما نیز گفت: به نظر من اگر قصد سفر به کویر را داریم به ویژه کویرهایی بزرگ و وسیع مانند مرنجاب حتی اگر قبلا هم رفته‌ایم باز هم نباید بدون راهنما واردش شویم. کویر مانند جاهای دیگر نیست. آنجا حتی موبایل هم آنتن نمی‌دهد و ممکن است ارتباطمان قطع شود. باید کاملا حواسمان جمع باشد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: در صورتی که همراه با راهنما و با رعایت نکات ایمنی وارد کویر شوید کوچکترین مشکلی پیش نخواهد آمد و از سفر خود مانند تمام گردشگران دیگر لذت خواهید برد.

کویر سخت است و زیبا و همین سختی اوست که زیبایی‌اش را چند برابر می‌کند. کویری که علاقمندان بسیاری دارد و مردم نیز با سفر به آن روزهای خاطره‌ انگیزی برای خود رقم می‌زنند. اما باید به این نکته توجه کرد که بدون آشنایی وارد هر مسیری شدن تبعاتی دارد که ممکن است از پس جبران آن برنیاییم.

جستجوها برای یافتن مرد گمشده در کویر مرنجاب همچنان ادامه دارد و سرنوشت او هنوز در هاله‌ای از ابهام است. امیدواریم این آخرین حادثه تلخی باشد که کویر با همه زیبایی‌اش برای آدمی رقم می‌زند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار