چرا پوتین ساکت است؟

رسانه‌ها از حمله نظامی قریب‌الوقوع آمریکا و متحدانش به سوریه خبر می‌دهند. اما پوتین واکنشی نشان نداده است.

رسانه‌ها از حمله نظامی قریب‌الوقوع آمریکا و متحدانش به سوریه خبر می‌دهند. اما پوتین واکنشی نشان نداده است.
به گزارش فرارو، از چند روز پیش که خبر وقوع حمله شیمایی در منطقه دوما در حومه دمشق منتشر شد، تنش در سوریه به سرعت بالا گرفت. مقامات آمریکایی، نظام سوریه را به پاسخ محکم تهدید کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سفرش به آمریکایی جنوبی را لغو و کشتی‌های جنگی کشورش را به سواحل سوریه اعزام کرد. آیا آمریکا و متحدان غربی‌اش - مشخصا بریتانیا و فرانسه - به سوریه حمله خواهند کرد؟ این حمله چگونه اتفاق خواهد افتاد؟ چرا پوتین ساکت است؟ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، در سرمقاله همین روزنامه به این پرسش‌ها پاسخ داد.
عطوان به اشاره به توهین‌های مقامات آمریکا به مقامات سوریه نوشت: "این واژه‌های 'کوچه‌بازاری'، نشان دهنده نوعی اضطراب است و نه تاکیدی بر قدرتمندی. زیرا کسی که اعتماد به نفس دارد در مخاطب قرار دادن دیگران تا این سطح پایین نمی‌آید. بلکه واژه‌ها را متناسب با جایگاهش و با دقت زیاد، می‌‎گزیند "
سرهنگ بازنشسته لانگ بات، که در آژانس اطلاعات نظامی آمریکا کار کرده و در خاورمیانه فعالیت داشته، پیامی به جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ارسال کرد و از او خواست که قبل از هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه، احتمال دست داشتن نیرو‌های اپوزیسیون در حمله شیمایی دوما را بررسی کند. بات این پرسش استفهامی را مطرح کرده که در حالی که نیرو‌های اپوزیسیون شکست خورده و دولت سوریه پیروز شده، این دولت چه منفعتی در استفاده از سلاح شیمیایی دارد.
به گفته عطوان، متیس به این پیام توجه نخواهد کرد. زیرا تصمیم حمله نظامی به سوریه گرفته شده است. ترامپ، مسئولیت حمله شیمیایی دوما را به گردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انداخته است.
ترامپ که دو روز پیش گفته بود، نیرو‌های آمریکا را از سوریه خارج خواهد کرد، اکنون به یک کشتی جنگی مجهز به موشک‌های توماهوک دستور داده به سواحل سوریه برود.
به نوشته رأی الیوم، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که تجاوز سه‌گانه آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی به سوریه نزدیک شده است. تجاوزی که، تجاوز اسرائیل به پایگاه تی- سوریه ۴ را تکمیل می‌کند.
سردبیر رأی الیوم نوشت: "هرگونه حمله نظامی به اهداف سوری، چه سه‌گانه باشد چه چهارگانه، واقعیت‌های روی زمین یا نتایج جنگ در سوریه را تغییر نخواهد داد. زیرا ارتش سوریه، اکثر شهر‌های بزرگ را بازپس گرفته است و پس از بازپس‌گیری کامل غوطه شرقی، تهدید موشکی را که دمشق را هدف قرار می‌داد، پایان داد. دیگر هیچکس جرأت سخن گفتن درباره آینده رئیس‌جمهور بشار اسد در قدرت، ندارد. تنها امری که می‌تواند واقعیت‌ها را بر روی زمین تغییر دهد، هجوم گسترده آمریکایی مانند هجوم به عراق در ۲۰۰۳، است. کاملا بعید است که این هجوم اتفاق بیافتد. زیرا تبعات فاجعه‌باری برای آمریکا خواهد داشت. هزینه آن بسیار هنگفت خواهد بود و احتمال درگیری با روسیه و پایگاه‌های آن حتمی خواهد بود. "
از دیدگاه عطوان، ترامپ پس از اینکه سوریه را به حمله انتقامی تهدید کرد، در وضعیت نامطلوبی گرفتار شد، زیرا نمی‌تواند از تهدیدش عقب‌نشینی کند. اگر تهدیداش را عملی نکند، در جایگاه یک رئیس‌جمهور ضعیف و مردد ظاهر خواهد شد.
در رابطه با پاسخ روسیه، عطوان معقتد است که آمریکا برای اجتناب از درگیری با روسیه، به پایگاه‌های روسی در سوریه حمله نخواهد کرد. اگر چنین کند، بنا به گفته والیری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، این کشور اگر جان سربازانش به خطر بیافتد، به مهاجمان پاسخ خواهد داد.
عطوان در ادامه نوشت: "رئیس‌جمهور پوتین در ازای این تهدیدات آمریکایی، ساکت مانده است. معتقدیم که این سکوت، مانند سکوت یک فرد دارای اعتماد بنفس است که 'وراجی' را بر عهده دیگران می‌گذارد. احتمالا (از جانب روسیه) نوعی 'پاسخ به پاسخ' اتفاق خواهد افتاد. پاسخی که به سختی می‌توان ماهیت و حجم آن را پیش‌بینی کرد. "
این روزنامه‌نگار در پایان نوشت: "ساعت‌های آینده، شاید خطرناک‌ترین ساعت‌های تاریخ منطقه عربی در چند دهه خواهد بود و شاید تاریخ عقب‌نشینی کامل آمریکا و آغاز انزوای آن را ثبت کند. انزوایی که ترامپ به آن اشاره می‌کند. به روسیه در افغانستان توهین شد. روسیه در عراق ذلیل شد و در لیبی سرش کلاه رفت. (بنابراین روسیه) شکست در سوریه را نخواهد پذیرفت. روز‌ها ثابت خواهند کرد. "

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار